Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-27 20:33 | |
![]() | " spanska för att klara sig i landet eller i arbetet kirrar man på en treveckors språkkurs på plats om det skulle vara så." Snälla ramsay sluta utgå från dej själv hela tiden. Du kanske fixar det men långt ifrån alla. | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-04-27 21:12 | |
![]() | I högstadiet lär man sig säga: "hej" "Jag bor i stockholm" "jag heter Johan" Så det spelar ingen roll vad hon väljer då hon inte kommer lära sig särskilt mycket. | |
| Ritter | 2010-04-27 21:25 | |
![]() | Hej, Sanlin! Min son läste spanska. Han ångrar det. Han och hans kompisar tycker spanska är svårt. Han valde bort spanskan i gymnasiet och läser nu tyska i stället, och tycker tyskan är både lättare och roligare. De ungomar jag pratat med tycker att det tar lång tid att lära sig spanska. De tycker de har lärt sig så lite på såpass lång tid. Men det blir säket bra hur din dotter än väljer. Alltid bra att kunna språk. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-04-27 21:35 | |
![]() | Jag har läst tyska, spanska och franska och är själv språklärare i tyska. Tycker att din dotter främst ska tänka på vilket språk HON själv helst vill prova att lära sig. Inte vad kompisarna väljer något som oftast blir en anledning varför man väljer ett språk. Det har sagts förut. Tyskan verkar krångligare i början när det gäller grammatiken, men däremot så har språket så många likheter med svenskan att det jämnar ut sig. Spanskans och franskans grammatik är i början nästan identiska och lättare att förstå, men där får man kämpa med uttal och glosor. När det gäller att lära sig ett språk så är det intresset för språket som avgör hur bra hon blir. Allt annat är helt oviktigt. Lycka till! | |
| Hillegnu | 2010-04-27 21:38 | |
![]() | Bor man i Europa så är det tyskan som gäller och kommer så att förbli | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-04-27 21:39 | |
![]() | OBS! Skulle hon ha dessa prova-på-veckor där hon får testa alla tre alternativ så är det oftast hur rolig LÄRAREN är som avgör valet. Inte om språket verkar lättare eller mer intressant att lära sig. (Därför är jag alltid superrolig och cool på prova-på-veckorna.) ;) | |
| Järnvitriol | 2010-04-27 21:48 | |
![]() | Jag valde spanska i högstadiet istället för tyska, mot mina föräldrars råd. Det har jag inte ångrat en sekund. För det första för att (som så många redan påpekat) det viktigaste är att det finns motivation och känns roligt när man ska lära sig ett språk. För det andra öppnar sig en hel värld med spännande kulturer för den som kan spanska. Men vad du än gör, pressa inte din dotter att välja det du tycker vore bäst. Att läsa något man egentligen inte vill själv tar död på all lust att lära. Och att få ta beslutet och göra valet på egen hand är utvecklande i sig. | |
| sanlin | 2010-04-27 22:05 | |
![]() | Tyvärr har de inte prova-på-veckor på den skola hon ska gå på. Om de valt "fel" så får de istället byta vid terminens slut. Men som sagt hon vill nog helst välja spanska så det blir nog det. (Vi har inte pressat henne till något val alls.) :) | |