Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blandsaft2010-05-09 19:40
Antal inlägg: 17

Det finns gelatin som är gjord på alger.

L8872010-05-09 19:42
Antal inlägg: 57

Varför göra detta till en så stor grej? Det spelar väl ingen roll vad hon kallar sig och vad hon äter?
Man får väl äta vad man vill? Om hon vill kalla sig vegeterian men ändå äter lite gelatin är väl inte det hela världen?
Dessutom är människor allätare och klarar sig bra på både vegetarisk mat och kött.

Skabbspel2010-05-09 19:43
Antal inlägg: 28

LisaLong: Tack för svaret, nu vet jag vad jag ska kalla mej =). Sund inställning till livet btw. Ps. vad det gäller godiset så kolla chokladen också, inte så kul att stoppa sig när man vet att det mycket väl kan vara småbarn med 10 timmars arbetsdag och usla levnadsförhållanden som plockat bönan =(.

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-09 19:51
Antal inlägg: 233

krill_master: Givetvis, överdrivet predikande är skitjobbigt oavsett vem som predikar.

mjangsan: Pescaterian tror jag.

Skabbspel2010-05-09 19:56

oops mjangsan va det visst som skulle tackas men lika sund inställning till livet ändå LisaLong =)

krill_master - Ej medlem längre2010-05-09 20:08
Antal inlägg: 1576

skabbspel, finns det inte fler bönor inom den vegetariska kosten än i en chokladbit? för skämt å sido är det väl inte jättemycket kokoaböna i en mjölkchoklad?

så vi bör alla passa oss för bönorna. inte minst kaffedrickarna.

en seriös fråga nu. jag kan inte ett skit om de olika titlarna eller kostvalen hos olika veg personer. men ägg? vad gäller där?
äggviteämnen, stärkelse, och massa sånt. samt då ägg.

Skabbspel2010-05-09 20:22

krill_master: Tyvärr är det just kakaoplantagen som ligger mil efter. Bomull, Kaffe osv har haft ögonen på sej under en längre tid medan kakaoodlarna slunkit i mellan. Men plättlätt att göra sitt för världen om man är storkonsument av kaffe, kakao eller kläder. Köp fairtrademärkt. . Några kronor extra men man kan dra ner på nåt annat. Själv la jag av med ciggen i November. Kan köpa många Fairtradekakor för den summan jag sparar där, räcker till en och annan kopp kaffe med =).

Skabbspel2010-05-09 20:30

Demivegetarianer äter ägg, mejeriprodukter och fisk
Laktovegetarianer äter allt från växtriket och mjölkprodukter
Lakto-ovovegetarian äter allt från växtriket, mjölkprodukter och ägg.
Så tror jag att det ska vara.
Själv kallar jag mej inget av dessa men jag gillar inte kött och sen känns det bra att kunna göra nåt för att hjälpa Moder Natur och hennes invånare.

Kåre_Kålrot2010-05-09 20:35
Antal inlägg: 20

Det finns inget Gelatin som är gjort på alger därimot en liknande bättre produkt som heter Agar-Agar. Billigare är den med om man inte går på Hälsokostbutikernas flashiga förpackning till skyhögt pris.

Kåre_Kålrot2010-05-09 20:38

Bomull borde inte få kallas miljövänligt över huvudtaget. Hur man än gör går det åt en jäkla massa vatten och odlingen finns bara i länder med brist på vatten. Tänk på Aralsjön och liknande ställen innan ni köper nya kläder bara för att ni tröttnat på de gamla.

Kåre_Kålrot2010-05-09 20:43

Oavsett vad man äter har jag svårt att förstå folk som klagar högljutt på andra, och sedan härmar dem genom att äta samma sak fast vegetariskt alltså typ sojakorv, vissa qournprodukter mm.

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-09 20:55

Kåre_Kålrot: Det är kött som vegetarianer motsätter sig. Inte själv korvformen.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-09 21:08
Antal inlägg: 4050

Det är väl inte så konstigt att man stör sig på att folk som äter kyckling och fisk kallar sig vegetarianer?
För det första urvattnas begreppet vegetarian och för det andra är det alltid irriterande med dubbelmoral och inkonsekvent leverne när det är så uppenbart.
Man kan ju inte vara med i Peta och bära päls utan att bli kallad posör, det fattar minsta barnunge.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-09 21:10

Fast det är klart, det låter skämmigt att säga att man är fiskvegetarian :)

Stubin2010-05-09 21:14
Antal inlägg: 337

Om man anser att man mördar djur genom att äta kött så är det minst lika mycket mord och lidande i fisk och kycklingindustin. Men om man inte vill äta kossor för att dom är söta så är det en annan sak, eller att man inte tycker om kött men då kan man väl säga det då, jag anser inte att man är vegetarian i någon form om man äter kött, fisk och skaldjur. Har man skapat alla dessa namn för vegetarianer för att det ska vara ok att äta vissa saker?

Sporten42010-05-09 21:15
Antal inlägg: 238

Hm, det beror väl av lika skäl man är vegetarian. Av hälsoskäl, moraliska, etiska skäl. Att dricka mjölk, att äta ägg och liknande produkter ser jag dock på samma sätt som att äta kött. För att det kräver djurhållning. Djur blir också gamla, varvid det är lämpligt att äta uppdem eller använda dem till foder.

bulll2010-05-09 21:16
Antal inlägg: 365

Oj Kåre, varför är det så provocerande att vi veggos väljer att äta köttsubstitut? För mig, som tyckte att kött var jättegott, är det en uppoffring att låta bli kött och jag är jätteglad att det finns ersättningsprodukter som i alla fall i någon mån liknar köttet till konsistens och smak.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-09 21:19

bulll: Många vegetarianer utvecklar något slags aversion mot kött när de varit vegetarianer ett tag. Just därför är det lite konstigt när de vegetariska produkterna ser ut som köttprodukter.

Vegetariska nuggets kan ge mig flashbacks till en gång 1992 då jag fick en senknuta i min kycklingnugget ;)

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-09 21:20

Begreppet vegetarian skulle må bra av att urvattnas lite, det är förknippat med alldeles för mycket prestige. Bara en sån sak att det kallas fusk ifall en vegetarian nu skulle klämma i sig en påse ahlgrens bilar någon gång.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-09 21:23

broccolisaur: Jag håller med om att det finns viss elitism. Dock är ju vegetarian bara en lightform av vegankost.
Från början åt väl inte vegetarianer ost och ägg utan i princip råkost?

Det är lätt att glömma bort att mjölkkor lider. Vegetarianer som dricker mjölk orkar ändå skrika åt köttätare att de är mördare, så jag tror inte man råder bot på hetsen genom att urvattna begreppet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?