Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 644

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bao2010-04-21 11:54
Antal inlägg: 382

"I USA har vi ett helt annat läge eftersom det är mycket lägre lön och du bekostar många utgifter själv. " Mycket lägre SKATT ska det naturligtvis stå.

Emellertid2010-04-21 12:29
Antal inlägg: 154

Till alla som klagar på AF: jag fick jobb som fömedlare på AF i Ystad för 10–15 år sedan men stod inte ut mer än ett halvår. Inte på grund av jobbet i sig, utan "kollegorna"... det var rena Vilda Västern med bidragsutbetalningar och spritresor hit och dit ("kompetensutveckling"). Som nyanställd fick jag t. ex. varken dator eller arbetsrum, och när jag fick låna rum från en som var sjukskriven på långtid bröt denna person ihop fullständigt när hon kom in en dag och såg att det satt någon annan vid "hennes" skrivbord. Så då fick jag flytta ut i koridoren igen... Ursäkta alla citattecken – jag är fortfarande arg på dem. Jag slutade efter ett halvår.

YamahaJet2010-04-21 13:08
Antal inlägg: 2239

Sverige är definitivt ett "bra" bidragsland, det stämmer alldeles utmärkt. Du har inte undanröjt argumentationen genom att påstå att alla i Storbritannien villkorslöst får en årslön vid friställning.

Vi har världens högsta skatt men inte världens bästa sjukvård, skola eller polis. Det beror på att den enskilt största posten i statsutgifterna, tre gånger större än sjukvårdsbudgeten, är "socialt skydd" och utgör över 40% (!!) av statsbudgeten. Detta torde ensamt utgöra bevis för att detta är ett bidragssamhälle.

Annars beräknas 30% av befolkningen i arbetsför ålder omfattas av trygghetssystemet. Var tredje (!) arbetare är anställd i en överdimensionerad offentlig sektor och många av dessa förklädda arbetslösa får placeras på den tärande sidan av samhället.

Med andra ord, sett till hela befolkningen är det uppskattningsvis en tredjedel som producerar, medan tre tredjedelar konsumerar.

Att vi fallit i välfärdsrankningen har inget att göra med elakhet, utan att vi blivit fattigare och följaktligen inte har råd att uppbära konkurrenskraftiga intäkter för befolkningen. Detta beror i sin tur på att vi delar ut till för många. Har du någon annan förklarning till att vi blivit så mycket fattigare de senaste 40 åren? Har vi haft krig eller politiska kriser?

af81 - Ej medlem längre2010-04-21 13:13
Antal inlägg: 313

Förslag på ny tråd: Pajasarna som går till AF

YamahaJet2010-04-21 13:26

Wildcard, det är inte min plikt att ensam sätta stopp för bidragsfusket i Sverige. Jag har tillräckligt med egna bekymmer och behöver inga fiender som vill hämnas och har möjlighet att med relativt liten ansträngning orsaka mig skador för hundratusentals kronor. Du hade inte heller gått runt och anmält massa arbetssökanden när du redan jobbar med annat dygnet runt, så var bara tyst är du snäll.

För övrigt är det varken jag eller andra arbetsgivare som betalar "för låga löner", utan snittlöner för halvkvalificerat arbete ligger på 15-17 tkr i landet. Hit tillkommer resekostnader och andra omkostnader på ett par tusen i månaden, medan A-kassan ligger på ca 12 tkr. För att slita hela dagarna fem dagar i veckan, så belönas man med typ 2000 kr mer i månaden, jämfört mot att sitta hemma och sova. Och ni tycker att A-kassan är för låg?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-04-21 13:39
Antal inlägg: 3604

Sedan när har vi blivit mycket fattigare de senaste 40 åren?

Sweetlime2010-04-21 18:57
Antal inlägg: 105

Bra med engagemang, allihop.

Dock startade jag den här tråden i frustration över att en myndighet inte följer det regelverk de ska följa. Eftersom det handlar om myndighetsutövning är det allvarligt. Därav av rubriken "pajasar". Skall man ägna sig åt att utöva sanktioner (vilket är en av AF:s ben) skall man också kunna läsa instruktioner. Detta borde vara ett minimikrav.

Jag har kommit till den insikten att kompetensen hos de enskilda tjänstemännen måste höjas, så länge de inte klarar att följa sina regler blir deras verksamhet inte bara löjlig utan ett hot mot alla som faktiskt gör rätt för sig. Arbetar, betalar in till a-kassa och så vidare.

Vi har ett system med A-kassa och så länge vi har det går man till Arbetsförmedlingen, av tvång. De som valt att inte betala in till A-kassan och därmed inte har något skydd alls vid förändringar på arbetsmarknaden kan säkert säga att de "valt att klara sig själva". Vem avstår sin a-kassa frivilligt? Själv föredrar jag att plocka ut min försäkring och söka arbete på heltid, det är mer lönsamt på sikt. Rätt person på rätt plats. Det är här jag tycker AF misslyckas ofta. Och så fortsätter det.

Jag har själv råkat på arbetsgivare som inte gör rätt för sig. Att betala ut pengar svart straffar sig, förr eller senare. Det finns alltid arbetstagare som skvallrar och det finns alltid myndigheter som är intresserade av att få till en vit arbetsmarknad.

Sweetlime2010-04-21 19:05

Jag kan också se att det är ett problem med a-kassan, högre tjänstemän får ut hälften av sina inkomster, kanske ännu mindre, vid arbetslöshet. Samtidigt kan arbetare få ut nästan lika mycket som när de arbetade eftersom lönespridningen i Sverige dragit iväg både upp och ned på ett i mina ögon stötande sätt.

Om arbetsgivarna som betalar ut stötande låga löner fortsätter missbruka det svenska systemet (vi har inga lagstadgade lägstalöner) faller snart den svenska modellen. Jag skulle inte ha något emot det, tror jag.

Jag tror också att det är så att den som söker ett arbete där lönen understiger a-kasseersättningen inte behöver ta det. Osäker här, den som vill får gärna ta reda på hur det ligger till. Om det är så kan det vara förklaringen till varför vissa arbetsgivare har svårt att hitta personal.

wildcard2010-04-21 22:32
Antal inlägg: 1966

"Wildcard, det är inte min plikt att ensam sätta stopp för bidragsfusket i Sverige. Jag har tillräckligt med egna bekymmer och behöver inga fiender som vill hämnas och har möjlighet att med relativt liten ansträngning orsaka mig skador för hundratusentals kronor. Du hade inte heller gått runt och anmält massa arbetssökanden när du redan jobbar med annat dygnet runt, så var bara tyst är du snäll."

Det är inte upp till dig, att se till att jag är tyst. Jag är hemskt ledsen om jag har fått dig att tro att du kan tysta mig sådär, bara!
Om det finns risk att någon jävlas med dig och kan åsamka dig skador för hundratusentals kronor, så har du förmodligen gjort något fel här i livet.

Jag jobbar alldeles tillräckligt och har inga problem med att anmäla de som gör fel. Jag kan anmäla AF, arbetsgivare eller mina arbetskamrater om jag så vill, det är min rättighet och ofta min skyldighet att se till att de lagar jag vet om och försöker följa i möjligaste mån också följs av dem som jag har omkring mig.

Jag måste ändå återgå till trådens ämne (tyvärr) och säga att det är klart att det finns klantskallar i alla yrkeskategorier. Det är upp till chefen att se till att de anställda uppför sig som de ska, det gäller AF likaväl som andra myndigheter eller företag. Det är för mig självklart att det även på AF finns chefer som har anställt dålig personal.
Jag bara hänvisade till de som jag har haft kontakt med, dvs de i Norrbottens län. Över lag är de bra människor som har goda intentioner och försöker göra ett gott arbete.

Kasta skit på en hel yrkeskår i hela landet om ni vill, jag ställer inte upp på det utan VET att det finns de som kämpar på i motvinden!

Sweetlime2010-04-22 01:59

Wildcard, jag skrev "pajasarna på AF" eftersom det förmodligen lockar mer till läsning än "det finns några pajasar på AF på xxxgatan". Jag vill inte peka ut någon. Jag tror att de flesta kan nyansera sig vid behov och gör så, men vill man kritisera ett fenomen får tyvärr alla av sleven. Jag gissar att de flesta träffat på både bra och dåliga yrkesmän, i alla kategorier. Ibland kan dock en "kultur" sitta djupt i väggarna som gör att man har fel inställning i högre grad till sina klienter/kunder.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-22 07:19
Antal inlägg: 1576

när jag för 6-7 år sedan kontaktade arbetsförmedlingen för att jag sökte folk och även kunde tänka mig att ta emot någon praktikant upptäckte jag att arbetsförmedlingens anställda finns där de finns för ingen annan skulle anställa dem och att arbetsförmedlingen finns kvar just för att deras personal annars skulle friställas för resten av sitt yrkessamma liv och därmed skulle vi få fler arbetslösa.

cre8tiv2010-04-22 08:11
Antal inlägg: 53

Hallå allihopa!
Jag har faktiskt personlig erfarenhet av att jobba på AF, jag satt som en, i media kritiserad och hånad, jobbcoach. Jag kan bara tala för mig själv men jag hade en verkningsgrad på 70% av mina deltagare ut i arbete eller vidare till högre studier så nog hjälper AF!
Dock får vi sortera i argumentationen, AF är idag en institution som i hög grad skall jobba med de personer som står absolut längst ifrån arbetsmarknaden. Personer med nedsatt arbetsförmåga och de med fysiska och psykiska handikapp. Vidare finns i AF:s arbetsbeskrivning att vara ett kontrollorgan för den omställningsförsäkring som i dagligt tal kallas för a-kassa.

Att sedan inte någon inte får något jobb av AF kan väl knappast vara konstigt...jobb skaffar man sig själv! AF har en förmedlingstjänst som fungerar på samma sätt som att ICA och Coop förmedlar livsmedel. Det krävs en egen insats att få hem mjölk etc. till kylen. På samma sätt fungerar det med t.ex platsbanken. Efter avregleringen av arbetsmarknaden så får AF in ca. 30% av alla lediga jobb, företag använder sig i stor utsträckning av externa bemanningsföretag och privata arbetsförmedlingar vilket i mitt tycke är helt rätt.

Alltså, AF ger ingen något jobb! Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra eftersom detta inte är något som AF gör...

Sedan så väcks ju en del frågor angående utbildningar, har man skaffat sig fyra olika utbildningar så bör det ju finnas en del möjligheter!

wildcard2010-04-22 11:31
Antal inlägg: 1966

Sweetlime:
Det tror jag att du har helt rätt i, det där med kulturen som kan sitta i väggarna.
Men många arbetslösa verkar gå till arbetsförmedlingen med tanken att "nu ska de fixa ett jobb eller en utbildning till mig".
Jag tycker mig märka att klienterna eller kunderna har en övertro på vad handläggarna på arbetsförmedlingen kan åstadkomma.

När man kommer dit så får man nog vara beredd på att ställa upp på en dialog med dem om vad man kan, vad man vill och vad som finns att göra för mig.
I mitt fall har den dialogen fungerat alldeles utmärkt, de gånger jag har fört den. Om det sedan beror på mig, duktig personal eller en kombination av de båda, vill jag inte spekulera kring...

YamahaJet2010-04-22 11:52

Det är väl ingen bedrift att nå hög "verkningsgrad" genom att skicka mongon till "högre utbildningar". Kostsam adminstration hos AF, kostsamma utbildningar -> högre skattebörda -> färre riktiga jobb.

Jag undrar fortfarande vilka politiker som ska vidtaga den enda åtgärden som ger fler jobb - skattesänkningar.

Sweetlime2010-04-22 16:15

Skicka mongon till utbildningar? Yamahajet, är du arbetsgivare får jag hoppas att du har en annan inställning till dina medarbetare. Slösar inte mer tid på den frågan.

För den som undrar går det ingen nöd på mig, jag går på intervjuer och tillhör dem som är lyckligt lottade. Att just jag söker jobb "är mellan jobb" beror på att jag valt att vara det, jag har inte blivit uppsagd eller liknande, men vill inte heller beskriva just mig närmare.Jag vet att jag tillhör den sk. "eliten" hos AF som inte anses behöva någon hjälp med något och därför är mina kontakter med myndigheten begränsad till att jag är där för att lösa ut min så kallade "fallskärm" – och det skäms jag inte för.

Min kritik mot AF kvarstår så länge som de ska utöva makt mot enskilda och bryter mot vad de ska göra. Inte alla vågar, orkar eller kan kritisera dem.

Att de inte förmedlar arbeten är fel, AF förmedlar visst arbeten, men i första hand obetalda sådana. Att föra människor in i ekonomisk livegenskap är en farlig väg att gå. AF är en politisk vilja, mer än en hjälp för enskilda, tyvärr. Jag vill bli arbetsmarknadsminister, men vägrar inordna mig i ett politiskt parti, synd...

foxy_12010-04-22 16:24
Antal inlägg: 140

Y-J. Nu blir jag nyfiken. Vem har 12000 efter skatt som stämplar? Jag har högsta beloppet som är 9500 efter skatt och skulle inte tacka nej till 2500 till. Helst som ett jobb så klart men har jag rätt till 12000 så ska väl jag oxå ha det

Sweetlime2010-04-22 16:34

1 av 10 har en ersättning som är 80 procent av deras lön, har även sett en siffra på 1 av 13.

foxy_12010-04-22 16:39
Antal inlägg: 140

Betyder ju att inte många har full stämplingslön som ger dem typ 9500 då.....Så den som säger att det är ett nöje att vara arbetslös får nog tänka om. Vi är många som har en tung försörjningbörda.

Sweetlime2010-04-22 16:52

Foxy_1, det betyder att väldigt många, 1 av 10 eller 13, har full stämplingslön, men att de inte får 80 procent av sin inkomst.

HumbleBug2010-04-22 16:59
Antal inlägg: 1836

"Det är väl ingen bedrift att nå hög "verkningsgrad" genom att skicka mongon till "högre utbildningar". Kostsam adminstration hos AF, kostsamma utbildningar -> högre skattebörda -> färre riktiga jobb. "

Håller med! Skapar också ytterligare konkurens på utbildningar och gymnasierna sänker kraven ännu mer för att eleverna ska få plats vilket leder till >>> att invandrare, som ju får sina betyg lågt värderade och kan inte motsvara svenska kraven ens genom tio år av komvuxstudier som systemet ser ut idag, får ännu svårare att skaffa bra utbildning. >>> Vilket leder till ännu större segregation och ännu större problem för universitet och andra utbildningsanordnare.

Men det är det här politik går ut på >>> temporära nödlösningar som att sopa skräpet under mattan och låtsas som att det inte(!) regnar.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?