Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 907

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Emollas2010-04-20 18:40
Antal inlägg: 1082

Jag är också blodgivare för den goda saken skull. Det finns ett hockeylag i Sverige som fick sin budget start genom att bli blodgivare. Det hockeylaget heter GIK Grästorp och ligger i division I nästa hockey säsong.

Elsa Eggtail2010-04-20 18:54
Antal inlägg: 17

Jag vägde också för lite innan jag fick barn, men nu är jag i en tyngre viktklass och har hållit på några år. Tycker att det är viktigt att lämna blod. Det är dock trist att man nu plockar bort presenterna. Har samlat muggar och koppar i servisen Grace i ett par år. Visserligen kan man vinna storkovan på trisslotter, men det är inte lika kul.

Emollas2010-04-20 18:55

Har dem tagit bort presenterna i din kommun för blodgivare? Hos oss får man fortfarande.

SplashDamage - Ej medlem längre2010-04-20 19:17
Antal inlägg: 71

Just därför att det är en färskvara (om än med hyfsad hållbarhet) är det extra viktigt att fler, som kan, lämnar!

SCullen - Ej medlem längre2010-04-20 19:35
Antal inlägg: 8

Jag skulle vilja bli blodgivare men jag tycker om att pierca och tatuera mig, och efter varje ny piercing/tatuering måste man vänta i 6 månader för att de ska kunna se om man fått någon potentiell smitta. Varför jag inte kunnat ännu beror på att det brukar gå ungefär 6 månader innan jag hittar på något nytt igen. Men när det gått 6 månader denna gången ska jag absolut gå och ge blod om jag har rätt värden osv.

Jag tycker att det är en jätteviktig sak och tycker att alla som skulle se det som en självklarhet att få blod under en operation ska ge blod själva, om de får, och det är varför jag själv också vill ge så fort jag får.

Engelein2010-04-20 19:48
Antal inlägg: 333

Jag är och kommer vara de så fort jag får tillstånd igen! Har en ovanlig blodgrupp men lämnade dock för mycket blod för ett år sen och är därmed portad från blodavdelningen :P

WCstol - Ej medlem längre2010-04-20 19:55
Antal inlägg: 746

Hur mycket tjänar man på det?

Engelein2010-04-20 19:56
Antal inlägg: 333

Inte mycket... 40 kr/tillfälle tror jag! Ger alltid tillbaka mina pengar

WCstol - Ej medlem längre2010-04-20 20:00
Antal inlägg: 746

För hur mycket blod då? Hur ofta kan man göra det?

Stubin2010-04-20 20:00
Antal inlägg: 337

Jag var plasmagivare men tyvärr så jobbar jag bara dagtid nu så då har dom inte öppet när jag slutar.

ojjojj2010-04-20 20:01
Antal inlägg: 313

jag lämnar inte, försökt men har inga ådror sa dom *död eller ;P* .. men jag har försökt i alla fall... bra ni som gör :)

Emollas2010-04-20 20:10

Här har du reglerna:
Det kan till exempel gälla vid en svår förlossning, trafikolycka, cancerbehandling eller höftledsoperation. Det finns inga alternativ till blodgivarens insats eftersom blod inte kan tillverkas på konstgjord väg. Blodet är dessutom en färskvara som bara kan lagras i sex veckor. Om du är mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare (är du kortväxt räcker ibland inte den vikten). Blodcentralen kontrollerar ditt blodvärde (Hb) som måste vara minst 125 g/L om du är kvinna och 135 g/L om du är man.
Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Du måste visa giltig identitetshandling vid varje besök.
På följande sidor finns mer information om vilka regler som gäller för att bli blodgivare. Men du får också bland annat veta när du måste göra tillfälligt uppehåll och vad som händer vid ditt besök på blodcentralen eller blodbussen.

Emollas2010-04-20 20:11

www.geblod.nu/genera...?P ageId=14

Midna792010-04-20 20:17
Antal inlägg: 1117

Om jag kunde skulle jag gärna lämna blod.

Zombiesnutta2010-04-20 20:17
Antal inlägg: 9

Och om man är homosexuell man så blidde det inte så...

Gav blod förr, men nu har jag ju också den där idén om att tatuera mig så det får jag icke längre.

magiskdrake2010-04-20 20:21
Antal inlägg: 1

Givetvis är jag blodgivare. Har även jobbat på blodcentral så jag vet hur viktigt det är att folk tar sig den tiden att rädda andra människors liv utan någon som helst förtjänst.
Själv har jag lämnat blod i ca 10 år, aldrig svimmat´, aldrig ens blivit yr.
Om alla som kunde och fick hade lämnat 1 gång i sitt liv så skulle det aldrig saknas blod till de som behöver... Tål att tänka på!

Bli blogivare!!!!!!!

Emollas2010-04-20 20:23

"magiskdrake" ja du om man kunde bunkra upp med blod så. En blodpåse går ju inte spara hur länge som helst eller?....

Tess 082010-04-20 20:31
Antal inlägg: 18003

Jag får inte lämna blod. Var på besök för att genomgå alla tester för att få lämna blod med det stöp innan de hann ta några prover...
Jag kommer aldrig att få lämna blod...

Sambon är blodgivare och det funkar jättebra. Han äter knappt upp järntabletterna han får med sig, men mår lika bra ändå... kommer hem med en t-shirt eller så ibland :)

mamma pi2010-04-20 20:33
Antal inlägg: 29

Här i Finland får man inga gåvor o presenter då man ger blod. En kopp kaffe och en bulle efteråt det får man.
Ändå har jag glatt gett blod ända sedan jag fyllde 18 år. Uppehåll under graviditeter o ammning förstås. Till dagsdato har jag gett blod 35 gånger. Jag har aldrig mått dåligt efter eller under blodgivning. Tycker det är viktigt att kunna hjälpa en medmänska. Det kan vara någon jag känner eller jag själv som behöver blodet nästa gång. Vem vet ?

Tyvärr så biter nog myggorna fastän man ger blod :-(

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-20 21:22
Antal inlägg: 3325

teamgrens: det är precis det jag gjort och där stod det bl a att blod i princip inte blir gammalt, utan går åt..

www.geblod.nu/genera...ag eId=2590

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?