Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade69
Mobilspel
Pågående20 011

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sweetlime2010-04-29 01:17
Antal inlägg: 105

Tack, Ramsay. Du förstod min poäng.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-29 10:48
Antal inlägg: 1576

det var en dum tråd detta.............

vad är det för fel på motiv ur samhället, ur vår historik, från vår kultur, konst som visar sverige, konst föreställande eller representerande svenska folkvisor, sagor, historiska personer etc

som konst på offentliga platser och i offentlig miljö?

trodde i min enfald att vi var stolta över vårt land och det arv vi har och att framför allt detta skall synas och visas oss i vår vardag.

ser inte denna tråden som något annat än en hetsjakt eller smutskastning av SD. en tråd som vill smyga in rasistiska och nazi toner i att många av oss tycker att svensk konst passar bra i svensk offentlig miljö.

LisaLong2010-04-29 12:30
Antal inlägg: 2725

håller faktiskt lite med krill-master där:)

EttanPortion2010-04-29 12:50
Antal inlägg: 53

Det som är väldigt lustigt är att hade Lars Ohly sagt detta hade alla vänsterpartister hyllat förslaget!

broccolisaur - Ej medlem längre2010-04-29 13:01
Antal inlägg: 233

EttanPortion: Öhm, nej. Och varför skulle Lars Ohly komma med ett sånt här skitförslag?

ANDERStG2010-04-29 13:13
Antal inlägg: 7560

Islamsk konst kan inte jämföras med diktaturförskönande konst. Vad fraktioner av islam försöker påbjuda västerlänningar idag är en sak. Att jämföra islamsk konst med den statsstyrda konsten i nazi-Tyskland eller Sovjet är enfaldigt. (Själv gillar jag kommunisternas konst, de hade längre tid att utveckla den och ett mer "förenande" budskap.)

Islamsk konst har bedrivits i många länder under en lång tid. Om det på vissa håll hållits strikt på att inte avbilda människor så har de gjort desto finare konst av geometri och symmetrier. Att säga att den är lika mördande (bokstavligen) toppstyrd som under kulturella parenteser/flusgskitar som SD är inte upplyst.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-29 13:13
Antal inlägg: 4050

Våra äktsvenska begåvningar finns redan representerade i form av lokal textilkonst i väntrummen hos tandläkare och i sjukhusens korridorer.

Vad är problemet?

krill_master - Ej medlem längre2010-04-29 13:23
Antal inlägg: 1576

ANDERS, och utöver din personliga åsikt... trots flertalet helt lika styrda direktiv kring vad, varför och hur konst får vara inom såväl islam, nazism, kommunism mm säger du att det inte kan jämföras??

kul.att det är enfaldigt om en politisk ledare vill förbjuda vissa motiv och uppmuntra till andra. men inte enfaldigt om en religiös ledare vill förbjuda vissa motiv och endast tillåta utvalda andra.

hört talas om opartisk objektivitet?

ANDERStG2010-04-29 13:24

"vad är det för fel på motiv ur samhället, ur vår historik, från vår kultur, konst som visar sverige, konst föreställande eller representerande svenska folkvisor, sagor, historiska personer etc

som konst på offentliga platser och i offentlig miljö?

trodde i min enfald att vi var stolta över vårt land och det arv vi har och att framför allt detta skall synas och visas oss i vår vardag."

Allt det där låter riktigt. Ja, inte att du är enfaldig då, men det övriga. Idén blir dålig först när man säger att det är den enda konst som får ställas ut. En dalahäst kan vara finare än en oformlig abstrakt skulptur men det är inte upp till politiker att förbjuda den ena eller den andra.

ANDERStG2010-04-29 13:26

krill: Jag förstår inte din första "mening" så jag hoppar över den. Religiösa ledare ska förstås inte heller kunna diktera vad vi gör för konst i Norden.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-29 13:26

Ok, jag kom på det själv. Textilkonsten på vårdcentralen är inte tillräckligt figurativ för SD.

Det saknas faktiskt en högre konstnärlig utbildning som är inriktad på klassisk och avbildande konst. Detta är något som kommer komma stort och många som håller på med modern konst saknar ett perspektiv eftersom man helt har tappat bort det grundläggande.
I nuläget är den figurativa konsten i stort sett bannlyst i Sverige och de utbildningar som finns är inte csn-berättigade.

ANDERStG2010-04-29 13:31

Larvbrud: Jag håller med, konstnärerna borde ha en viss bredd och förmåga till något figurativt innan de börjar "bryta reglerna" med "fräscha grepp".

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-29 13:46

Anderstg: Ja, fast det kanske är bra att man får åka till Italien och skaffa sig skills så att man tvingas lära känna sädesfält med en lite varmare färg.

apbur2010-04-29 13:57
Antal inlägg: 9699

Vad är det som skiljer ett hantverk från ett konstverk? Förutom tillverkarens självdistans?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-29 14:04

Apbur, genialitet brukar ibland hänga ihop med megalomani.
En alltför stor självdistans är nog ett problem när man siktar på att leverera mästerverk oavsett om det är hantverk eller konst.

HumbleBug2010-04-29 14:19
Antal inlägg: 1836

Oj, vilka fördomar mot konstnärer du har apbur

apbur2010-04-29 14:45
Antal inlägg: 9699

Det går att definiera vad ett mästerligt hantverk är. Det är direkt kopplat till hantverkarens färdigheter. En person som inte behärskar tekniken kommer aldrig lyckas göra ett mästerligt hantverk. Den personen kan däremot göra ett mästerligt konstverk. Där krävs inga färdigheter som kan kopplas till mästerverket. Man behöver bara suga av nån erkänd konstkritiker.

Det går inte att definiera vad konst är. Det handlar inte om fördomar utan om att jag har svårt att acceptera att folk är helt ok med att en självutnämnd elit ska bestämma vad som ska betraktas som bra konst.

Klart jag föraktar dem som väljer att kalla sig konstnärer men inte kan förklara vad de är skickliga på. Det är de personerna som gärna köper sig ett medlemskap i Klubben för inbördes beundran. De andra med viss självaktning har inga problem att definiera vad de är skickliga på. Som hantverkaren.

LisaLong2010-04-29 14:46

apbur Hantverk är ett produktionssätt som utförs för hand. Utövaren behärskar ofta hela processen och det färdiga resultatet beror på i hög grad hantverkarens yrkeskunskap och individuella förmåga eller fallenhet.

LisaLong2010-04-29 14:49

apbur...du verkar inte gilla konst.
Jag älskar konst av alla de slag. Och vad menar du med:

"Där krävs inga färdigheter som kan kopplas till mästerverket. Man behöver bara suga av nån erkänd konstkritiker."

Tycker jag låter förbaskat nedsättande emot "oss" konstnärer

LisaLong2010-04-29 14:51

apbur sen behöver man inte förklara nåt som konstnär. Liksom vad ska man förklara??? Jag kan säga att jag är duktig på att överföra vad jag känner på en canvas....och bra på att blanda färg heehehe

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?