Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 501 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kajix | 2010-01-14 16:01 | |
![]() | vem strävar inte efter att göra gott? | |
| apbur | 2010-01-14 16:02 | |
![]() | Den som säger att man inget annat kan göra. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:02 | |
![]() | apbur - man kan göra annat. det är graden av medvetande (självkännedom) som avgör om man handlar till nytta för sig själv och andra eller inte. | |
| apbur | 2010-01-14 16:04 | |
![]() | Jaha, så när man har nåt en viss grad av självkännedom så gör man gott, innan gjorde man vadå? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:06 | |
![]() | apbur - menar du att man ska inse att människan till naturen är "ond" och att man på grund av den insikten bör sträva efter att gå emot sin natur? | |
| apbur | 2010-01-14 16:07 | |
![]() | "apbur - ondska finns ju inte sa jag ju. det är omedvetenhet. " Anser du att det som inte finns i vårt medvetande inte heller existerar? Om ondska, som inte existerar, är omedvetenhet så existerar heller inte omedvetenhet. Du kan liksom inte bara ersätta ett ord med ett annat. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:08 | |
![]() | 16:04 innan man har en viss grad av självkännedom anar man inte vilka konsekvenser ens handlingar får, det säger sig självt. | |
| apbur | 2010-01-14 16:08 | |
![]() | Du misslyckades med att svara på min fråga. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:09 | |
![]() | carlmartin: Vi är mer eller mindre disponerade för att bli organiserat våldsamma eftersom vi är mer eller mindre socialt formbara och känsliga för auktoriteter. Själv är jag en ensamseglare, jag gör det jag själv tycker är förnuftigt och moraliskt riktigt (som att jävlas lite med den som sviker mig.) :D | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:11 | |
![]() | 16:07 det som inte finns i mitt medvetande existerar inte för mig. hur skulle det kunna göra det? kan du nämna något du inte är medveten om? att kalla något ondska är ett uttryck för en subjektiv uppfattning. allt vi säger är uttryck för det. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:12 | |
![]() | "Du misslyckades med att svara på min fråga." ställ den igen så ska jag försöka. | |
| Satyra | 2010-01-14 16:16 | |
![]() | Det är inte särdeles ovanligt att man som självförsvar, ren överlevnadsinstinkt/mekan ism, stänger av/förtränger saker vi upplever som är/blir för svåra att hantera. Och gör man så och då alltså aldrig uppnår någon direkt insikt om skadeverkningar så kan man agera våldsbenäget utan att vare sig vilja ont egentligen eller ens kunna förstå det onda man åsamkar. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:17 | |
![]() | sylvia - "carlmartin: Vi är mer eller mindre disponerade för att bli organiserat våldsamma eftersom vi är mer eller mindre socialt formbara och känsliga för auktoriteter." vissa studier tyder på att vi i hög grad uppför oss som vi tror att vi bör, eller på det sätt som är mest fördelaktigt för oss. med medvetenhet följer (tror jag) en insikt om att kärlek är det enda vettiga. | |
| apbur | 2010-01-14 16:23 | |
![]() | carlmartin, jag kan köpa att ondska inte existerar för dig, men kom för helskotta inte och påstå att ondska inte existerar överhuvudtaget grundat på din individuella uppfattning. Du har satt upp premisserna, spela då också efter dem. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:30 | |
![]() | apbur - jag försöker inte vara vitsig nu, eller besvärlig. men min individuella uppfattning är allt jag har. jag kan inte påstå att ondska inte existerar för dig. vad har du att tillgå annat än din individuella uppfattning av saker och ting? allt du tar till dig uppstår i ditt medvetande. vi är alla begränsade av våra synvinklar. jag känner världen genom mitt medvetande. det ser jag som ett faktum. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:35 | |
![]() | apbur - "Du har satt upp premisserna, spela då också efter dem." vilka premisser? (försöker inte vara dryg, men vill veta vilka premisser du talar om). | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:37 | |
![]() | det är viktigt att du förklarar vad du menar - ibland fattar jag inte vad du vill att jag förstår. | |
| apbur | 2010-01-14 16:41 | |
![]() | carlmartin, ge mig definitionen för existens. Kan något existera trots att du inte tror det? Existerar dina byxor trots att din granne inte är medveten om det? Sitter dem där eller är det bara en illusion? Har du läst om solipsismen än? | |
| apbur | 2010-01-14 16:43 | |
![]() | Ok, carlmartin, jag har inte tid med dig nu, måste uträtta lite ärenden. Om jag säger såhär. Du besitter inte den analysförmåga som krävs för att förstå vad jag menar. Jag har fått det bevisat så många gånger att jag närmast skulle säga att det är en sanning. Försöker inte vara elak, säger bara att vi inte kommer längre än såhär. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-14 16:52 | |
![]() | jag har inte läst om solipsismen än. byxorna existerar - men grannen vet inte om det. de existerar inte för honom, annat än som en fantasi eller en tanke möjligen. kan du föreställa dig något som inte på något sätt finns i ditt medvetande? ser ditt medvetande ut som alla andras? | |