Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 571 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:23 | |
![]() | synd att folk ska bli placerade i fack. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:29 | |
![]() | Jag står på kö för en utredning. Och jag kan nog säga att jag har aldrig varit särskilt stökig eller bråkig under min barndom. Jag var väldigt impulsiv, känslig, pratig och rastlös dock. Under senare år har jag blivit betydligt liugnare utåt, men har istället fått en inre stress som innefattar ångest, tvångstankar, svårt att hantera rutiner och det som krävs för att sköta mitt liv på ett drägligt sätt. Jag har svårt att hålla tider, är glömsk, har sömnstörningar efterssom jag alltid är stressad och aldrig får nåt gjort, jag glömmer räkningar, missar tider och klarar inte av att ta tag i saker. ADHD är så mklt mer än bråkiga pojkar som slänger stolar i klassrummet. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:30 | |
![]() | ska tillägas att båda mina bröder lider av nerusopsykiatriska funktionshinder, båda är diagnotiserade. En har asp och den andra har adhd. | |
| hafferlaffen - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:30 | |
![]() | att adhd faller inom autismspektrat (snart allmänt spritt) fick jag veta av en psykiatriker som arbetar med detta, håll utkik i litterauren! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:31 | |
![]() | ja, men det betyder inte att adhd är samma sak som att ha autism. Herregud. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:32 | |
![]() | spider-Adhd är bara ett namn man sätter på människor som är ovanligt bråkiga eller inte kan sitta still osv. så mycket mer komplicerat är det inte. Det tror jag då sannerligen inte! Men jag vet att vissa tror det som inte är speciellt insatta i det hela. Men det är kränkade att säga så till de som har diagnos. Typ skärp till dej så ska allt ordna sig! Så ligger det inte till! | |
| spider_f | 2010-01-27 15:32 | |
![]() | Tragiskt eller inte. Vet inte om du förstod mig rätt men psykologerna som gör såna utredningar gör alltså inte nån hjärnröntgen eller liknande för att se om det är nåt fel nånstans, man gör bedömningen endast utifrån symptomen. Därför kan man ju om man vill påstå att adhd inte i egentlig mening finns. Det som finns är bara människor med olika personligheter, en del är lugna som filbunkar, andra kan inte sitta stilla i ens en halv minut. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:34 | |
![]() | www.nyfikenvital.org...=n ode/2331 | |
| spider_f | 2010-01-27 15:35 | |
![]() | "Men det är kränkade att säga så till de som har diagnos. Typ skärp till dej så ska allt ordna sig! Så ligger det inte till" Brokenstring: Självklart kan man inte säga så. Har aldrig påstått det. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:36 | |
![]() | Ja, adhd är en personlighets typ och ingen sjukdom, men placeras i facket neuropsykiatriska funktionshinder. | |
| Satyra | 2010-01-27 15:36 | |
![]() | "Adhd är bara ett namn man sätter på människor som är ovanligt bråkiga eller inte kan sitta still osv. så mycket mer komplicerat är det inte." Om man förenklar det faktiska problemet på ovanstående vis så finns det med andra ord inga diagnoser? :-O Och samma syn hör/ser jag ofta gällande ångestsyndrom av olika slag. (vilket är ett område jag själv är mer insatt i). Känns nedlåtande att/om människor (utan någon diagnos) tror att de som lider av adhd (eller något ångestsyndrom) egentligen inte har något problem utan bara är extra omöjliga/klena etc. :-/ Och tyvärr tror jag den uppfattningen inte är så ovanlig ... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:36 | |
![]() | ursäkta särskrivningar* | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:37 | |
![]() | Ska vi resonera som du gör spider så finns det ett flertal sjukdomar som inte finns enligt dej? Alla sjukdomar som inte kan diagnoseras med ett blodprov blir då i samma andemening olika personligheter?? Så fibromylagi blir till gnälliga människor med låg smärttröskel. Psykiskt sjuka blir gnällspikar osv... Är det så du tänker? | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:38 | |
![]() | Satyra: Jag fick höra av en bekant att jag inte kan ha adhd för att jag inte springer omkring hela tiden utan kan sitta still, samt att jag inte kan ha ångest för att det inte existerar och att jag bara behöver förtränga känslorna! haha jag sade upp kontakten.... | |
| nettan23 | 2010-01-27 15:38 | |
![]() | Alltså kan man se någon psykisk "störning" via röntgen t.ex.? Om inte, så finns ju inga psykiska sjukdomar isf? | |
| spider_f | 2010-01-27 15:39 | |
![]() | Det jag säger är att man endast utgår från symptomen, håller du inte med? Isf fråga någon med lite mer psykologikunskaper. | |
| nettan23 | 2010-01-27 15:39 | |
![]() | hehe fler som undrade det samma såg jag Lider av social fobi ångest m.m. och ser mig verkligen inte som en "klen" person. | |
| kajix | 2010-01-27 15:40 | |
![]() | jag tror att ni missförstått spider. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:40 | |
![]() | Nettan: www.nyfikenvital.org...=n ode/2331 Skickar igen... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-01-27 15:41 | |
![]() | tror också vi missuppfattat. Han menar inte att det är hans åsikt, utan att det är så man diagnotiserar | |