Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-04-23 00:39 | |
![]() | Jag undrar om husdjur ses som tillgång. Man får sälja djuret och eventuellt medicinera för de pengar man fick ut. "Du använderju samma retorik som SD." Guilt by association. Bra jobbat, Grundsnygg. Själv anser jag att du bevisat att du har har något form av kromosomfel vilket innebär att jag måste ignorera dina inlägg framöver. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-23 00:42 | |
![]() | Hästar kan räknas som tillgång om det är dyra hästar som t ex travhästar. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-23 00:42 | |
![]() | För all del, om du känner så så är det upp dig. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-23 00:42 | |
![]() | *till* | |
| regression | 2010-04-23 00:44 | |
![]() | Flickvänner är en tillgång. Även Matt Damon i Bourne Identity. Tänk om man hade honom i garderoben! | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-23 00:47 | |
![]() | Sen kan man ju undra varför en man med Downs syndrom, inte är värd att lyssna på? | |
| Sote | 2010-04-23 07:49 | |
![]() | Ska man hårddra det hela så borde ju i så fall hyran och andra fasta avgifter betalas direkt av soc och sedan får man typ matkuponger så man kan handla på några olika butiker som finns i närområdet och då gäller det mat, vissa kläder och sådant livsnödvändigt. Man kan alltså inte handla på systemet eller dyl för pengarna. Kupongerna ska dessutom vara personliga så man inte kan sälja dom vidare. Själv tycker jag inte att man har rätt att kontrollera människor på detta viset för dom flesta som tvingas till soc är helt vanliga människor som hamnat ikläm i dagens hårda samhälle med arbetslöshet osv. Dock finns det ju alltid människor som liksom tycker att det är en bekväm tillvaro att slippa jobba och kunna gå hemma och dra,ungarna på dagis/skolan och allt betalt. Vad gäller omskärelsen så tror jag att man kan göra det inom vanliga sjukvården när det gäller religiösa skäl men det som kostar är ju festen som hör till och den ska naturligtvis inte kunna betalas av bidrag. | |
| socionom | 2010-04-23 08:34 | |
![]() | Socialbidrag = överlevnad. Inget mer! Du överlever utan omskärelse. Huruvida din gud sen fördömer dig till helvetet eller inte pga detta skiter jag fullständigt i! | |
| Snoosy | 2010-04-23 08:35 | |
![]() | Var tvungen att söka socialbidrag för ca 15 år sen. Det slutade med att mina föräldrar fick betala min hyra. Dom ansåg att jag inte var berättigad. Trots att jag inte hade några tillgångar. Dom grundade det på att mina föräldrar var rika nog att hjälpa mig. Fast jag inte ens bodde hemma. Idioti! Idag hade jag överklagat. | |
| Tess 08 | 2010-04-23 08:41 | |
![]() | Hmm... undra om det inte finns ett beslut att omskärelse pga trosinriktning inte genomförs inom Landstinget. Dock kan det vara skillnad mellan landstingen. Socialbidrag= överlevnad. Det finns (som andra skrivit) fonder att söka pengar ur till kollo osv. Det är ju inte bara fattiglappars barn som inte far på kollo. Mina barn har heller aldrig varit på sånt, men de gör väl annat om somrarna... | |
| Maja G | 2010-04-23 09:29 | |
![]() | Det här är en svår fråga.. Det är ju klart, enligt min mening, att man ska få socialbidrag för att överleva...Men var drar man gränsen? En som vill ha pengar till omskärelse ( har inte läst artikeln, men fårstår att det var så) säger jag klart NEJ till en början, eftersom det är emot min tro och övertygelse, men sedan börjar jag att fundera.. Tänk om de går till en oseriös äldre släkting som inte tänker sterilt öht och det går snett med hemska infektioner och vad allt det innebär? Är det då inte bättre att få hjälp ( med pengar eller tom inom landstinget) med omskärelsen om de ändå kommer att göra den? Svår etiskt fråga som inte har ett klart svar.... | |
| susila | 2010-04-23 09:44 | |
![]() | Jo, det har ett klart svar. Går man till en hemsk gammal osteril släkting och låter denne karva i sin sons förhud bör man omgående förlora vårdnaden om denne son samt även alla ev övriga barn, då man helt uppenbarligen och med berått mod utsatt sitt barn för svårt lidande och livsfara. | |
| Malla13 | 2010-04-23 09:52 | |
![]() | Grundsnygg: Vilken underbar inställning till mänskligheten Malla, så ett barn från en familj utan medel ska inte få åka på kollo? Nej soc ska inte betala för att barnen ska åka på kollo. Det får man sköta på annat sätt. Barnen lider inte av att inte få åka på kollo. Mina barn har aldrig åkt på kollo, och har aldrig frågat efter det heller. Självklart ska man få hjälp till tandvård, läkare, mm OM det är nödvändigt. En omskärelse ska man också få hjälp med om det är akut eller kommer påverka pojkensliv..annars INTE. Det får han bekosta när han bli stor annars om föräldrarna inte har råd, så länge det som sagt inte är akut. | |
| Tess 08 | 2010-04-23 09:54 | |
![]() | Maja- iofs, men som någon tidigare skrivit så faller ju detta då inte på socialen och pengarna utan då är det ju omhändertagande vi pratar om... | |
| Snoosy | 2010-04-23 10:11 | |
![]() | Sociala ska bistå med mat, busskort och räkningar vid behov. Absolut inget annat. | |
| Snoosy | 2010-04-23 10:12 | |
![]() | Glömde kläder. Men det ska vara strikt kring. | |
| LisaLong | 2010-04-23 10:32 | |
![]() | Ja jag håller med TS inga pengar till omskärelse. Jag anser att socialen ska endast hjälpa dom som VERKLIGEN behöver hjälp. Av egen erfarenhet har jag upplevt att så inte är fallet alla gånger. Dom jag tycker ska få hjälp är följande: 1. Dom som har barn ska få hjälp med typ matcheckar och ej pengar, då det finns alltför många föräldrar som använder pengarna till annat än mat och kläder till sina barn. 2. Vuxna som har fysiska eller psykiska handikapp med låg försäkringspenning. 3. Vuxna som kan bevisa att dom försökt få jobb, men ej lyckats. Missbrukare anser jag inte ska få ekonomiskt hjälp av socialen då dessa pengar bara går det droger/sprit. Däremot kan socialen betala hyran åt dom. Hjälp missbrukare istället på rätt sätt. | |
| LisaLong | 2010-04-23 10:35 | |
![]() | apbur inte för det har med tråden att göra men jag anser att omskärelse ska förbjudas helt och hållet i Sverige. Anser att det är plågeri emot barnet oavsett om en "kunnig" eller klåpare utför det. Finns det en gud så skapade han oss så som vi föds. | |
| Maja G | 2010-04-23 10:38 | |
![]() | Ser inte på saker som om det vore svart eller vitt...I vissa fall måste man, ( o jag vet inte om man gör så på socialen) se situationen från alla vinklar. Är inte heller så insatt i just omskärelse, men vet att det är djupt inrotat i religionen..Missförstå mig inte, jag är absolut emot omskärelse både hos pojkar o flickor.. Tänker bara på att det har ju hänt att barn har dött pga osterila miljöer, o det är ju inte barnen som väljer. Hur man ska komma tillrätta med detta problem ja...det är en helt annat diskussion! Socialbidrag ska gå till absolut behövande och till mat, hyra o sjukvårdsräkningar tex... Ibland är det tillfällig kris i en familj pga sjukdom, arbetslöshet o annat. Mina barn har inte heller varit på kollo. Visst finns det barn som skulle kunna få bidrag till kolloverksamhet pga omständigheter | |
| AH1N1 | 2010-04-23 10:41 | |
![]() | ....men det är väl helt rätt att neka socbidrag för en omskärelse!.... hade de gett bidrag för den orsaken skulle nog många söka för ekonomiskt bidrag till barnens konfirmationer, studentfester, bröstförstoringar, botox-behandlingar mm... | |