Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Scarpetta - Ej medlem längre2010-05-12 01:12
Antal inlägg: 1154

Jag vänder på frågan: Varför sjungs Nationalsången på skolavslutningar? Under internationella (& kanske nationella) sportevenemang känns det ju logiskt, men inte på skolavslutningar, tycker jag. Detta inlägg har ingenting med rasism att göra, så inga sådana svar.

Scarpetta - Ej medlem längre2010-05-12 01:20
Antal inlägg: 1154

Notera att ordet "Sverige" inte finns med en enda gång i vår sk "Nationalsång". Hur ska man tolka det? Äh, vi kan väl byta till Kents Sverige istället. Den är mer träffsäker.

mrperfect2010-05-12 01:43
Antal inlägg: 11437

jag gick i skolan på det röda 60-70 talet, deå funderade man på att sjunga internationalen på skolavslutningen men kompromissen blev "Den Blomstertid nu kommer". För mig som ateist så var jag aldrig förtjust i att sjunga psalmer. rent musikaliskt tycker jag inte att verket är speciellt högstående, hade det varit Beethovens lovsång så hade jag betraktat den musikaliska intoneringen som förmildrande omständighet. fast det finns troligen få skolbarn som kan framföra verket med den bravur som krävs :P

Thyrel2010-05-12 02:19
Antal inlägg: 74

tumme upp abh80

catching2010-05-12 03:01
Antal inlägg: 5

one solution, revolution, now borders now haters, one people unity, nough said <3

att överhuvudtaget nämna nationer säger sig själv.

catching2010-05-12 03:07
Antal inlägg: 5

a juste d där var min presentation (sverigedemokrater = rasister), fast de enda de gör är tyvärr att sätta ord på den redan befintliga strukturella rasismen i Sverige,

Maad Max2010-05-12 03:21
Antal inlägg: 1123

jag vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg: Obs! gravt ironiskt!

Margana2010-05-12 08:05
Antal inlägg: 826

I går var jag på föräldramöte och då pratades det lite efteråt om att man inte vet var man ska vara på skolavslutningen eftersom det blir för trångt i Folkets Hus eller i skolmatsalen. Någon föreslog kyrkan, men fick höra av läraren att det var bestämt att där kunde man inte vara pga olika religioner. =S

Vad är nu detta?

Om man inte får plats någonstans och kyrkan är det smartaste alternativet, varför inte vara där då? Det finns väl inget som säger att det måste vara predikningar.

Där jag bodde tidigare firade vi allt i kapellet när barnen gick på lågstadiet och inte var det någon präst med och tjötade då.

Ibland blir jag bara så trött på allt sånt här tjat, varför kan människor inte bara vara utan att krångla till enkla saker. Nu för tiden ska allting dissikeras in i det sista.

caughtbock2010-05-12 08:32
Antal inlägg: 7699

Det hade varit trevligt om man kunde ha kvar någon tradition i samband med skolavslutningar utan att behöva oroa sig för att trampa nån på tårna.

Bitte - Administratör2010-05-12 08:34
Antal inlägg: 24219

Att ha avslutning i kyrkan är/var = att trampa mig på tårna detta då jag är icke troende och ej medlem i Svenska kyrkan. För övrigt är kyrkan förknippat med det religiösa och kristendomen och alla tror inte , jag vet att även kyrkorna/stiften själva har satt ner foten för vad kyrkorna är till för d

Bitte

caughtbock2010-05-12 08:58

Jag är så mycket ateist att det skriker om det, men jag tycker ändå att det är fint att ha avslutning i kyrkan. Julafton är också trevligt, jag gillar klapparna.

lillan-682010-05-12 08:59
Antal inlägg: 77

På landsbygden är det oftast kyrkan som skolavslutningen är på. Jag är inte troende men går på begravning, bröllop o skolavslutningar utan att det känns som att bli trampad på tårna...

Margana2010-05-12 09:06
Antal inlägg: 826

Jag säger som caughtbock, jag är också ateist men tycker att det är trevligt med traditioner och jag går gärna i kyrkan för där är stillsamt och vackert. Jag firar både påsk och julafton samt går på begravning och bröllop utan att för det reflektera så mycket över huruvida jag som ateist skulle kunna göra det eller inte.

Så länge det inte blir predikningar så tycker jag att det ändå inte kan spela någon roll om man firar avslutningar i kyrkan.

Just i mitt fall så vore det ju rimligt eftersom det är för trångt i de andra offentliga utrymmena.

Midna792010-05-12 09:17
Antal inlägg: 1117

Varför skulle det vara rasism att sjunga sin nationalsång? Låter otroligt tramsigt.

BrokenString - Ej medlem längre2010-05-12 09:20
Antal inlägg: 1682

Kan inte se något rasistiskt i att sjunga nationalsången eller att vara stolt över sitt land. Men åt andra sidan så fattar jag inte vem som skulle ha sagt det?

lillan-682010-05-12 09:26
Antal inlägg: 77

I våran skola har dom tagit bort natinalsången på avslutningen med förklaringen att den är rasistisk, även i flera andra skolor har jag hört av släktingar.

caughtbock2010-05-12 09:27

Vad töntigt!

Bitte - Administratör2010-05-12 09:36
Antal inlägg: 24219

Jag har funderat nu är jag ju gammal , men på min tid så sjöng man andra sånger på skolavslutningen dvs inte nationalsången utan sommar visor mm,, ibland så tror jag att denna debatt är ett "spöke" från sånna som vill påstå att det är så,,

Förövrigt så är det så att det är SD och andra rasistiska falanger som kommer med dessa idéer och många är så snabba att snappa upp dom utan att ha fakta om att det verkligen är så, Och om det nu är förbjudet enligt ?? vadå så visa mig länken till det förbudet,, om enskilda skolor eller klasser/lärare gör det, så är det ju inte = ett förbud enligt någon lag

Bitte

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-05-12 09:36
Antal inlägg: 1821

Vilken ICKE-tråd! För det första så är det, som påpekat, en artikel där en bloggare (!) skriver om hur det var på hans skola i början på 1990-talet... låt mig se... ja, ekonomisk kris, lasermannen, utbredd främlingsfientlighet och högerpopulism... tacka fan för att det kanske förekom en viss moralisk panik bland beslutsfattare som rektorer.

Det står väl upp till skolor att själva besluta vad som skall sjungas och inte. Om man nu som tonåring upprörs över att man inte sjunger nationalsången så kan jag förstå frustrationen, men vilken skitsak egentligen. Jag har tagit mig igenom hela svenska skolan, och vi sjöng aldrig nationalsången på skolavslutningen och aldrig fan reflekterade jag över det.

Men summan av hela tråden är ju egentligen: Va? Det är inget förbud, artikeln skriver anektodiskt om något som hände 15+ år sedan.

Bergarn12010-05-12 09:36
Antal inlägg: 726

Att det är svårt att vara patriot i Sverige är ju totalt uppenbart. Om man tittar på t ex rysslands fest 65 år efter 2:a världskriget, där är det stolthet och en genuin sammanhållning. Norge likaså vid 17e maj.

Jag pratade med en portugis i förrgår. Han sa att ett av hans stora intryck av sverige var: Vid möten och liknande är allt redan bestämt innan, ingen får ha några motsatta åsikter mot vad som är bestämt, redan i förtid.
Jag tycker att det speglar svenskens ovilja att råka stöta sig med någon annan. Jag tror att det är svårt att vara patriot just för att man är indoktrinerad från barnsben att man inte ska stöta sig med folk. Jag känner nu när jag skriver att "patriot" nästan känns som ett lite starkt ord. Det borde inte vara det, patriotism är inte negativt per se.

Jag har också pratat med en ryss från gammla sovjet. Han känner att en del i våran kultur är jämförbar med kommunisttiden, där man inte kan säga och tycka vad man vill. Här pga "moralen" och där pga staten. Han känner igen sig här i sverige, och jag tycker inte det är något possitivt.

Nej, jag tycker att vi svenskar ska skärpa oss och vara stolta över vårat land.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?