Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 628 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-30 17:33 | |
![]() | aha jag läste eller istället för efter. | |
| ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-04-30 17:43 | |
![]() | Vent skrev : "Under studietiden kan man jobba under julledighet och på sommarlov och få grund att bli med i A-kassa. Så, när man har tagit sin examen kan man börja stämpla medan man söker jobb." Nix, på det sättet uppfyller du inte ett arbetsvilkoret som nu för tiden är: "Arbetsvillkoret innebär att man under 12 månader (ramtiden) närmast före arbetslösheten har arbetat minst 6 månader och minst 80 timmar i varje kalendermånad. Alternativt, inom 12-månaders-perioden enligt ovan ha arbetat minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader och minst 50 timmar i var och en av de månaderna." Saxat från www.a-kassa.nu/arbet...ll kor.html | |
| YamahaJet | 2010-04-30 18:02 | |
![]() | Linxen, det var du som i aggressiva och nedsättande ordalag attackerade andra skribenter, och när liknande retorik används mot dig tio minuter senare bölar du som ett barn. Hur som helst, oavsett konjunktur är inte lösningen på dålig arbetsmarknad en utökad offentlig sektor - högre skatt - i synnerhet inte när den redan kan betraktas vara överdimensionerad som i Sveriges fall. Jobbtillväxt skapas med låg skatt och en flexibel arbetsmarknad. Den "trygghet" du eftersträvar enligt svensk modell, med högre och fler bidrag, har givit Sverige Europas sämsta jobbtillväxt de senaste 30 åren. Det är smått komiskt att du föreslår den mest arbetsmarknadshämmande åtgärden som lösning på en trög arbetsmarknad. Smått komiskt blir dock kraftigt komiskt, när du därpå anklagar politiker och motskribenter för att inte "tänka hela vägen ut". | |
| Minta | 2010-04-30 18:11 | |
![]() | Det går ju väldigt bra för Sverige till skillnad från Storbritannien, Grekland och USA. De är ju inga högskatteländer. | |
| Tess 08 | 2010-04-30 18:19 | |
![]() | När jag började min utbildning (sjuksköterska) skrek de efter syrror. Vi var flertalet i min klass som fick ett kontrakt med sjukhuset och jag skrev på mitt 2 år och 11 månader innan jag var klar (utbildningen är 3 år). När vi väl var färdigutbildade var kontrakten "värdelösa" av olika anledningar och vi fick alla börja söka jobb... Så snabbt kan det svänga!! Innan jag började plugga jobbade jag och betalade in pengar till A-kassan.. Borde jag inte ha rätt att få ut det?? | |
| ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-04-30 18:31 | |
![]() | Inte enligt deras arbetsvilkor! Då räknas inte studier. "Överhoppningsbar tid: Ramtiden kan förlängas bakåt och på så sätt bli mer än 12 månader. Den överhoppningsbara tiden får vara maximalt fem år. Den totala ramtiden blir i ett sådant fall som längst sex år. Exempel på överhoppningsbar tid är: Bestyrkt sjukdom, avslutad heltidsutbildning som har avslutats efter fyllda 25 år, eller som har föregåtts av sammanhängande arbete på heltid i minst 5 månader. Fler exempel på överhoppningsbar tid är; vård av barn som inte har fyllt två år eller adoptivbarn i två år efter barnets ankomst, totalförsvarsplikt, tid med föräldrapenning, deltagande i arbetsmarknadspolitiskt program före den 2 juli 2007." återigen saxat från www.a-kassa.nu/arbet...ll kor.html | |
| YamahaJet | 2010-04-30 18:35 | |
![]() | Vad går bra för Sverige jämfört med dessa länder? Statsfinanserna menar du? Det är klart att de är i sin ordning - vi har ju världens högsta skatt. Arbetsmarknaden? Rensa för hur många som är sjukskrivna, studerande, hur många som jobbar i offentlig sektor, hur många som jobbar i Norge, och hur många arbetstimmar som avverkas inom privat sektor, så får du en helt annan arbetslöshetsstatistik att jämföra med USA och Storbritannien. Grekland? Ta ditt eget exempel som en varning på vad som händer om man är vårdslös med bidrag eller försöker avhjälpa arbetslöshet genom att skapa jobb inom den offentliga sektorn. | |
| Tess 08 | 2010-04-30 18:39 | |
![]() | Jag får vara tacksam att jag fick en anställning när jag slutade skolan... | |
| LinXen | 2010-04-30 23:14 | |
![]() | YahmaJet "Linxen, det var du som i aggressiva och nedsättande ordalag attackerade andra skribenter, och när liknande retorik används mot dig tio minuter senare bölar du som ett barn." Mitt uttalande "Jävla egoister" var kring människor i allmänhet som tänker på sig själv istället för sina medmänniskor inte riktat direkt mot en person. Att du tolkade det så får stå för dig. "Hur som helst, oavsett konjunktur är inte lösningen på dålig arbetsmarknad en utökad offentlig sektor - högre skatt - i synnerhet inte när den redan kan betraktas vara överdimensionerad som i Sveriges fall. Jobbtillväxt skapas med låg skatt och en flexibel arbetsmarknad. Den "trygghet" du eftersträvar enligt svensk modell, med högre och fler bidrag, har givit Sverige Europas sämsta jobbtillväxt de senaste 30 åren." Enligt ett kapitalistiskt sett att se det. Man kan också påstå att köpkraftiga konsumenter som har statlig anställning skulle kunna stimulera en stagnerad ekonomi. Jag skulle kunna gå in på det djupare men jag är rädd att du ändå inte skulle se det på mitt sett då du och jag verkar ha komplett olika synsätt. "Det är smått komiskt att du föreslår den mest arbetsmarknadshämmande åtgärden som lösning på en trög arbetsmarknad. Smått komiskt blir dock kraftigt komiskt, när du därpå anklagar politiker och motskribenter för att inte "tänka hela vägen ut". " Jag anklagade inte politiker utan sa snarare att de kan påverka arbetsmarknaden, något som inte vi som privatpersoner har samma makt att göra. Vår makt ligger i konstruerandet men längre än så sträcker det sig inte. Att jag anklagade en av trådskrivarna att de inte tänkte fullt ut står jag för. Det är inte att tänka fullt ut att säga att väljer du fel utbildning så får du skylla dig själv när vi lever i en värld där rätt utbildning kan bli fel utbildning under tiden du utbildar dig. Jag tror dock att du och jag aldrig kommer komma till någon sorts konsensus då du och jag inte tänker på samma sätt. Istället för att försöka lösa Sveriges ekonomi så tänker i alla fall jag önska alla en trevlig valborg! | |
| LinXen | 2010-04-30 23:15 | |
![]() | konstruerande = Konsumerandet ;) | |
| Minta | 2010-04-30 23:57 | |
![]() | Menar du att vi skulle ha hög produktivitet i ett samhälle utan sjukvård, utbildning och barn- och äldreomsorg? | |
| Minta | 2010-05-01 00:00 | |
![]() | Jag vet en person i Norge med förtidspension på 17000 i månaden. DÅ är våra bidrag ingenting i jämförelse. Det går utmärkt för Norge. | |
| Minta | 2010-05-01 00:14 | |
![]() | Vad betyder det att det går bra för Sverige med dina ögon? Att några kan tjäna väldigt mycket? Att det inte finns riktigt fattiga? Att människor kan försörja sig på sina arbeten (helst bara ett)? Att det finns bra sjukvård för alla? Att de barn som föds ska ha en någotsånär lika möjlighet att bli det de vill och kan och inte det deras föräldrars plånbok medger? Det är klart att det kostar, kanske på bekostnad av att skatterna är höga, men finns det något exempel i världen där låga skatter ger bättre och jämlikare villkor för alla? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-05-01 00:24 | |
![]() | Yamahajet, du är så kul. Du vill framstå som den fantastiska företagaren. Men branschen du valt är åkeri! Jag vill inte vara elak men om du läser på lite så kanske inte åkerigrejen det som kommer att slå världen med häpnad i framtiden. | |
| noiel | 2010-05-01 01:40 | |
![]() | Är utbildning och fina titlar det som gynnar dig själv och Sverige ? | |
| janne121212 | 2010-05-01 06:17 | |
![]() | Klart att vi ska ha ett samhälle som hjälper de som råkar illa ut. Problemet är bara att allt färre arbetande ska försörja allt fler pensionärer, sjukskrivna, förtidspensionärer (nära en halv miljon i Sverige idag trots att vi är världens friskaste folk) flyktingar och arbetslösa. När ersättningen till dessa blir för hög (som den varit hittills) ökar skatterna och folks motivation till att jobba minskar. Varför slita härt när man på olika sätt kan få ut nästan lika mycket utan att göra nånting. Det måste till en större del än hittills vara den enskildes uppgift att försörja sig istället för att bara skrika efter dyra trygghetssysten och tala om för alla hur orättvis världen är och hur dåligt jobb alliansen gör. Vänta och se tills Mona och kommunisten Ohly kommer till makten. Då tar vi första stegen mot en situation som liknar Greklands idag, med skenande budgetunderskott. Jag hade så småningom tänkt mig en hyfsad pension efter 65 år, var tror ni den ska komma ifrån. Nä, sätt genast igång och pensionsspara det är min rekommendation annars blir vi tvungna att jobba till långt efter 70. | |
| Cherry___ - Ej medlem längre | 2010-05-01 07:23 | |
![]() | Jag tycker definitivt att man ska ha möjlighet att få a-kassa efter studier, det är trots allt mer eller mindre ett heltidsjobb att studera. Däremot anser jag att man måste vara öppen som person och faktiskt ta de jobben som erbjuds. Du kanske har ex. tagit lärarexamen, men finns det jobb som vårdbiträde på ett äldreboende, så ta det då. Det är både arbetslivserfarenhet och pengar. Jag tycker att a-kassan ska övervaka så att den som använder sig av den, aktivt söker jobb, och med aktivt menar jag varje dag. Man ska inte se a-kassan som en lösning, utan som en slags stödåtgärd när man är mellan jobb. Många utnyttjar systemet idag och de som hellre partar loss, ligger på stranden eller shoppar på stan istället för att lägga sin tid och energi på att få ett jobb ska inte ha a-kassa och egentligen inte heller socialbidrag, för de förtjänar det inte. | |