Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 244

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gottis2010-04-01 20:35
Antal inlägg: 49

det är inte så svårt att sluta med något man är beroende av,själv slutade jag snusa efter 25 är .Det var tufft men det gick bra,gäller bara att man har bra diciplin

Gottis2010-04-01 20:55
Antal inlägg: 49

små problem ni har

kajix2010-04-01 21:10
Antal inlägg: 7767

tack för de vänliga och uppmuntrande orden gottis

witchgame2010-04-02 04:54
Antal inlägg: 1826

hittade på ica , agavesirap, ett flytande socker som är smakneutralt men sötar bra och har 5 gånger lägre blodsockervärde ! funkar både i te, kaffe och på filen eller gröten, som ofta är boven till sockerintaget, sen kan man ju undvika läsk och ketchup som också har mycket socker gäller även lightvarianter som lurar kroppens insulin att dra igång vilket man också blir tjock av.

wildcard2010-04-02 09:05
Antal inlägg: 1966

Om man drar ner på sådant som triggar sötsuget, så behöver man inte längre socker.
Helt rätt att konstgjorda sötningsmedel lurar kroppen (förutom att det dessutom är giftigt).
Jag äter broccoli/blomkål/vitkål istället för potatis/pasta/ris och ägg istället för bröd.

Jag passerar numera godishyllan utan att bry mig...
Jag testade _lite_ påskmust igår, bara för att jag har tyckt att det var SÅ gott förut! Det var en vanlig must med 9% "riktigt" socker. Det var mest bara klibbigt och äckligt, jag hällde bort allt i glaset!

Vad gäller dumhet av kolhydratbrist:
Kanske det, men jag har klarat två tentor den senaste månaden med över 90% rätt. DET har jag aldrig lyckats med tidigare. Jag tycker att jag kan koncentrera mig under längre perioder nu, än förut.

saZmer2010-04-02 10:12
Antal inlägg: 42

Isaw:
Blodkärlen i hjärnan är tätare än blodkärlen i resten av kroppen, det kallas blod-hjärn-barriären (en.wikipedia.org/wik..._ barrier). Det är riktigt att fett och proteiner inte kan passera över den och det gör att hjärnan inte kan använda dem som energiförsörjare till sina celler.
Dock stämmer det inte riktigt att hjärnan därför måste ha kolhydrater. När kroppen har lite kolhydrater men mycket fett så går den om fettet till ketonkroppar och skickar ut i kroppen istället för att lagra in fettet.
Dessa ketonkroppar kan ta sig över barriären och ge energi åt hjärncellerna.

Man kan dock inte använda de här ketonkropparna till att höja blodsockret (för komplicerat kemiskt för att förklara här). Det kan man dock göra med proteiner.
Alltså kan man äta bara fett och proteiner. Det går dock snabbare att höja blodsockret med kolhydrater än med proteiner - på gott och ont :)

Defrob2010-04-02 10:22
Antal inlägg: 1180

Jag säger som en nykter alkoholist sa till mig en gång: EN dag kan man alltid vara nykter. Dvs man får ta sitt beroende från dag till dag, inte tänka att oj nu ska jag vara giftfri resten av livet... för det kan lätt bli jobbigt.

stefanf2010-04-02 11:13
Antal inlägg: 1744

Jag tror det finns anledning att dela upp problemet i olika delar.

1) Kunskap om mat. Helt klart är att det finns kunskapsbrister i varierande grad. Det är förvånande hur en del inte förstår det mest grundläggande om hur kroppen fungerar. I viss mån kan det också vara ett problem, tror jag, att det kommer så oerhört mycket information, tips och trender. Man kanske har en god grundkunskap men man blir förvirrad av alla nya trender.
- Totalt sett tror jag dock att de allra flesta har tillräcklig kunskap för att (intellektuellt) begripa om det man stoppar i sig är bra eller dåligt.

2) Kunskap om hur kroppen/hjärnan fungerar.
Här är bristen lite större, tror jag. Den litteratur och debatt som förs är emellanåt så hetsig och böljande att det blir svårt att få grepp om vad som är sant eller ej. Olika forskare/professorer (och tyckare i största allmänhet) bråkar och motsäger varandra - vilket leder till att ingen helt säkert kan påstå att man vet något. Förvirrande och frustrerande om man vill ta tag i sitt liv.
- Detta område tror jag faktiskt är underskattat och lite eftersatt. Ofta hänger givetvis 1 och 2 ihop men för lite utrymme ges åt hjärnans roll i våra vanor.
- Hur många här, exempelvis, har något begrepp om hur impulsstyrningen i hjärnan fungerar? Hur många har någon gång reflekterat över sin egen impulskontroll?

3) Motivation och val av livsstil.
Här tror jag nyckeln ligger för att komma vidare. Jag själv är ett levande exempel. Har läste en hel del och känner mig relativt kunnig om hur kroppen funkar, hur jag funkar, vad som triggar mina begär samt hur/när/varför jag avbryter mina "kost/hälsa/motions-proje kt"..
Problemet ligger helt och hållet i att jag inte varit tillräckligt målmedveten, strukturerad och långsiktig i mina planer. Att ändra vanor med sikte mot "baddräktsäsongen" är _alltid_ dömt att misslyckas. Om du verkligen har det som mål så kan du lika gärna låta bli. Börja med att skriva/beskriva hur du vill leva om 5 år. (i detalj);
- Hur ser din vardag ut?
- Socialt? Familj? Jobb?
- Hur lever du? (vad ägnar du din tid åt? intressen?)
- Hur är din hälsa? (kondition/motion, kost, stress, vila/sömn)
När detta är klart kan du börja och bryta ner 5-årsperioden i mindre delar och planera in _små_ beteendeförändringar över tid.
Planera in tid för uppföljning och utvärdering (dägbok/loggbok är ett bra tips) och låt dig inte nedslås av att det går lite upp-å-ner under kortare perioder. Det viktiga är att stämma av halvårsvis (eller så) och värdera sin egen hälsa enligt sina egna uppställda mål.

Kom ihåg vilka dina motståndare är;
- Hjärnans impulsstyrning (du har lärt dig hela livet att belöna/uppmuntra dig själv med godis - det tar tid att programmera om hjärnan).
- Livsmedelsindustrin tjänar pengar på din (bristande) impulskontroll, de kommer hela tiden att utmana och utsätta dig för frestelser.
- Tidningar och förlag tjänar pengar på hela hälso-/kosthysterin. Särskilt kvällstidningarna tjänar pengar på att vi är missnöjda med oss själva - och påminner oss därför regelbundet om att vi "borde" ta till oss just deras tips för hur vi ska bli lyckliga.

Lycka till!

wildcard2010-04-02 11:23

Så är det för en del, för en del andra räcker det med att ta bort övrigt socker ur kosten, så försvinner sockerberoendet automatiskt. Inga belöningssystem satta ur spel.

Livsmedelsindustrin skiter i oss och tydligen även staten, högre skatt på sötade livsmedel efterfrågar jag. Vart tog det förslaget vägen?

stefanf2010-04-02 11:23

Ett jättebra (litet) tips för att försöka förstå sig själv är att införa en 2-minutersregel. (hörde om det i nån TV-soffa)

instruktion:
Varje gång du är på väg att ta något (onyttigt) att äta, gå iväg till affären eller plocka något onyttigt i korgen;
- Ta "paus" i två minuter innan du ger efter för impulsen. Då hinner men reflektera om _varför_ man egentligen kom på "idén" om att ta den där chokladkakan eller vad det nu är..

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-02 11:25
Antal inlägg: 472

Jag har inga problem med socker, så jag vet inte vad jag ska tillföra.

stefanf2010-04-02 11:26

lite kluven på om staten verkligen ska ta ansvar för människors godisätande. Är det verkligen rätt väg? Ska det inte kunna räcka att människor får tillräckligt med information/kunskap - och därefter få fatta sina egna beslut om hur man vill leva samt ta ansvar för sina egna val...?

En god vän talade om detta i debatten igår (om just sockerbehov/beroende) och uttryckte sig oerhört träffande;
- Om vi faktiskt ska ansvara för placeringen av våra egna pensionspengar, är det då inte rimligt att vi får förtroende att ta ansvar för vårt smågodis...?

wildcard2010-04-02 11:28

kvaturglon:
inte jag heller men jag hade det tills i somras. Jag vet mycket väl hur det är när det börjar krypa i "sockertarmen" och att inte kunna gå förbi godishyllorna på väg till kassan, utan att något "litet" hamnar i korgen...

Nu finns detta inte kvar! Så skönt!

wildcard2010-04-02 11:31

stefanf: nej men det kunde vara ett sätt att få folk att fatta hur mycket socker vi stoppar i oss, om det blir mycket dyrare att handla sötat, så skulle nog många få upp ögonen för det!

Det handlar inte bara om godis, utan om färdigrätter och en del bacon och pålägg t.ex

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-02 11:33

wild: mycket har med att göra att jag inte vill äta gelatin och färgämnen. Äter hellre choklad, glass eller en kaka. Men gillar knappt kakor. Så det blir nötter eller en smoothie eller jordgubbsjuice.

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-02 11:33

mina fonder har ökat i snitt 12% senaste månaden! Jej!

wildcard2010-04-02 11:33

oki

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-02 11:34

..och jag placerar själv.

lsaw2010-04-02 11:47
Antal inlägg: 351

saZmer: tack för en bra förklaring! Det är så intressant (!) att läsa allt strunt om skadliga långtidseffekter gällande den kost som inuiterna alltid levt av (utan att få en massa "moderna" sjukdomar).
Det är en omställningstid och kroppen går väl ner i pH, efter att man har ställa om sig. Sedan går det utmärkt för många (kanske inte alla) att fortsätta...

kajix2010-04-02 12:02
Antal inlägg: 7767

"- Om vi faktiskt ska ansvara för placeringen av våra egna pensionspengar, är det då inte rimligt att vi får förtroende att ta ansvar för vårt smågodis...?"

och knark och alkohol...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?