Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2010-02-10 12:30 | |
![]() | 1000=1075? | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2010-02-10 12:30 | |
![]() | Sorry! | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-02-10 12:40 | |
![]() | Det spelar liksom ingen roll vad ni tycker. Sen är det upp till var och en och säga vad man vill. Men enligt svenska språk- och skrivregler heter det tjugohundratio. Punkt slut. | |
| Canoodling | 2010-02-10 12:43 | |
![]() | Jag säger tjugohundratio. Hade svårt att vänja mig att säga tjugohundratalet, men det har satt sig. Blir väl värre när vi hamnar i tjugoetthundratalet, men då är jag död, så mig spelar det ingen roll :) | |
| -Nephelia- | 2010-02-10 12:49 | |
![]() | Tycker man bara kunde säga 10, fast jag säger tvåtusentio. Men det är ju ganska uppenbart att jag inte menar 1910 eller 2110 om jag pratar om år 10 och nämner mig själv levande i sammanhanget. Typ att 'år tio åkte jag till Australien' och år 15 planerar jag att göra en jordenruntresa.' Det kan ju knappast vara något annat än 2010 och 2015 jag snackar om då. Men men.. det är ingen stor grej vad folk än väljer att säga. | |
| -Nephelia- | 2010-02-10 12:52 | |
![]() | I många fall ändrar man på regler just för att folks tycke spelar roll. | |
| kermis | 2010-02-10 13:04 | |
![]() | The_Idiot: Du säger det men vad jag vet är det bara en rekommendation från språkrådet, alltså ingen huggen-i-sten-regel? Och oavsett kan ju även de ha fel :) | |
| Nasty Nimrod | 2010-02-10 13:20 | |
![]() | Språkrådet ger väl bara rekommendationer. De utfäster inte regler, även om media ofta följer rekommendationerna. | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-02-10 13:29 | |
![]() | Och varifrån kommer språkregler annars? Det är knappast riksdagen som som tar beslut i såna frågor. Från språkrådets hemsida: Språkrådet och andra språkvårdare rekommenderar tjugohundratalet som benämning för århundradet 2000–2099 och tvåtusentalet för årtusendet 2000–2999. På så sätt får man skilda entydiga benämningar för dessa perioder. Att skilja på århundrade och årtusende är viktigt inte enbart för en snäv krets av arkeologer, geologer och historiker. Hur skall man annars förstå ett påstående som att jordens lager av kol kan komma att räcka halva tvåtusentalet? Räcker det till år 2050 eller 2500? Det är en skillnad på 450 år. Uttrycket tjugohundra är inte konstigare eller mer ologiskt än exempelvis elvahundra och nittonhundra. Bland historiker, arkeologer, konstvetare och språkvetare är det för övrigt helt naturligt att kalla århundradet mellan niohundratalet och elvahundratalet för tiohundratalet. I linje med att vi upprätthåller en skillnad mellan tjugohundratalet och tvåtusentalet är det också lämpligt och logiskt att de olika årtalen under tjugohundratalet får benämningar som utgår från ordet tjugohundra, alltså tjugohundraett, tjugohundratvå, precis som man säger nittonhundra, nittonhundraett, nittonhundratvå. | |
| bulimi3 | 2010-02-10 13:35 | |
![]() | Det är ju märkligt att Sverige o svenskar har så lätt för att ta efter Usa o ananmma engelska uttryck. Men inte i det här fallet.I det stora landet i väster säger dom tvåtusen och så vidare,inte tjugohundra. Då är det ju konstigt att den lilla fiskdammen Sverige ska utmärka sig o säga tjugojundra.Men jag vägrar konsekvent. Nu är det år tvåtusentio | |
| BLACK0UT | 2010-02-10 13:36 | |
![]() | "Och varifrån kommer språkregler annars? Det är knappast riksdagen som som tar beslut i såna frågor. Från språkrådets hemsida: Språkrådet och andra språkvårdare rekommenderar.." - Just det, "rekommenderar", inte "bestämmer att så här är det, punkt slut". Du lever verkligen upp till ditt nick, idiot. | |
| dredlak | 2010-02-10 13:38 | |
![]() | i stockholm säger vi tjugo-na-tie | |
| dredlak | 2010-02-10 13:39 | |
![]() | eller snarare tjuge-na-tie | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-02-10 13:41 | |
![]() | Jamen herregud. Det är ju Språkrådet och Svenska Akademien som vårdar språket. Vilka andras rekommendationer ska vi gå efter. En forumtråd på Betapet? | |
| DrSnuggles07 | 2010-02-10 13:43 | |
![]() | tvåtusen tio! har oxå stört mig på det lääänge! man har ju aldrig sagt att man köpt en tv för tjugotvåhundra eller hur?! | |
| DrSnuggles07 | 2010-02-10 13:44 | |
![]() | i stockholm säger vi tjugo-na-tie -> jasså gör vi? då har jag missat nåt! | |
| Bonnajaevel | 2010-02-10 13:46 | |
![]() | drsnuggles, jag frågar dig med: hur uttalade du 1999? | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-02-10 13:47 | |
![]() | Sen kan ju moderatorerna passa på att stänga av BLACK0UT. Så vitt jag vet är det inte tillåtet att kalla någon för idiot. | |
| bove | 2010-02-10 14:26 | |
![]() | The_Idiot: Hade jag valt användarnamnet "Ärkepuckot" hade jag inte blivit förvånad om nån jag debatterade med hade tagit fasta på det. Målet är lite väl öppet. Jag tror inte att du är korkad på nåt sätt men det var inte Språkrådet och Svenska Akademien som uppfann svenska språket. Språket uppstod och vårdade sig självt även innan de institutionerna uppfanns. Eftersom alla människor vill bli förstådda och vill förstå andra så utvecklas språket efterhand automatiskt så att det blir begripligt och tydligt för alla. Även utan nån som pekar med hela handen och bestämmer hur man bör tala och inte. Sen kan jag hålla med om att det i vissa, få sammanhang kan vara nödvändigt att vara tydlig med om man pratar om det 21:a århundradet eller det tredje årtusendet. | |
| The_Idiot - Ej medlem längre | 2010-02-10 14:31 | |
![]() | The Idiot är Iggy Pops första soloplatta. Har jag påstått att de uppfann språket? Nej, jag sa att de vårdar språket. Anledningen till det, är att det utan råd och konsekvens uppstår förvirring, vilket den här tråden är ett tydligt exempel på. | |