Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 606

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MatsJoel2010-05-09 21:24
Antal inlägg: 686

Att rösta på ett parti trots att man inte håller med om deras kärnfrågor är något annat som jag tycker är ganska befängt :)

teamgrens2010-05-09 21:28
Antal inlägg: 763

Du får tycka precis som du vill, precis som vi andra. Jag tycker att det är mycket mer befängt att rösta på socialdemokraterna. Och de har betydligt fler röster än SD. Men hur mycket bra har dem åstadkommit???
Det är skönt att jag är ganska säker på att dem inte vinner denna gången heller.

MiniLudd2010-05-09 21:30
Antal inlägg: 309

Kommer själv från Södertälje och minns hur apmycket pengar det lades ner på problemområdena där, det var inte mycket annat som verkade intressera sossarna. Vad fick man själv? Ett "jävla hora" i plugget kanske.

remvanrijn2010-05-09 21:31
Antal inlägg: 16500

Mats Joel glömde kanske titta på rapport ikväll.
Där intervjuades en kille ( jag tror han hade kom från palestina)
Så fort han fick jobb - jobbar som kylmontör, flyttade han från Rosengård. Och efter honom fylls området på med nyanända invandrare som inte kan språket, som inte har jobb ( svårt om man inte kan språket) som har en kultur som skiljer sig milsvid från den rådande svenska kulturen..Efter 4 år har halva befolkning bytts ut i stadsdelen.. hur skall undervisning i skolorna fungera tycker du?? Att undervisning inte funkar fattar väl alla . kanske tom du. och att detta varken är SD, den xenofoben svensken eller killen från palestina som flyttade därifrån fel.. ( eller anser du att motören från palestina även han tänker i vi och dem?)

No 52010-05-09 21:50
Antal inlägg: 74

Ett av de största problemen är nog inte att nyanländas kultur skiljer sig från Sveriges utan att den skiljer sig från de övriga i området de hamnar i.

MatsJoel2010-05-09 22:08

Jodu remvarinj, ibland när jag läser det här forumet slås jag av tanken att undervisning inte funkar, men nu var det väl rosengård vi pratade om :)

MatsJoel2010-05-09 22:09

Obs, inte alls menat som ett påhopp på dig personligen.

MatsJoel2010-05-09 22:13

Om jag ska försöka hålla mig till ämnet så förstod jag nog inte riktigt vart du ville komma. Det finns folk från Rosengård som skaffar jobb och flyttar därifrån. Ok, check. Vad visar det på? Måste man ha sett hela reportaget för att få veta hur detta på något sett minsann visar att främlingsfientligheten i samhället inte alls gör det svårare för invandrare att få vissa jobb etc?

abh802010-05-09 22:32
Antal inlägg: 44

har ni funderat på följande?
varför uppstår segregration,utanförskap och rasism?
jo Invandringen har varit för stor och det har ställts för lite krav
på dem som kommit samt att man placerat många på samma ställe

Hur man kommer tillrätta med problemen är svårt men ett första steg vore att strypa invandringen.,välkomna dem som vill bli en del av de svenska samhället uppmuntra de andra att åka hem

No 52010-05-09 22:33
Antal inlägg: 74

Främlingsfientlighet är en sak. Okunskap en annan. Det säger sig självt att man som nyanländ och utan språket inte har möjlighet att konkurrera om de få jobb som finns lediga. Där kommer skolan in - det krävs mycket av en skola där det anländer nya barn nästan dagligen från världens alla hörn! Dessutom är det inte ovanligt att de vuxna inte vill/får (läs äldre, kvinnor) lära sig språket. Att integreras är a och o, vilket är omöjligt när man knös ihop med likasinnade i ett område som t.ex Rosengård.

Jag tror inte alls att den så kallade främlingsfientligheten skulle vara lika stor om man såg till att alla som kommer hit fick möjlighet att slussas ut i fler områden (i min lilla stad är det bara tre områden av ett 20-tal som befolkas av människor med utländsk härkomst) och framförallt att det sätts stora krav på dem (för deras egen skull!) vad gäller språket och hur saker och ting normalt sett brukar fungera "här"!

Jag har fö en, från ett sydligare land kommen, ingift kvinna i släkten. Hon har på fem år inte lärt sig mycket svenska alls. Det var "tråkigt" på sfi'n och det går ju att prata engelska eller kroppsspråk hemma. Men det innebär en väldig isolering och endast jobb, ibland, där chef/arbetskamrater talar hennes språk. Inte bra.

granit692010-05-10 15:53
Antal inlägg: 340

Hur har dessa killar(för det är väl mest killar)möjlighet att vara ute på kvällar och nätter och ägna sig åt vandalisering mm?
Skulle inte ni fundera på om era barn var delaktiga i dumheterna om ni bodde på Rosengård?
Tjejerna håller de koll på .

wobbler2010-05-10 15:59
Antal inlägg: 131

Jag tror nte alls på knös-ihop teorin, eller att kommunern skapar getton. Det är naturligt att invandrare söker sig till områden där dom har ladsmän eller gelikar...

LisaLong2010-05-10 16:23
Antal inlägg: 2725

Finns det inte redan en tråd om detta

LisaLong2010-05-10 16:25
Antal inlägg: 2725

Miniludd ja om dom uttalandena stämmer, så kan hon ju flytta:)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-05-10 16:28
Antal inlägg: 1821

wobbler, båda kan vara sanna. Självklart söker sig människor, sociala varelser som vi är, kanske till likasinnade. Att ha nära till människor som talar samma språk, delar ens värderingar och så vidare är ju inte direkt bara typiskt invandrare, det är ju på något vis det hela nationalstatstanken bygger på.

Däremot är det ju uppenbart att bostadspolitiken, integrationspolitiken m.m. har bidragit till segregeringen. Det är inte enbart så att invandrare aktivt söker sig till vissa områden, inte sällan är det det enda stället det går att få bostad på. Samtidigt somfler invandrare flyttar in i området så blir det i regel så att svenskar över tid tenderar att flytta IFRÅN samma områden. Kommunalpolitik påverkar definitivt utvecklingen, inte minst med hur man bedriver sin boendepolitik och hur man jobbar med t.ex. skolutveckling och att göra invandrarområden attraktiva.

MiniLudd2010-05-10 16:51
Antal inlägg: 309

Lisa - jaa varför skulle dem inte stämma? =) det är bara att googla på hennes namn plus citat eller namnet plus midsommar :P

HumbleBug2010-05-10 17:58
Antal inlägg: 1836

Problemen handlar inte om invandrare, utan om segregeringspolitiken. Ett samhälle består av människorna som bor inom ett visst område. Behandlar samhället människor bra så behandlar dom andra i samhället bra tillbaka. Om invånarna mår dåligt så mår samhället dåligt. Enkel matematik som politikerna inte förstår. Men vad förväntar man sig egentligen med regeringens och riksdagspolitikernas låga utbildningsnivå...

litteråsarn2010-05-10 18:28
Antal inlägg: 76

Jag säger bara, vandalisering av det mångkulturella samhället.

Pocaloca2010-05-10 18:44
Antal inlägg: 2156

Jag är rädd för att det inte spelar någon roll var det finns för mycket våld.
Det finns för mycket våld helt enkelt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?