Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 829 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2010-03-18 09:55 | |
![]() | Tvekade jäkligt mycket till sprutan, men tog den ändå. I onödan skulle jag kunna tänka mig. Pressen blossar upp allt jämt. Även i det här fallet | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-18 10:13 | |
![]() | Ångrar mig inte att jag tog sprutan..tycker det är värt.. | |
| Megaherz | 2010-03-18 10:56 | |
![]() | Jag tog, enligt läkarnas rekommendation, inte sprutan eftersom bieffekterna och risken att bli riktigt sjuk var stor. Vaccinet i Sverige var bättre än det här, så jag vet inte om jag hade vaccinerat mig om jag var "hemma".. Troligtvis inte, då måste man ju gå ut i kylan.. | |
| Belefant | 2010-03-18 11:17 | |
![]() | ibland kan man tänka på andra också. jag tog främst sprutan för jag inte ville få svinet och smitta någon riskgruppsperson. då skulle jag känt mig som en mördare. för övrigt hade jag nog redan haft svinet redan, och det var inte mycket värre än en vanlig influensa, även om man var lite nojigare än vanligt. sedan känner jag faktiskt flera som blev allvarligt sjuka även om ingen av dem avled. | |
| le-lou | 2010-03-18 12:56 | |
![]() | tog inte sprutan. följde inte statens rekommendation utan läkares. | |
| Jumanjia | 2010-03-18 13:10 | |
![]() | Tog inte sprutan, blev sjuk istället.. INget att rekomendera. (skulle ta sprutan samma vecka som jag blev sjuk) | |
| Eldbiten | 2010-03-18 13:22 | |
![]() | bj-olle, du är ouppmärksam. Har haft samma bild i flera år. ;) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-18 21:22 | |
![]() | Mögelost eller inte men hela den här influensan är ett enda stort mediespektakel. Folk dör i alla influensor vad som var anmärkningsvärt med denna är att det är unga istället för gammla som har drabbats vilket säkerligen får folk att tro att alla är mer mottagliga. Jag har förmodligen inte fåll dennna influensa för att jag redan har ett fullgott skydd, hanterade pengar varje dag direkt från kund när det var som mest snack om denna influensa. Är man i någon riskgrupp likt det vi just läst om en familj med två vuxna med besvär och barn så är det självklart att vaccinera sig. Jag vill inte påstå att denna influensa är av samma dignitet som det man av rutin vaccinerar barn emot. Ja, ja gör som ni vill men lägg inget egenkärt ansvar på er själva som riddare och räddare av oss som valde att inte skjuta in skiten i kroppen. Jag tror att det är min egen kropps förtjänst att jag är frisk och ingen lurad medmänniskas. | |
| nystan1 | 2010-03-18 21:38 | |
![]() | Tog sprutan för min dotters skull, annars hade jag nog låtit bli. Fick fruktansvärt ont i armen, annars inga biverkningar. | |
| zoof | 2010-03-18 21:42 | |
![]() | Influensan försvann väl när det blev känt att Tiger Woods varit otogen. Där har vi nog det bästa vaccinet, för efter det var det ju knappt någon som var sjuk, eller? | |
| Tess 08 | 2010-03-18 21:43 | |
![]() | Det är fint att du tänker så högt om dig själv Risotto att du har så bra fysik och bladibla att du därför kan tacka dig själv för att du slapp den!! Min kompis är en person som tränar regelbundet, äter bra och så vidare och fick svininfluensan precis innan hon skulle vaccinera sig. Hon klarade av att jobba ca 4 dagar på 8 veckor och efter dessa 8 veckor åt hon fortfarande medicin och var inte så som hon var innan (förutom sämre fysik mm). Kan säga att "skiten" man sprutar in i armen är nog inte sämre än den medicin och den sjukdom man får av svinisen... | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-18 22:21 | |
![]() | Tess, du kanske ska fråga henne om hon brukar bli sjuk i influensatider istället för att peta över det hela på mig. Jag blir sällan sjuk i influensa så är det bara. Jag kan inte påminna mig om att jag var särskillt sjuk som barn heller men självklart fick även jag mina slängar av feber och illamående. Den här influensan har nämnts i samma andetag som "kinesen" och "hongkonginfluensan" tror jag de kallades för och de har jämförts som väldigt lika. Nu kan det mycket väl vara så att jag som barn fått någon influensa av samma typ som denna och därför är immun, virus funkar ju på det sättet som jag säkert tror att du vet. Jag vet inte hur gammal du är eller din kompis är men i och med att jag ligger i underkant för att inte klassas som riskgrupp så kan jag tänka mig att du och din kompis ligger i överkant av riskgruppsmänniskorna. Jag antar helt enkelt att du är några år yngre än mina 34? Om jag har rätt får du gärna svara på. Sen är jag också utav den åsikten att kroppen själv kan ta hand om en hel del och att det är bra för den att utsättas för lite påfrestningar, det stärker den mer än skadar. Däremot om man hela tiden petar i sig skydd i form av läkemedel så kommer kroppens eget försvar att försvagas och det är den största anledningen till att jag inte vill ha skiten i min kropp. Om det var en influensa likt Ebolan när det viruset härjade så hade det varit en helt annan sak för den grejar inte kroppen självt utom i väldigt udda fall. Ja så resonerar jag i alla fall och tyvärr så tror jag att folk är väldigt lättflörtade då det kommer till att peta i sig läkemedel utan att ifrågasätta vare sig anledning eller negativa efterverkningar. | |
| Sporten4 | 2010-03-18 22:27 | |
![]() | Risotto, denna gång kanske det var "falskt alarm" vad gäller virusets farlighet. Men inom en snar framtid kommer ett dödligt virus likt Spanska sjukan som skördar även friska individer i mycket större utsträckning. Det är lätt att vara efterklok så jag tycker att du inte du skall framhäva dig speciellt mycket. Du kommer säkert att slåss för att komma åt vaccin vid ett sådant tillfälle om det är begränsat. | |
| Tess 08 | 2010-03-18 22:36 | |
![]() | Risotto, jag kan bara hålla med Sporten här ovan angående att su framhäver dig... Så speciell är du inte. I övrigt tänker jag inte kommentera ditt inlägg (som jag ser som tillrättavisande och med en klang av att du vet lite bättre än andra) förutom att jag kan säga att ditt antagande är fel. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-18 22:46 | |
![]() | Nej man ska inte säga att man inte har problem, jantelagen är allrådande i Sverige. Jag förstår mig verkligen inte på människor som inte klarar att andra vill göra som de själva vill trots att den stora massan är inriktad på något annat. Jag är faktiskt ganska trött på de människor som lever efter masspsykosens mönster och inte orkar eller klarar att tänka själva, precis som de som utan att ha anledning till det har gjort då de tagit detta vaccin. | |
| Tess 08 | 2010-03-18 22:51 | |
![]() | Jantelagen är väl en sak.. Att säga att man är duktig på något är jättebra! Att säga att man har tur är också jättebra! men att försöka få det till att man är bättre än andra... nej | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-18 22:56 | |
![]() | Och varför kan man inte påstå det då om jag får fråga? kan man inte vara olika bra i olika sammanhang? -givetvis utan att det ska ligga till grund för en värdering av människovärdet hos enskillda personer-. Om jag sällan får influensa -har självklart haft det någon gång- och jämför mot en som ofta får det så borde väl jag vara bättre i det avseendet att vara mindre mottaglig? får man inte uttrycka sig så och i så fall varför inte? | |
| janne121212 | 2010-03-19 06:15 | |
![]() | Snälla Risotto, det är ingen här som sagt att du inte får göra som du vill. Vi vill bara upplysa dig om fördelarna med att vaccinera sig eftersom du verkar ha missat en hel del när ni gick igenom immunförsvaret i skolan. Och eftersom du besitter sådana skrämmande okunskaper blir man rädd när du i ett tidigare inlägg skriver "Säger inget alls om de i riskgrupper som tog vaccinet men alla vi andra som de försökte lura att ta sprutan borde ha tänkt en eller flera gånger innan nålen sattes i armen." Du är själv med i en masshysteri som går ut på att misstänkliggöra myndigheter och tillverkare av mediciner och vaccin. Ett visst mått av detta är helt OK. Men när man som du kanske får med sig andra lättlurade människor att undvika vaccinering tar man ett stort ansvar, faktiskt lika stort som vaccintillverkarnas ansvar för biverkningarna. Och du Ebolaviruset är inget influensavirus | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-19 07:29 | |
![]() | Janne, du vet ju att det du snackar om inte är sant, mitt ansvar är långt ifrån detsamma som läkemedelstillverkarnas. Folk borde helt enkelt vaar lite mer kritiskt tänkande och inte bara köra en spruta i armen så fort det kommer upp direktiv om det. Nej jag vet att ebola inte är en influensa men det är ett virus men mångt mycket farligare än en årligen återkommande influensa. Förklara för mig hur mänskligheten i framtiden ska klara av att överleva en på tok mycket allvarligare influensaepedemi i framtiden om vi så snabbt vi kan försöker rationalisera bort de mindre farliga genom att massvaccinera så fort det ger ett lite annorlunda utslag änen normal influensa? På det viset rycker man bort alla naturliga förutsättningar för ett naturligt försvar vilket jag på sikt tror är att skjuta sig i foten. Vi har redan resistenta bakterier och jag ser ingen anledning till att öka plattformen för sådan att växa till. Men vad vet jag, de som i hög grad har vaccinerat sig även tar en alvedon vid minsta tecken på obalans i kroppen? jag gör det inte i alla fall utan bara i ett sånt läge då min kropp inte klarar av att reda ut situationen på egen hand och då har det gått långt med hög feber. Ha en bra dag! nu dags att masa sig till jobbet. | |
| özter | 2010-03-19 07:34 | |
![]() | Ja jag tillhör dom få som fick svininfluensan allvarligt,låg på iva och riskerade att bli ett dödsoffer till.Det blev dock inte s många som fick den,förhoppningsvis beroende på att just rätt många lät vaccinera sig. | |