Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Scarpetta - Ej medlem längre2010-01-09 23:57
Antal inlägg: 1154

Insikt: Att värdera andras känslor utifrån sej själv är självömkan & egocentrism.

TomasLeonard: Att bejaka sina svagheter visar styrka i personligheten. Kanske du borde omvärdera din uppfostran?

TomasLeonard2010-01-09 23:58
Antal inlägg: 1563

Fel av mig Att söka förstå sin egen begr. är ju helt ok.

Men som Satyra skrev att förstå sin egen begr. är paradoxen.

Frälsaren - Ej medlem längre2010-01-10 00:01
Antal inlägg: 63

Vi förstå varandra apbur. Jag bokar toalett på t-centralen efter jobbet på måndag.

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-10 00:02
Antal inlägg: 2521

Angående TS:s funderingar:
"vi föds. vi dör. därimellan upplever vi en sak eller två.
vi har instinkter. men bortsett från dem - innehåller vår (personliga) värld något annat än det som vi på något sätt har vari i kontakt med - erfarit?"
......................

Så vad är det egentligen vi hinner uppleva/vara i kontakt med under vår livstid?
Följande, utifrån antagandet att du lever i snitt 80 år, då har du:

- sovit i drygt 30 år
- arbetat i knappt 20 år
- kissat i tre månader
- ätit i 6 år
- duschat och borstat tänderna i snitt 3 år
- männen har rakat sig i 2,5 månader
- kvinnorna haft mens i 1 år

Återstår 20 år av ditt liv till att njuta, leka, älska och koppla av. Men då ska du vara på dagis, gå i skolan, hinna se på TV. Sex år har du spenderat på lek och fritid redan innan du fyllt 15 år. Halva vår barndom försvann i sömn…

Så folks…sluta projicera och lev istället…bara lev…

(och observera att nätsurfandet inte är inräknat :(

apbur2010-01-10 00:07
Antal inlägg: 9699

Tomas, jag kan hålla med om att det låter märkligt att säga att man ska förstå sina begränsningar för att bli mindre begränsad. Ungefär så jag uppfattade det Satyra sa.

TomasLeonard2010-01-10 00:09

Det är ett tankefel,det att man skulle kunna förstå sina begränsningar. Man kan endast söka förstå sina tidigare bgränsningar, ett drygt arbete bara det.

Satyra2010-01-10 00:11
Antal inlägg: 4561

Hm ... vet inte riktigt hur jag ska beskriva hur jag menar på ett bättre sätt, TomasL, men det finns ingen paradox i resonemanget alls.
Och eftersom det inte handlar om så handgripliga saker som komagar och jeans så hittar jag för tillfället ingen bra jämförelse att ge heller.

Men rent grundläggande - om du medvetet slutar att leta i minnesbanken, slutar att försöka pussla ihop din egen upplevelsetanke med det du hör/ser och bara försöker att förutsättningslöst ta in någons berättelse tex. så är förutsättningarna större för att du ska kunna se saker ur andra vinklar än de normala och då vidgar du ditt seende.
För att kunna göra så måste du inse att du begränsar dig själv i tanken genom att just leta i minnet på det viset vi automatiskt gör om vi inte medvetet försöker välja bort den vägen. Däri ligger begränsningen alltså, i att vi av gammal vana, utan att tänka på det, gör som vi alltid gjort i tankeprocesser och slutsatsdragningar.

Nu blev det genast mycket klarare va? hehe (Skrattar inte åt dig utan åt min egen oförmåga att förklara mig bättre just nu.) ;-)

Satyra2010-01-10 00:15

Miss Yoco - hahaha, ja den texten blev man ju väldigt livs-uppmuntrad av. tsss ... ;-)

TomasLeonard2010-01-10 00:18

Och när du gjort allt detta (orkar inte upprepa all dessa ord) då har du alltså förstått det du inte förstår?

Satyra2010-01-10 00:41

TomasL - då kan jag lättare se saker ur vinklar jag annars förmodligen inte hade haft tillgång till, ja. Och det är inte en cirklande evighetsstory i den processen, så som du tycks ha uppfattat det, utan har man väl lärt sig att medvetet försöka bortse med den egna invanda tankeprocessen så har man lärt sig den och kan medvetet bruka den, om man så vill.

Att känna sig själv så pass väl att man inser att just JAG känner/tänker si eller så i de och de situationer för att just jag har de bakgrundsupplevelser jag har ger mig ju möjlighet att se förbi dem om jag medvetet väljer det, så att säga.

Om jag inte tar mig tid att se att det går en liten fin stig här bredvid stora vägen, som jag annars alltid går på, så kommer jag aldrig heller veta att den finns, vad den kan ge mig och se vart den leder. Det var väl det närmaste en praktisk jämförelse jag kommer. ;-)

Märker personligen dagligen i alla möjliga situationer att jag tolkar människor och saker ur mitt eget begränsade perspektiv och det märker jag förmodligen just för att jag förstår att jag gör så. Jag och de flesta andra människor, skulle jag tro. Och har man inte funderat på och/eller försökt förändra sitt tankemönster någonsin, på ett medvetet sätt, så antar jag att man inte heller känner att man lider någon som helst brist/begränsning. Själv alltså. ;-)

Vet inte om det jag skriver får dig att förstå bättre hur jag menar eller om det rentav kanske bara blir än mer obegripligt? hehe
Men i mitt sätt att se det är det varken någon paradox i det hela eller får en att känna sig misslyckad eller något annat av allt negativt du tror att det för med sig.

Minta2010-01-10 00:53
Antal inlägg: 20042

En av de härligaste projektionerna är förälskelse och passion. Jag tror inte att man blir förälskad för att man träffar en underbar person, personen blir underbar för att vi vill bli förälskade.

Satyra2010-01-10 00:57

Minta - du menar att vi kan bli förälskade i vem som helst egentligen, om vi bara just då är redo att bli förälskade och hemskt gärna vill det? Mm ... vem vet, det kanske går till så, hehe. ;-)

Minta2010-01-10 01:06

Ja, det tror jag. Det måste ju stämma något så när med ens drömmar förstås. Men jag tror att man blir förälskad för att man vill det och behöver det. Inte som en blixt från klar himmel alls.

Satyra2010-01-10 01:08

Ja, kan säkert ligga mycket sanning i den teorin, Minta, helt klart.

Evileyesan2010-01-10 01:17
Antal inlägg: 10

*vill också vara med i diskussionen*

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-10 01:17
Antal inlägg: 2521

Dendär var en intressant frågeställning. VAD som gör att vi blir förälskade. Vore nästan värt en egen tråd....

Jag för min del tror att det är en blandning av både att man träffar en underbar person, men också att vi kanske i förälskelsen gärna lägger till lite extra själva - vi _vill_ ju också så gärna att personen ska vara just sådär väldigt underbar.

Jag tror inte alls att vi skulle kunna bli förälskade i "vem-som-helst", utan det är nog en mängd "kriterier" som måste stämma både på det medvetna såväl som på det omedvetna planet.
Jag tror att medvetet "letar" vi efter vissa egenskaper hos den andre som ska stämma med våra tycken, värderingar, med vår inre känsla, vårt synintryck osv osv.
Och vad som samtidigt sker på det omedvetna är säkert många fler saker än på det medvetna...doftintryck, automatiskt läser vi av den andres ordlösa signaler osv...

Minta2010-01-10 01:29

Jag tror att förälskelsen sker för att man vill förnya sig själv, synen på sig själv. Egentligen ser man nog bara sig själv med nya ögon i den andre. Under förälskelfasen, sedan kan man nog börja se den andre som tur är.

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 01:30
Antal inlägg: 4590

tomas - "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"

det kan hända att du har rätt. jag vill gärna tala om saker jag inte helt förstår, det är mest intressant. att jag inte vet vad jag talar om är grunden till att jag talar om det. så kan ni andra hjälpa mig (har en föreställning om att detta inte hjälper mig i just den här frågan då en polemisk nog ton hade sporrat viljan till genmäle i högre grad. måste komma ihåg att vara lite mer tyken. för samtalets skull, naturligtvis.)

men jag vill gärna försöka förklara:

vårt medvetande är fyllt av våra erfarenheter och inget annat (förutom det vi upplever just nu). all vår "förståelse" bygger på dessa erfarenheter. på så sätt är vi öar. därför bör vi ta konsekvensen av detta och inse att alla har rätt.

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 01:31
Antal inlägg: 4590

och vi projicerar alla hela tiden. vi kan inte annat.

Satyra2010-01-10 01:34

Evileyesan - får du inte det då? Bara att skutta in, antar jag. :-)

Miss Yoco - läste någonstans någongång att vi väljer partner utifrån doften. Och då menar jag inte de konstgjorda dofterna vissa spär på sig utan den naturliga. Och att just de konstgjorda dofterna gör oss förvirrade och får oss att ofta väljer fel.

Men jag tror, när jag tänker efter, ärligt talat att vi inte egentligen är så fasligt kräsna utan faktiskt skulle kunna bli förälskade i stort sett i vem som helst. Observera - Förälskade! Men från det till att det skulle utveckla sig till något mer/djupare är en annan sak.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?