Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 641 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:12 | |
![]() | apbur... kan du hjälpa mig med en fundering. Varifrån kommer hästköttet vi äter? Jag har aldrig hört talas om "slakthästar". För många (utomlands) är det ju upprörande att vi äter hästkött, och jag har aldrig lyckats svara på frågan varifrån vi tar hästköttet. Är det slutkörda arbetshästar? Min fråga är seriös! Som sagt, framledes bör alla ni som säljer era husdjur (förlåt micro, keldjur!?) se till att få allt på papper; Köparens intentioner, era önskemål och begränsningar. | |
| micro113 | 2010-02-03 18:12 | |
![]() | Larvbrud Vid fodervärdsavtal kan man ställa vissa villkor, dock inte vilka som helst -- eftersom man fortfarande är juridisk ägare till djuret. Vi försäljning av djur kan man inte göra det -- men det är ändå vanligt att man gör det, till exempel krav på röntgen och förköpsrätt -- dessa är dock inte juridiskt bindande. Varje kennel med självaktning brukar dock trots det ha sidoavtal, eftersom valköparna brukar vara bättre på att uppfylla önskemålen om sådana avtal finns, än om man bara framför dem som önskemål. Jag har själv använt sidoavtal -- men de är som sagt var inte juridiskt bindande, när djuret är sålt så förfar den nya ägaren som den vill med sin egendom och är inte bunden av styrning från gamla ägaren då sådant anses vara oskäliga villkor. | |
| lill-katja | 2010-02-03 18:13 | |
![]() | micro113, japp, det jag syftade på var att här är det inte vanligt att äta marsvin, så det är väl därför folk blir lite extra till sig. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:17 | |
![]() | Frågan är det är kostnadseffektivt att upprätta kontrakt och avtal vid försäljning av ett marsvin... som vad, tingar ungefär 250 kronor på den öppna marknaden!? | |
| apbur | 2010-02-03 18:19 | |
![]() | Steve, jag är heller inte helt insatt då jag varken har ägt en häst eller ätit häst på över tio år men jag tror det nästan räknas som en självklarhet att man tar farväl till sin häst genom att ringa slaktransporten. Nu är det dock mer vanligt att man begraver sina hästar har jag för mig. Men det är fråga om pengar. Kostar en del att bränna en så stor kropp. Det finns regler för hur djupt man måste gräva osv om man ska begrava hästen. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:21 | |
![]() | Aha, så det som blir hästkött är alltså djur som slaktats på grund av skada t.ex.? | |
| micro113 | 2010-02-03 18:24 | |
![]() | apbur De sålde alltså otjänliga hästar i någon slags förväntan att dessa skulle få evigt liv som sällskapshästar -- och blev upprörda för att de slaktats? Eller var det långa transportsträckor till slakten som upprörde? Var det det första kan jag bara återigen förvånas över hur korkade människor kan vara -- de är för fega för att själva ge sitt husdjur ett vettigt avslut, och upprörs när andra tjänar pengar det som ändå skulle göras. Är det det andra alternativet så kan jag förstår deras upprördhet -- eftersom de transporterna borde förbjudas av djurskyddsskäl. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:27 | |
![]() | Hästköttet här är nog importerat... Djur som varit sjuka/skadade har nog i sig läkemedel osv... Kan inte bli föda alla gånger. Från slakterierna här tror jag mest det blir djurmat. Ett problem med detta är att svenska hästar skickas till andra länder där de tar vara på köttet tror jag. Kan bli plågsamma transporter. | |
| apbur | 2010-02-03 18:31 | |
![]() | micro, det är upp till var och en om man vill hålla en häst för sällskaps skull. Det är inte orimligt alls att hästar köps som enbart sällskap, till en människa eller annan häst. Att en häst pga skada inte kan belastas är inte samma sak som att man måste avliva den. | |
| apbur | 2010-02-03 18:33 | |
![]() | Bör tillägga att hästarna hade många år kvar att leva. Slakten skedde nästan omedelbart. Jag förstår att de blev upprörda. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:33 | |
![]() | Handlar förmodligen inte om feghet alla gånger, Micro. Det kanske finns de som inte anser att man har rätt att döda ett djur för att det passar en själv. Jag tror ytterst få djur som är friska går och hoppas på ett avslut. | |
| apbur | 2010-02-03 18:35 | |
![]() | Ja, tror det handlade om omplaceringar också. Dvs, djur som inte var "skadade". Larvbrud, menar du att allt hästkött vi äter är importerat? Det slaktas väl ändå en del hästar här? | |
| apbur | 2010-02-03 18:39 | |
![]() | Hittade den här om nån vill läsa: www.agria.se/agria/i...sf /id/3462 | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:39 | |
![]() | apbur: Förmodligen inte allt men största delen skulle jag tro. Det som slaktas här tror jag blir djurmat. Förr hamnade kött från andra djur med slaktavfallet så att hundar kunde få hundar i hundmaten. Antar att man lämnade in även andra djur till slakterierna. Detta var innan man kom på att det fanns nackdelar med kadavermjöl osv. Lite osäker på sanningshalten i mitt eget påstående känner jag. Det har funnits de som propagerar för att vi ska äta mer hästkött här för att undvika att hästar transporteras till andra länder och slaktas där. | |
| barde | 2010-02-03 18:45 | |
![]() | Jag tycker att människor för köpa precis vad de vill och äta, men jag tycker att man ska spela med öppna kort. Hästkvinnan ni talar om sa vid köp av hästarna att de skulle få ett fint liv i en hage osv och sen sändes dem till hennes fars slakteri. Sen i fall där det inte uttalas exakt vad som ska ske med djuret så är det är ju upp till säljaren såklart att kolla upp vad som är tanken, om det är sällskapsdjur eller mat. Men problemet är ju att de som har sålt marsvinet antagligen aldrig ens snuddade vid tanken av att de skulle äta upp honom/henne. Om jag skulle sälja någon kattunge i framtiden vill jag ju gärna veta om den ska bli nyårsmiddag eller sällskapsdjur. Klart det är upp till mig att kolla upp, men att föra någon bakom ljuset måste vara fruktansvärt enkelt och chansen att åka dit minimal. | |
| Snoosy | 2010-02-03 18:46 | |
![]() | Tycker att det är empatilöst mot dom som sålt sitt marsvin till någon med hopp om att den får det bra där. (Tänkte på min kusin direkt, som sålde sitt bara för en månad sen) Hur fick dom reda på att deras marsvin ätits upp ? Ser inte artikeln? Det kanske stod där ? | |
| Baphomet_ - Ej medlem längre | 2010-02-03 18:49 | |
![]() | Nästan alla som har husdjur älskar dem, och om man måste sälja dem så kanske det finns en anledning. allergi, flytt eller ekonomisk situation. måste man fråga: "är det säkert att ni inte kommer äta upp honom/henne?). exemplet i tråden var ju extremt, tvivlar på att det är särskilt vanligt. | |
| micro113 | 2010-02-03 18:51 | |
![]() | Larvbrud Det stämmer, det var djurmats skandalen på åttiotalet eller början på nittio. Personligen har jag aldrig förstått upprördheten över det heller -- mina hundar åt ett av de märken som pekades ut, och de måtte gott av maten. Personligen tycker jag dessutom bara det var bra att de fick nytta av köttet från självdöda kor, hundar och katter. Det är ju lite löjligt att man skall behöva slakta djur för att mata djur som naturligt gärna livnär sig på just kadaver. | |
| Bergarn1 | 2010-02-03 18:57 | |
![]() | apbur: Det är dubbelmoral när man tycker att det är såååååå grymt att äta ett marsvin men kan käka korv och skinka omvartannat. Jag tycker fortfarande att det är säljarens fel att den inte tar reda på vad köparen ska göra med djuret. Jag skulle aldrig sälja min gammla bil utan att ta reda på om den skulle styckas ner i reservdelar eller rustas upp. Jag älskar min bil! Om de verkligen brydde sig om hamstern skulle de frågat... | |
| Summer Wine - Ej medlem längre | 2010-02-03 19:04 | |
![]() | Tänk, att det bor sådana barbarer bland oss som äter djur! Mvh/Vegetarianen | |