Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 20 |
Mobilspel
| Pågående | 19 492 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| janne121212 | 2010-01-09 19:39 | |
![]() | Jag är så långt från macho man kan komma men jag är biolog och råkar veta hur i alla fall vissa saker fungerar och blir smått irriterad på människor som tror att alla problem går att lösa på deras sätt. Vi lever i en komplex tillvaro och det finns vissa problem som saknar lösning, tyvärr. En som slutar äta kött tror att han bidrar med något positivt och kallar alla andra lata och egoistiska, samtidigt som han eller hon lever ett liv som i övrigt är långt från det ursprungliga. Snacka om dubbelmoral. | |
| magnusito | 2010-01-09 19:42 | |
![]() | Ödmjukhet! | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-09 19:43 | |
![]() | "Den som är stark måste vara snäll". Jag tror att det var Bamse som sa det... | |
| magnusito | 2010-01-09 19:44 | |
![]() | Var det... Oj då. Titta på bamse då. Fast pippi lever väl efter den devisen, tror jag. | |
| BorderBeta | 2010-01-09 19:47 | |
![]() | janne Jag väntar på ditt förtydligande om min dubbelmoral. Och din giltiga förklaring till varför områdesidealism som främjar vår värld inte är giltig. | |
| apbur | 2010-01-09 19:49 | |
![]() | janne, tycker du frågan om hur vi bör leva är onödig då det inte går att lösa praktiskt? Tycker du det är etiskt försvarbart att utnyttja andra bara det gynnar rasen? Du bör du också vara för rashygien, gynnar mänskligheten om nåt. | |
| janne121212 | 2010-01-09 19:53 | |
![]() | BorderBeta. Erkänner att jag inte vet så mycket om dig men jag vet i alla fall tillräckligt för att med bestämdhet kunna säga att du bara genom att bo i Sverige lever ett liv som inte skulle vara möjligt om alla andra människor på jorden vill ha detsamma. Att då snacka om köttätare som egoister och lata är bara larvigt. Vi är alla stora egoister så enkelt är det. Och att bli vegetarian ändrar inte på någonting i den bilden | |
| apbur | 2010-01-09 19:55 | |
![]() | Det är ett aktivt val att äta kött. Det är inte ett aktivt val att födas i Sverige. Skillnad där. | |
| janne121212 | 2010-01-09 19:57 | |
![]() | Jag är inte för någon rashygien men rashygienen är självklar i djurvärlden. Det verkar som om människor här inte vill höra hur hemsk naturen är. Vi mår kanske bättre om vi tror att människan är ond medan alla andra individer är goda. | |
| magnusito | 2010-01-09 20:00 | |
![]() | Men du Janne. Människan är inte bara biologi. Det finns många aspekter på att vara människa utan att för den skull förneka biologin. | |
| apbur | 2010-01-09 20:02 | |
![]() | janne, det verkar som du inte kan skilja på hur saker är och hur saker bör vara. Du besvara ett bör med ett är. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-09 20:03 | |
![]() | magnusito, jag kan tycka att ditt inledande inlägg är lite luddigt. Kan du förtydliga frågeställningen lite? Är det just köttätande du vänder dig emot, eller rovdrift, eller exploatering av naturtillgångar, eller... Du kallar tråden Äggula, är det just detta att äggulor kan användas för att få bukt med resistenta bakterier du vill diskutera? Jag vill att du styr upp tråden genom att förtydliga din frågeställning. | |
| BorderBeta | 2010-01-09 20:09 | |
![]() | janne Det stämmer, att du inget vet, men ändå använde det i din argumentation. Sådant är direkt vanskligt och kass för utvecklingen i vilken diskussion som helst. Jag är filosof. Jag skiljer på medvetna handlingar och icke medvetna. Personligen, i förhållande till andra i Sverige, är jag en barmhärtighetsängel. Jag är antikonsumtionist, antimaterialist, vegan osv. Men i sig är det inte avgörande, utan det var en parallell som du drog in. Jag förstår fortfarande inte vad du menar riktigt... Det här ÄR en förvirrande diskussion. | |
| apbur | 2010-01-09 20:30 | |
![]() | Det som försvårar en sådan här diskussion är att folk generellt inte har en susning om vad en etisk frågeställning är och hur den bör besvaras. Man skriver istället massa oväsentligheter och sen förstår man inte alls när någon person som kan konsten att argumentera ifrågasätter oväsentligheterna. Som att spela schack med en tvååring. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2010-01-09 20:35 | |
![]() | Åh, vad härligt om det finns en lösning på problemet med resistenta bakterier! | |
| magnusito | 2010-01-09 21:12 | |
![]() | Katalias Jag gjorde det förtydligas på en tidigare sida. Hoppas du förtår mer om du tittar där. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-09 21:23 | |
![]() | magnusito, jag har läst alla inlägg. Jag förmodar att du menar detta: "Jag menade med detta att människan lever och förvaltar denna jord på ett icke ödmjukt sätt och att sådana här upptäkter borde få oss att tänka till och ändra sättet vi lever, miljömässigt, shoppingmässigt, inte utrota djur och natur på det sätt vi gör bara för att ständigt kunna frossa i allt möjligt." Det är fortfarande luddigt och väldigt brett. Jag saknar alltså en koppling till detta med äggula och resistenta bakterier, eller ÄR det den rent etiska diskussionen om människans exploatering av naturtillgångar du vill ta här? Jag tror att tråden vinner på om du stramar till din frågeställning. Dock vill jag vara tydlig med att inget fel begåtts, men det väldigt breda ämnet verkar snarare handla om köttätande än ... ja, vad det nu är du vill diskutera. | |
| magnusito | 2010-01-09 21:27 | |
![]() | Trådens essens är en hyllning till de kära medresenärer vi har på denna jord och som vi är så beroende av. Mer beroende än vi riktigt tar till oss. istället verkar vi våldföra oss på djur och natur. är inte det sorgligt. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2010-01-09 21:34 | |
![]() | magnusito, självklart håller jag med dig, men du startade en tråd i syfte att diskutera något? Jag saknar helt enkelt riktning. Vi våldför oss på djuren och naturen, ja, men inser du vilket jätteområde det är att diskutera? Du nämnde äggula och resistenta bakterier. Vad vill du diskutera? Att det är etiskt fel av människor att använda hönsägg för att få bukt med resistenta bakterier? Jag förstår ärligt talat inte. | |
| magnusito | 2010-01-09 21:38 | |
![]() | Nej det menar jag inte. Jag söker inte konflikt med detta ämne. Eller så är jag så rörig som du menar. Eller kanske när jag tänker efter. jag tycker att i många diskussioner här som handlat om jakt, valfångst e t c har folk gett uttryck för en bristande känsla för vad de grundläggande värdena här i livet betyder för oss. Kanske är det det som är grumligt här att jag startar en tråd med att mellan raderna svara på argum ent i en mängd tidisger trådar. Mer än så kan jag inte precisera mig just nu. Men kanske borde tråden handlat om just detta istället. | |