Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 624

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-04-21 21:59
Antal inlägg: 31064

Leva i synd är ganska trevligt ja, yogamama. Där sa du nåt! :)

Delight20022010-04-21 22:01
Antal inlägg: 122

Jag som heter Andersson tänker byta, känner inte att det är "min familjs historia" osv osv. Byter hellre förr än senare. Har ett på lut som jag funderar på....

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-04-21 22:02
Antal inlägg: 31064

Det hade varit mäktigt att heta "Nietzsche".

jejeje - Ej medlem längre2010-04-21 22:09
Antal inlägg: 119

Delight: Vad har du på lut och vart tänker du ta det ifrån?

bulll2010-04-21 22:14
Antal inlägg: 365

Jag har jättesvårt att tänka mig att jag skulle byta namn, även om jag inte heter något speciellt eller unikt efternamn. Om jag mot förmodan skulle gifta mig skulle jag möjligen kunna tänka mig ett dubbelnamn (min killes efternamn är faktiskt snyggare än mitt) men det skulle å andra sidan bli underligt eftersom min dotter har ett annat dubbelnamn, och vad skulle eventuella gemensamma barn heta??? *Bulll svävar iväg i tankar om giftermål och knodds och hoppas att hennes kille inte läser detta och freakar ut*

Yamma2010-04-22 18:47
Antal inlägg: 2285

Det gick bra för mig att byta, fast lite grumsande från släkten blev det allt, då jag bytte från min farfars Fröjmark (endast en släkt) till det vanligare Molander.

De enda problem jag stötte på var väl feladresserad post ett tag, men jag var rätt snabb med att registrera det nya namnet, så det gick huvudsakligen bra.
Det roligaste var att boka resan till Gotland där jag gifte mig, så att namnet på ditvägen var Fröjmark, men på hemvägen, fem dagar senare, var det Molander. =)

Tyllestar2010-04-22 18:52
Antal inlägg: 350

altså, kanske färre som 'hittar' dig på facebook?

men istället får man kanske vara lite mer aktiv själv och kanske ha båda namnen på postlådan eller så. fortsätta att vara tillgänglig på samma sätt. Men traditionellt sätt ska man ju byta efternamn så borde ju bara vara roligt. Grattis! :)

Guldplate2010-04-22 19:14
Antal inlägg: 1212

Vi gjorde som så att när vi bytte efternamn när jag var liten så lät pappa oss barn säga ett par bokstäver var och sen skapade vi ett namn med hjälp av dom. På så sätt hade vi ett unikt efternamn som alla var delaktiga i.

Efter det så har jag fått en lillebror. Den enda som är född med det namnet... Nu har vi bytt tillbaka till vårt släktnamn så han lär förbli ensam om det! =)

(pappa hade också rätten att som sista person lägga in ett par bokstäver för att kunna möjliggöra ett efternamn som gick att uttala)

Nettis892010-04-22 19:25
Antal inlägg: 358

Jag har inte upplevt några större bekymmer när jag ändrade mitt efternamn till det hon hade innan hon gifte sig. Pappa ändrade bara sitt namn först och sen ändrade jag och min bror, sen fick man ju lägga ut pengar för nytt id kort och bankomatkort bara, så det gick smidigt iaf.

d00ullis2010-04-22 21:23
Antal inlägg: 18

Jag har aldrig bytt efternamn, och har inga planer på det heller. Jag heter Olsson som är ett av de absolut vanligaste efternamnen i Sverige, men det är jag!
Ev skulle jag kunna tänka mig att ta en blivande mans efternamn som mellannamn, eller sätta Olsson som det, men jag vill behålla mitt icke-originella efternamn på något sett.
Skulle jag få barn en gång så har jag inga problem med att de kanske inte kommer dela efternamn med mig. Men det är väl medfött. Min mamma heter inte som jag, hon hette Olsson-"X" så länge hon och pappa var gifta, men nu har hon bytt tillbaka till "X" (hennes flicknamn).

Din pappa2010-04-22 21:37
Antal inlägg: 23

Jag gifte ig med mig själv och bytte till mitt verkliga efternamn! Jag stormtrivs! :o)

floderus2010-04-22 22:02
Antal inlägg: 45

När jag gifte mig 1950 var det inte tal om annat än att man skulle byta namn, om man inte var en känd artist eller så, som t.ex Ingrid Bergman. Mina tre döttrar liksom min svärdotter har behållit sina flicknamn. Två av döttrarna har barn med sin fars efternamn, en syskonkull har mors namn med fars som mellannamn, min sondotter har båda föräldrarnas namn. Sedan personnumren infördes bryr sig myndigheterna allt mindre om vad vi heter. De hittar oss alltid ändå.

angie_hell2010-04-22 22:19
Antal inlägg: 494

Jag bytte efternamn från pappas till mammas eftersom jag har haft den mesta kontakt med min mammas släkt och ville hedra morfar genom att ha deras släktnamn. Dessutom klingade det bättre med ett svenskt efternamn till min personlighet.

Yamma2010-04-22 22:21
Antal inlägg: 2285

Nu blev jag nyfiken, Guldplate, vilket efternamn blev det? =)

Peddape2010-04-22 22:33
Antal inlägg: 647

-Delight, Sävinger kanske kan vara något? ;)

Ena Brorsan bytte bort Sävinger, så jag känner att jag banne mig får stå på mig när det väl kommer till kritan, annars så skulle nog farsgubben bli lite besviken. Har man ett fint och ovanligt efternamn som TS har så tycker jag faktiskt det är lite toffelstämpel på att byta :)
Men Grattis till det stundande giftermålet!

AnnaGbg2010-04-22 23:41
Antal inlägg: 2

Jag är helt ensam i Sverige med kombinationen av för och efternamn. Rätt kul. Finns andra med både mitt förnamn som inte är så jätteovanligt och självklart även andra med mitt efternamn. Men som sagt, inte dom 2 ihop.

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-22 23:43
Antal inlägg: 11612

Jag funderar på Lejholm.

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-22 23:48
Antal inlägg: 11612

Andrahands val är Stengård.

Guldplate2010-04-23 00:03
Antal inlägg: 1212

Yamma: Vårt efternamn blev Rondegård =)

Om det var vacker eller ej vet jag inte men jag var i alla fall delaktig i själva byggandet av efternamnet. Det var ganska häftigt att veta som barn! =)

Maja G2010-04-23 15:45
Antal inlägg: 10730

Jag bytte till Johansson då vi gifte oss...Från ett mycket ovanligt namn til ett av Sveriges vanligaste:)

Och så heter jag Maria i mellannamn. Kan det bli vanligare än så?
Gillar att vara anonym:)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?