Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 624 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2010-04-16 16:11 | |
![]() | Minta Psykopati och plåga djur? Vill du göra en koppling, eller? Ingen av de psykopater jag hanterat har haft djurplågeri i bakgrunden - nej. När det gäller psykopater så går inte din fråga att besvara -- vi vet inte hur många psykopater som finns i samhället och lever ordnade liv -- vi vet bara hur många diagnostiserade psykopater som finns inom olika sektorer för att deras liv inte fungerat. Alltså går det inte att säga hur stor andel av psykopaterna som blir kriminella. | |
| micro113 | 2010-04-16 16:15 | |
![]() | Minta Var det våldsbrott man talade om i de programmen? Vilken typ av djuplågeri talade man om? Om programmen plockade in den nya formen av djurplågeri - hundkamper - då talar vi också om innefatta nya typer av brott när man talar om utövarna. Traditionellt sadistiskt djurplågeri återfinns främst såvitt jag känner till hos seriemördare och förövare av sadistiska brott -- och de är få till antalet. | |
| nettan23 | 2010-04-16 16:16 | |
![]() | När jag var liten så plågade grannbarnen ihjäl mitt marsvin. Slängde honom i marken och slet av pälsen. Sen hade mamman till det ena grannbarnet lagt tillbaka marsvinet i buren med det andra marsvinet vi hade, det andra marsvinet dog senare av saknad (tror vi). Marsvinen hade alltså en utebur i våran trädgård. Det sitter fortfarande kvar i mig, litar fortfarande inte på okända barn i närheten av mina djur. | |
| micro113 | 2010-04-16 16:19 | |
![]() | nettan23 Ärligt? Man undrar ju vem som var sjukast - mamman eller barnet. Varför lade hon tillbaka det i buren???? | |
| nettan23 | 2010-04-16 16:23 | |
![]() | Micro: Ja det kan man fråga sig :S Hon tänkte väl inte...men hon som vuxen borde ju hanterat det på ett annat sätt. Det konstiga var att de själva hade massa husdjur. Men jag tror att hennes son var lite efter...han pratade inte rent i 7 års åldern, så nåt var det ju med honom. | |
| Minta | 2010-04-16 16:25 | |
![]() | Ja, det var våldsbrott som eskalerade till mord. En kille begick tidigt grova våldsbrott, misshandlade jämnåriga allvarligt och dödade djur redan som mycket ung. Till sist dödade han ihjäl en och då först blev han omhändertagen. När det gäller psykopater, att diagnosticera en psykopat så är väl grymhet mot djur ett av kriterierna hos barnpsykopaten? | |
| nettan23 | 2010-04-16 16:28 | |
![]() | Jag vet inte om det är en kriterie hos barnpsykopaten. Men många mördare börjar ju den vägen Undrar hur det hade slutat om de inte hade fått tag i Cat the ripper eller vad han hette. Obehagligt Personligen tycker jag att våld mot djur och barn är det värsta, då de är så försvarslösa, om man nu kan jämföra. | |
| micro113 | 2010-04-16 16:28 | |
![]() | Minta Barnpsykopaten? Man får inte ställa psykopatidiagnos på ett barn eller tonåringar - enbart på vuxna. Att man kollar för hur en person uppträtt mot djur i barndomen ingår i många diagnoser -- eftersom det kan vara tecken på tidig empatistörning, det är inte specifikt för psykopati. Man kan också vara psykopat fast man är jättesnäll mot djur och alltid har varit det. | |
| micro113 | 2010-04-16 16:33 | |
![]() | Tittar man på det här fallet med kaninerna så tycks ju en av de här fyra ha normala reaktioner - trots att han deltar. I och med att han till slut blir så illa berörd att han kräks när ena kaninen plågas -- det talar för att han deltar av någon annan anledning att det för honom är njutbart -- och att han inte är så empatilös att han helt kan avskärma sig från det som sker med kaninen. Om det sen skall tala för eller emot honom, det kan man ju diskutera | |
| nettan23 | 2010-04-16 16:34 | |
![]() | Vilka störningar kan det bero på om man plågar djur som barn/ungdom? | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2010-04-16 16:40 | |
![]() | micro113: Ok, måhända att den ena jävligheten är marginellt jävligare än den andra men vad gör det för skillnad? Det är ändå två extremt värdelösa alternativ man har att välja på och i båda fallen dör man för någon annans nöje/njutning/fåfänga/vad somhelst. | |
| micro113 | 2010-04-16 16:50 | |
![]() | nettan23 Det finns en mängd diagnoser som innehåller kriteriet empatistörning - och som kan visa sig i grymhet mot andra människor eller djur beroende på graden och av störning och vilka andra grad som är framträdande i diagnosen. Jag funderade på att räkna upp dem som vanligast återfinns hos just barn - men det känns inte rätt, utan jag tycker det kan bli utpekande då detta inte är drag som går igen hos alla eller ens de flesta barn med dessa diagnoser, utan något som uppträder hos vissa barn - precis som det uppträder hos vissa och inte alla vuxna, med vuxendiagnoser. | |
| nettan23 | 2010-04-16 16:53 | |
![]() | Kan man plåga djur utan någon psykisk störning? Om jag inte minns fel så måste man väl inte ha ngn slags diagnos för att vara "störd" Intressant att höra vad som driver människor att begå såna här brott | |
| micro113 | 2010-04-16 16:56 | |
![]() | broccolisaur Fast där står vi ideologiskt nog ganska långt ifrån varandra. Jag anser att om jag kan ge ett djur ett bra liv och en "bra" död, så är det okej. Att ge ett djur ett miserabelt liv och/eller plåga ihjäl ett djur kan aldrig vara okej. Vi har trots allt en väldig massa djur enbart för att de är just nyttodjur för människan. Fyller de inte den funktionen så skulle de inte finnas alls. I mina ögon är naturen också ordnad så att vissa djur har som uppgift att vara föda åt andra djur - det är naturens kretslopp. Människan har bara tagit det ett steg längre och föder upp sin egen föda istället för att jaga allt i skogen. Däremot anser jag att det ofta råder oacceptabla förhållanden på många gårdar - och att sådant skall bekämpas, men jag är inte emot att äta kött från djur som haft det bra - och tycker det är stor skillnad på det och den sadism som dessa killar utövat. | |
| micro113 | 2010-04-16 17:01 | |
![]() | nettan23 Nej, jag tror inte man kan vara den aktiva plågaren utan att vara störd - empatistörning är nog ett måste. Däremot tror jag att man vara passiv deltagare utan uttalad störning därför att man faller för grupptrycket -- det borde dock i så fall innebära att man mår fruktansvärt dåligt både under utövandet och efteråt. När det gäller de här fyra killarna så har det skett vid två skilda tillfällen - först ute, sedan i en källare -- det ger vid handen att de bör vara störda i olika grad alla fyra. Den ena av dem tycks dock ha någon form av förmåga att fatta vad de gör mot kaninen -- medan de andra verkar helt renons. | |
| janne121212 | 2010-04-16 17:30 | |
![]() | Jag tror att broccolisaur har svårt att förstå att även djur dödar varandra för att äta. I den bästa av världar (broccolisaurs) sker inget sånt utan alla lever lyckligt tillsammans i en fredligt värld av brooccolisaurer (är det en veganödla?). Tråden handlar inte om detta utan människors utstuderade grymheter mot djur. Klart sånt ska straffas rejält. | |
| hussar | 2010-04-16 17:35 | |
![]() | bortsett från att plåga saker i onödan, vilket är jävligt dumt , så anser jag ändå att kaniner inte har något direkt att tillföra världen... men ja, onödigt att plåga varelser.. | |
| janne121212 | 2010-04-16 17:37 | |
![]() | Det var väl en ganska dum kommentar hussar. Vad tillför du själv? | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2010-04-16 17:51 | |
![]() | janne121212: Jodå, det har jag koll på. Jag vet även att våldtäkt, kannibalism, barnamord och våld mot andra djurarter i leksyfte inte är helt ovanligt i djurvärlden. Jag förstår även att man inte kan leva efter djurens moral - eftersom de inte har någon. | |
| hussar | 2010-04-16 17:52 | |
![]() | janne121212,,, jadu , jag gissade på att det skulle komma, om du inte förstår vad skillnaden är vad jag och andra människor tillför, mer än kaniner så skall du inte yttra dig... | |