Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 483 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 18:33 | |
![]() | ramsay, om du stryker ordet "förtryck" och lägger till "roller" eller "fördomar om" så tror jag du håller med. | |
| magnusito | 2010-01-21 18:38 | |
![]() | ramsay. Jag begriper vad du vill säga med din kommentar. | |
| -Robust- - Ej medlem längre | 2010-01-21 18:40 | |
![]() | Det enda någorlunda givande inlägget har Risotto stått för. Resten är rappakalja eller rena självklarheter. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-21 18:40 | |
![]() | nej sylvia, jag gör inte det. visst hänger dom samman men jag vill inte bekämpa könsroller. däremot är jag liberalt och individualistiskt inställd till det mesta. jag har inga problem med att en man skulle kunna vara den främste vårdaren av ett barn tex. men jag tror att rollerna har tillkommit utifrån vad kvinnor/män är mest lämpade till. biologiskt. | |
| mrperfect | 2010-01-21 19:01 | |
![]() | Män är män och kvinnor är kvinnor låt oss inte ändra på det , då böir man bara förvirrad! / Floskeltoppen | |
| -Robust- - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:05 | |
![]() | Ha ha :-) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:12 | |
![]() | ramsay, jag håller med dig om det, tro mig. Men fortfarande finns det variationer i vårt manliga/kvinnliga beteende så regelverk måste vara flexibla, det kan inte heta att kvinnan skall vara vårdnadshavare enkom för att hon är kvinna. För faktum är att den egenskapen ensam ofta ger kvinnor förtur i vårdnadstvister. Om feminister har problem med diskriminering, borde de också ha problem med när män utsätts för den. | |
| -Robust- - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:17 | |
![]() | Det är ju allmänt känt att mannen måste vara MYCKET bättre lämpad än kvinnan (vad gäller att ta hand om barnet) för att vinna en vårdnadstvist. Det är ju inte rätt, naturligtvis. Men hur kommer vi åt det problemet? | |
| magnusito | 2010-01-21 19:20 | |
![]() | Kanske ska vi kvotera föräldraledigheten fullt ut. Då blir mäns ställning i barnfrågan stärkt och me det följer kanske också att kvinnors ställning inom arbetslivet stärks. | |
| pion ekrot | 2010-01-21 19:20 | |
![]() | SP: Betänk att "Män är djur"-retoriken även tillämpas av män. Särskilt när det gäller mäns sexualitet. Offer-retorik gagnar ingen. Samtidigt vill man heller inte sopa några problem under mattan. Den feministiska rörelsen är på sina håll söndrad och splittrad - tack vare en sunkig kombination av kvällspress och faktiskt manshat. Jag vet dock inte om det manshatet är värre än "Män som hatar kvinnor". Men det är kanske en återvändsgränd att ens börja jämföra! Jag tycker att män borde börja se över sin könsroll genom en egen analys, vilket kanske kan vara lite givande vad man än kommer fram till. Det här med biologi och social konstruktion är extremt om inte omöjligt att särskilja. Man måste till syvene och sist bestämma vilket typ av samhälle man vill ha, vilka utgångspunkter man vill hålla gällande och sedan hantera konsekvenserna av det så gott det går. En mångfald gagnar nog flest - låt det få finnas genus-dagis och låt det få finnas flickskolor så får mamma och pappa eller pappa och pappa själva välja. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:23 | |
![]() | Jag vill inte "bekämpa könsroller" eftersom jag ser dem som i mångt och mycket biologiskt betingade (den lilla flickan leker med docka för att hon vill göra det) men jag vill att män och kvinnor skall ha samma rättigheter och skyldigheter. Därför stödjer jag heller inte kvoteringsprincipen. Må bäste man/kvinna vinna. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:26 | |
![]() | Mitts svar främst till ramsay. | |
| pion ekrot | 2010-01-21 19:26 | |
![]() | "Bekämpa könsroller" innebär inte att man tar bort saker, utan att man lägger till saker. Flickan ska inte avtvingas dockjäveln, utan hon ska få bli uppmuntrad att leka med bilen OCKSÅ. Pojken ska inte sluta med Batmangubbar, och ska ÄVEN kunna bli kramad i tio minuter av fröken. Och så vidare. You get the point. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:31 | |
![]() | Jadå, men faktum är att det lilla barnets vilja är stark från början så genusmedvetna föräldrar lär få använda en del tvång. :) De flesta flickor skriker efter dockan medan ett fåtal intresserar sig för "pojkleksakerna". Hur var du som barn, pion? Jag var en typisk flicka, både som liten och som lite äldre. Samlade på kläder till Sindydockan osv. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:38 | |
![]() | Fast omg, ångrar att jag sa nåt, det där kan vi diskutera till leda. Vad var det tråden handlade om nu igen? Just det, maskulinism... Vad är maskulint? Tja, det är maskulint att komplettera, stötta och bära (andligen och fysiskt) sin kvinna. Sen går det givetvis att vara maskulin utan en kvinna men jag gillar tanken på att det ena definierar det andra. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:44 | |
![]() | "det är maskulint att komplettera, stötta och bära (andligen och fysiskt) sin kvinna." ja verkligen, vackert sagt! | |
| ektis - Ej medlem längre | 2010-01-21 19:51 | |
![]() | mrp, ja, men ibland undrar man ju.. | |
| pion ekrot | 2010-01-21 20:26 | |
![]() | SP: Jag frossade i favoritfärgen rosa och lekte med Barbie. Jag var också utåtriktad, tuff, självständig som få, hade rufsigt hår och blåjeans. Slutsats VAD? | |
| mrperfect | 2010-01-21 20:32 | |
![]() | Min slutsats är att man inte behöver psykologisera för mycket. finns det problem så kan man analysera i Yan / Ying banor men gör det inte det så riskerar man att skapa motsättningar istället för att förbättra situationen. Tror jag alltså, min åsikt, mina funderingar , jag påstår inte att jag har facit. :) | |
| -Robust- - Ej medlem längre | 2010-01-21 20:51 | |
![]() | "det är maskulint att komplettera, stötta och bära (andligen och fysiskt) sin kvinna." Det är ju sant. Men detta gäller väl även vice versa? I så fall stödjer det min tes att kvinnor och män är väldigt lika varandra. Och de skillnader som trots allt finns måste nog få finnas där, annars försvinner attraktionen. Ah, vilket snille jag är. :-) | |