Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 626

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BorderBeta2010-04-14 15:47
Antal inlägg: 233

Ja, såklart att Gud finns. Det är påtagligt. Människor kommer alltid att styras av materiella medel och utifrån de kroppar vi är, vi kommer att uttrycka oss olika, vissa närmare själen/Gud än andra.
Kärleken till Gud är rätt fokus för mig.

Bao2010-04-14 15:51
Antal inlägg: 382

WC, Jag skrev bara "De flesta går omkring och lurar sig själva varje dag" och drog upp allmänna exempel. Trodde du måste vara intresserad eftersom DU drog upp det... Nu har jag ingen aning längre om du bara skojar eller läser dåligt. Eller så kanske jag vidrörde någon öm tå eftersom du reagerar så...

Mackes_222010-04-14 17:43
Antal inlägg: 3

Här finns en bra debatt om gud har en framtid, 4 väldigt smarta människor som pratar, väl värd att se.

www.youtube.com/watc...-8 -Yxdphsg

caughtbock2010-04-14 18:06
Antal inlägg: 7699

Lol nej. Det fanns en tid då jag faktiskt trodde på Gud eller "något", men nu känns han lika trolig som jultomten.

promenad - Ej medlem längre2010-04-14 18:07
Antal inlägg: 3995

har du klippt dig cb! Gud vad fint, för att anknyta till tråden

caughtbock2010-04-14 18:10

Haha nej det har jag faktiskt inte... Guds solnedgång fick mitt hår att se tvåfärgat ut bara.

saZmer2010-04-14 18:14
Antal inlägg: 42

Maad Max:
Intressant, vad har du för källa?

Jag tänker att det finns två sidor på varje mynt, man kan se det som att människor behöver något att lura sig själva med för att fylla upp sin svaghet. Man kan också se det som att vi har ett behov av Gud eftersom han finns på riktigt och vi behöver honom.
Var och en får bilda sig en uppfattning om vilket av dem som är rätt men att bara säga "människor har hittat på Gud för att de är svaga och behöver trösta sig" är inte ett argument i sig - man måste säga varför man tror att det är så och inte på det andra sättet för att det ska vara ett argument..

DennisPlz2010-04-14 18:15
Antal inlägg: 4031

Religion - när du vill att Gud ska rättfärdiga övergreppen.

caughtbock2010-04-14 18:21

Det är väl självklart att man hittar på en gubbe och får alla att tro på och frukta honom om man vill styra och ställa. För ett par tusen år sedan kunde man göra så, nu vet folk bättre. Eller aa, inte alla...

Anti Christ - Ej medlem längre2010-04-14 18:30
Antal inlägg: 1

Klart att Gud finns! Titta själva:

www.facebook.com/hom...21 1?ref=ts

caughtbock2010-04-14 18:38

Anti Christ skapade konto på beta bara för att kunna skriva det inlägget. ;)

Maad Max2010-04-14 18:39
Antal inlägg: 1123

Absolut saZmer, håller med dig.

Jag säger inte att Gud är påhittad, bara att den gud som det står om i bibeln är inte sannolik p.g.a. de olika tendenserna i bibeltexterna.

Med det inte sagt att han inte kan finnas.

Ska man se det filosofisk så kan man ju säga som Descartes; "Kan man tvivla på något måste det ju betyda att det finns"

Men varför jag anser att kyrkan historiskt är/var en politisk instutition är för att den infördes för att ena folk, och få folk att se sig som individer samt för att lättare hantera folk (vissa anser förtrycka) och deras göranden.

källor:

Blockmans, Wim och Hoppenbrouwers, Peter, Introduction to Medieval Europe 300-1550,
Routledge 2007.

Lindkvist, Thomas & Maria Sjöberg, Det svenska samhället 800–1720 . Klerkernas och adelns tid.

McKay, Hill & Buckler m fl, A history of World Societies. 7 rev. uppl. Boston : Houghton Mifflin,
cop. 2007. ISBN: 978-0-618-61093-8

Sawyer, Bibbi, ”Fromheten, familjen och förmögenheten. Kristnandets följder för kvinnor i det
medeltida Skandinavien” i Ågren, Maria (red.), Hans och Hennes. Genus och egendom i Sverige
från vikingatid till nutid. Opuscula Historica Upsaliensia 30. Uppsala 2003

m.fl.

lailala2010-04-14 18:55
Antal inlägg: 236

Under en period i mitt liv sökte jag verkligen Gud.Intensivt.Fann dock att vad jag än bad om ,hur stora problem jag än hade,så fanns inte Gud till för mig.Denna Gud som alltid ska finnas vid din sida,som alltid ska se dig, var för mig frånvarande och osynlig.För mig är det obegripligt att Gud,om han fanns skulle vara så orättvis.

Maad Max2010-04-14 18:57

Jag var kristen för ett gäng år sedan. Engagerad i kyrkan och så vidare.
Läste på lite och har ändrat uppfattning.
Men man ska akta sig för att uttala absoluta sanningar, totala sanningar.
Det kanske finns en gud, eller vad man ska kalla det.

Uttalade sanningar har en tendens att bli krossade efter ett tag!

saZmer2010-04-14 19:14
Antal inlägg: 42

Vad menar du när du säger att bibeltexternas tendenser gör Gud osannolik?

Tack för källorna, varför har de fått dig att ändra uppfattning? Varför ter de sig som mer trovärdiga än de källor som säger motsatsen?
Det finns ganska många såna om man googlar lite tillexempel..

Kyrkan som politisk organisation och instutition är inget jag brinner för, det brukar mest gå åt skogen - dess funktion som Jesus kropp på jorden däremot :)

ramsay - Ej medlem längre2010-04-14 19:16
Antal inlägg: 9204

real deal

OscarChef2010-04-14 19:17
Antal inlägg: 8

Intressanta inlägg du bjuder på Maad Max!

Jag är själv kristen och har också grävt mycket vad gäller nicea och de gamla texterna, varför vissa inte togs med osv. Mitt starkaste argument till varför de som finns i NT idag verkar vara de riktiga har med datering och andra skrifter att göra. De apokryfiska NT-böckerna är alla daterade till långt senare än Jesu tid, ca 150 e.Kr. Detta tyder på en klassisk företeelse i historiska sammanhang, att efter två- tre generationer uppstår andra berättelser, eftersom ögonvittnen har dött och falska historier kan börja skrivas. De texter som dock anses vara tillförlitliga, såväl av historiker som troende, har en helt annan historia. De skrevs medan ännu människor som hade sett och erfarit Jesus var i livet, och kunde således bli emotsagda. Detta, samt de otaliga kopior (över 7000 st kopior) tyder en historisk förankring.

Dessutom har du t.ex. Josefus, som var jude, men som hänvisade till Jesus som någon speciell, kanske till och med Guds son. De finns även andra romerska historieskrivare som också hänvisar till Jesus och som stärker evangeliernas trovärdighet.

Jag håller med om att man ska akta sig för absoluta sanningar och tänka själv, annars kan man hamna vart som helst, vilket ofta är fallet med religion. Däremot är det inte ett argument för att det är automatiskt fel. Jämför t.ex. mat, det missbrukas i stor mängd och leder till att människor mår dåligt, både fysiskt och psykiskt, men ändå är det nåt vi behöver. Allt kan missbrukas.

Defrob2010-04-14 19:24
Antal inlägg: 1180

Jösses, allt handlar om den egna "tron" även ifall religlösa borde "veta" om sin Gud/gudar. Var och en måste välja sin egna väg, men ve den som väljer fel...? Den fria viljan är rätt skojig eftersom man får välja bort gud fast då går det åt helsicke. Varför är gud så egotrippad så han måste ha bekfräftelse från dom varelser han själv skapat??? Eller man borde nog skriva "den" i stället för han så klart. Men ni fattar poängen hoppas jag...

Maad Max2010-04-14 19:31

Anledningen till varför jag anser att bibeltexterna är tendensiösa är att de har valts ut efter att passa en överenskommen idé.
Vad det gäller då t.ex. evangeliernas datering så vet man inte riktigt när de är skrivna, men matteus- och lukasevangelierna är man ganska överens om att de har skrivits någon gång 75-85 e.v.t.

Att Jesus som historisk person har funnits råder det mig veterligen inget tvivel om. Att han var en omtyckt (och hatad) person som predikade om Gud osv.

Hur som helst så är det för MIG självklart att den gud det står om i bibeln är starkt anpassad för sitt ändamål.
Sedan får andra tro precis vad de vill. Men det är min uppfattning.

lailala2010-04-14 19:57
Antal inlägg: 236

Bor på en liten ort där missionskyrkan har starkt fäste.Typ lilla Knutby.De flesta här har en anknytning till kyrkan.Ungdomsverksamhete n i byn samt de flesta arrangemang sker i kyrkans regi.Vi som står utanför denna gemenskap är få och jag upplever att de kyrkliga "ser ner "på oss andra.Det rimmar illa med deras starka tro.Falska,skenheliga människor.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?