Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| devilseye | 2010-01-18 20:55 | |
![]() | Apbur, vi lever i en kapitalistisk värld. Därför ÄR just den pedagogiska biten att dom ska förstå att allt handlar om pengar ;-))))))) | |
| apbur | 2010-01-18 21:01 | |
![]() | lycopersicon, lär du dina ungar att det finns dåliga människor genom att själv vara en? Jag tror inte man missar att det krävs arbete för att tjäna pengar till sitt uppehälle. Hur skulle man lyckas missa det? Att bli bortskämd är inte samma sak som att lära sig empati och lära sig vad god vilja innebär. | |
| ViktorWig | 2010-01-18 21:03 | |
![]() | Sirius.. då är vi på samma spår, mina barn har vissa sysslor som de måste göra utan att få pengar, disken och att gå ut med hunden efter skolan är ett måste. Sen ar de ju andra saker de kan få göra för pengar. Apbur, har du barn själv?? jag kanske har missat något i mitt sätt att uppfostra men mina barn skulle inte göra ett skvatt om de inte var tvungna till det (med det säger jag inte att jag står med piskan). Jag tror barn i all allmänhet har svårt för att vara pedagogiska på det viset som du tycker att det ska vara. | |
| lycopersicon | 2010-01-18 21:04 | |
![]() | På vad sätt anser du mig vara en dålig människa? Vad har jag skrivit som får dig att tycka det? Jag har inte ens berättat hur jag gör med mitt barn och pengar. | |
| Åsa-påsa | 2010-01-18 21:05 | |
![]() | Mina barn får veckpeng från 5år. Ska räcka till godis,bil,tidningar mm 5: 15kr 6: 20kr 7: 30kr osv Eget konto med kort vid 14 år och ansvar för större delen av barnbidraget och det ska då räcka till i princip allt | |
| monew1 | 2010-01-18 21:06 | |
![]() | haha "bil"? | |
| Åsa-påsa | 2010-01-18 21:06 | |
![]() | Haha...inte bil...bio menar jag | |
| Tess 08 | 2010-01-18 21:09 | |
![]() | Vi har försökt flera gånger med veckopeng till sonen... men under år har vi glömt bort att ge honom pengar och inte kommer han ihåg att säga till heller. Han började få veckopeng i höstas och jag inser att det är dags att öka summan lite :) Dock har han ALDRIG klagat över pengarna och begärt mer... | |
| monew1 | 2010-01-18 21:12 | |
![]() | tess: om man har allt man behöver så är det ju jättebra, var glad att din son är trygg och känner sig älskad. Varför tjata om pengar när det inte behövs? Dessutom tror jag det är bra att lära barnen hur man kan tjäna pengar. Önskar mina föräldrar gjorde det. Jag vet tex de som fick betalt efter avklarade prov i skolan, det hade nog fungerat! | |
| apbur | 2010-01-18 21:13 | |
![]() | Ja, jag tror just man har missat det som jag tog upp innan, om att tidigt lära och visa barnen vad god vilja är. Hade de fått det till sig naturligt hade de inte ansett att det var värdelöst att vara snäll mot sina föräldrar och sina syskon. Alltför många föräldrar för en kamp mot sina barn där tvång slutligen blir sista utvägen. Det hade inte behövts om man gjorde lite annorlunda från början. Har man redan hamnat där och står med en egoistisk unge tror jag man får rätta till problemet genom att använda hårdhandskarna. Det är dock synd att det ska behöva gå så långt. Lycopersicon, jag skrev så för att du ansåg att enda vägen att lära barn att man måste arbeta när man blir vuxen är att själv som förälder bli arbetsgivare åt sina barn. | |
| apbur | 2010-01-18 21:14 | |
![]() | Första stycket var svar till WiktorWig. | |
| monew1 | 2010-01-18 21:15 | |
![]() | nej men allt är inte så svartvitt upa. | |
| ViktorWig | 2010-01-18 21:22 | |
![]() | Apbur, de låter lite som en drömvärld, visst skulle det vara bra men det är dags att komma ut ur buren och komma ut till verkligheten. Du svarade aldrig på min fråga om du själv har barn, ser man till din argumentering verkar det inte så men jag kan ju ha fel. Har du barn så är det verkligen intressant att veta hur dina barn förhåller sig till pengar och hur du gått till väga för att få dom till din syn på detta. | |
| lycopersicon | 2010-01-18 21:24 | |
![]() | apbur: Jag skrev inte att enda vägen att lära barn att man måste arbeta när man blir vuxen är att själv bli arbetsgivare åt sina barn. Däremot skrev jag att jag inte tror att det skadar att barnen får lära sig att man måste jobba för att kunna försörja sig. Viss skillnad! Min dotter får sitt studiebidrag själv och det måste hon hushålla med. Är pengarna slut kan man inte gå och fika eller köpa ett nytt hårspray. Det där fixar hon fint och hon har lärt sig att bli riktigt duktig på att hushålla med pengar. Hemma hjälper hon till med middag, dukning, disk, tömma diskmaskinen, hålla ordning på sitt rum osv. Det är inget hon får betalt för, det är normal uppfostran anser jag. Däremot om hennes studiebidrag inte räcker och hon kanske vill köpa sig en lite dyrare sak kan hon få jobba ihop till det. Exempelvis städa bilen, torka köksskåpen, damma mormors bokhylla (den är gigantisk) eller liknande. Jag har sett allför många skräckexempel på ungdomar som inte kan hushålla med pengar och som ringer till mamma och pappa när det är dags att betala hyran.... | |
| Wantthatone | 2010-01-18 21:26 | |
![]() | Man kan också utgå från att barnen faktiskt ska ta sitt ansvar hemma; se när det behövs göras saker (med lite hjälp förstås), och först när de visar att de kan ta detta ansvar får de vecko-/månadspeng över huvud taget. Jag är helt emot att barnen ska få betalt för att utföra hushållssysslor. Det ger verkligen fel signaler. Inser att det låter hårt, men om de vänjer sig vid det från början klagar de inte - tro mig. Mina barn får, när de har gjort vad de ska, 250 kr i månaden (13-årig kille) och 150 (9-årig tjej). Jag tankar dock deras mobiler med 75 kr i månaden. Pengarna de får ska räcka till lördagsgodis, tidningar, eller vad de nu vill ha. | |
| monew1 | 2010-01-18 21:33 | |
![]() | men du what: det är ju egentligen samma sak; "när de gort vad de ska får de sin månadspeng" menar att de flesta här har samma princip | |
| Sangria | 2010-01-18 21:34 | |
![]() | Mina killar är 15 och 17 och när dom var små gav vi aldrig veckopeng utan dom fick det dom behövde inom rimlig gräns. Vid 15 fick dom kort och till en början halva studiebidraget för att sedan få hela när gymnasiet startade(för den äldste då förstås den yngste är på g). Jag betalar mobilen (dom ringer inte så mycket ändå) och ofta kläder och annat men vill dom ha nåt speciellt i klädväg så får dom köpa själva. Spel och annat som bio och käka kebab o sånt får dom självklart betala själva. Dom hjälper till jättemycket här hemma båda två så dom får jobba för pengarna. Dom dammsuger varannan dag var(vi dammsuger hela huset dagligen) plockar ut disken, går med ut med hundarna, hjälper till med maten, skottar snö,klipper gräs och annat. Ungdomsarbete men dom lär sig att saker inte blir gjorda av sig själv vilket dom har nytta av sedan tror jag. Alla är nöjda och båda klagar självklart som dom tonåringar dom är:-) | |
| apbur | 2010-01-18 21:35 | |
![]() | lycopersicon, du skrev: "Så när tycker du att barnen ska lära sig att pengar inte kommer flygandes utan att man faktiskt måste jobba för att kunna försörja sig?" Det tolkade jag som att du inte ansåg att det fanns någon annan vettig metod för att lära barn att pengar inte växer på träd utan måste tjänas ihop. WiktirWig, jag svarade inte på den frågan eftersom jag tycker det är helt irrelevant. Jag ser hellre att folk läser vad jag skriver och utgår ifrån det. | |
| Tess 08 | 2010-01-18 21:36 | |
![]() | Sangria- så din äldste son får hela studiebidraget + pengar till mobilen + kläder??? Vad f*n gör dom med pengarna???? | |
| monew1 | 2010-01-18 21:38 | |
![]() | men 17 år kan du väl tänka dig? | |