Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-10 00:18 | |
![]() | det är komiskt att dyslexi är ett större problem för dom som inte har dysleksi,en för dom som har dyslexi | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-11-10 00:58 | |
![]() | Kan man sjukskriva sig för dyslexi? Jag tror inte det är värre att behöva umgås med dyslektiker än att vara dyslektiker. Men visst är det skitdrygt att behöva konstruera alternativa examinationsformet ellet sitta och övervaka tentor fram till sju på kvällarna bara för att studenthälsan ger vissa studentet rätt till det. Vore ju konstigt on denna rättighet enbart baserades på skrivfärdighet utan någon djupare utredning. | |
| nyckelpigan_ | 2012-11-10 02:10 | |
![]() | Min dotter har dyslexi. Själv så började jag misstänka det tidigt. Bland det första jag lärde henne var att alltid använda rättstavningsprogram som finns i tex words då hon skrev inlägga på sociala medier!!! Anledningen var två: Dels för att hon skulle slippa påhopp och dels för att det är svårt att se/förstå vad en dyslektiker skriver. Finns det hjälpmedel så tycker jag man skall använda dessa om det går och inte bara säga att det är okej för att jag har tal/skrivsvårigheter! Alla har vi svårigheter mer eller mindre. Frågan är hur vi tacklar dessa och vad vi gör av situationen. Sedan så fick dottern gå igenom en hel del tester (hennes far hade också dyslexi). Jag läste högt för henne, hon läste och vi diskuterade - sökte på nätet efter information, kollade med dyslexiförening. Idag så läser hon 3 året på 4-årig linje. Betyg över medel. Förstår att det finns olika grader av dyslexi och vet inte hur mycket det hjälpt som jag och dottern gjorde. Hur som helst så funkar det och är inget handikapp för henne! När hon skriver i skolan självklart missar hon fortfarande men inte alls så illa. Hon använder alltid rättstavningsprogrammet för att inte få dåliga betyg för att hon kan göra sig förstådd. Kram på er därute som kämpar med er dyslexi - det är inte lätt!! | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-11-10 10:06 | |
![]() | Läs- och skrivsvårigheter kan bero på yttre faktorer som bristfällig undervisning, stökig hemmiljö, koncentrationssvårigheter , generella svårigheter med att ta in kunskaper etc. Dyslexi är specifika läs-och skrivsvårigheter som beror på medfödda svårigheter. Personen är normalbegåvad i övrigt. För att få extra tid på prov på universitet brukar det krävas intyg på att personen blivit utredd för dyslexi och att logoped ställt diagnosen. I grundskolan räcker det egentligen med att lärare och specialpedagog konstaterar att eleven har svårigheter för att extra stöd ska ges oavsett vad svårigheterna beror på. Det är skolans skyldighet att hjälpa eleverna att inhämta tillräckliga kunskaper för att klara kraven gör godkänt. | |
| apbur | 2012-11-10 11:43 | |
![]() | Mönjelilja, nu vet inte jag exakt hur utredningen ser ut men jag har väldigt svårt att tro att man kan skilja medfödda problem från förvärvade eller miljöberoende. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-11-10 11:52 | |
![]() | Det är därför det krävs en omfattande utredning med utförlig anamnesupptagningen och testning. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-11-10 11:54 | |
![]() | Om neurobiologiskt (neuropsykiatriskt) funktionshinder misstänks kan personen t.ex. remitteras vidare till psykolog för sådan utredning. | |
| Vendela34 | 2012-11-16 09:10 | |
![]() | ttiittii 10/11 00:18 Kan bero på att ni som har dyslexi är "ovetande" om hur ni stavar medan de som inte har diagnosen ibland har fullt sjå att tyda "hieroglyferna". För egen del har jag inga problem i kontakten med handikapp vilket det än är - handlar om att se människan bakom handikappet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-16 09:31 | |
![]() | nä,det tror jag inte Vendela,ingen har problem med att förstå om det står honom eller hånom eller hur det nu stavas,det är inte alls svårt för någon.men många människor som inte har så mycket att komma med ser sin chans till kränkning,se på dig själv "hierioglyferna"och om någon skriver ä eller e i ett ord har inte ens närhet till herioglyfer | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-16 09:36 | |
![]() | självklart har friska människor mer problem med en dyslektikers text än en dyslektiker själv. Vi ser ju alla fel. en fråga till dyslektiker: förvärras erat sjukdomstillstånd exempelvis under stress eller om ni till exempel är upprörda när ni skriver? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-16 09:40 | |
![]() | och en sak till, föredrar ni "sjukdom" eller "handikapp"? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-16 09:41 | |
![]() | jesus spelar ingen roll | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-16 09:42 | |
![]() | om det förvärras kan självklart inte en dyslektiker svara på eftersom vi inte ser felen | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-16 09:44 | |
![]() | jag kan tänka mig att stavningen blir sämre hos människor som inte har dyslexi när dom är stressade | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-16 09:46 | |
![]() | ahhh.. ok, det tänkte jag ju naturligtvis inte på. för som icke dyslektiker kan jag berätta då att en del personers dyslexi tycks komma och gå ibland. ibland kan dom stava alla rätt hela dagen men nästa dag blir det massa fel. tack för att du svarar ttiittii. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-16 10:17 | |
![]() | Hehe | |
| FLuBBaH - Ej medlem längre | 2012-11-16 10:22 | |
![]() | Ja, det där fenomenet är klart intressant. @ Jesus 2012-11-16 09:46 | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-16 10:24 | |
![]() | Vissa dar anstränger de sig mer/har mer tålamod/tid? Det är väl samma med oss icke-dyslektiker bara det att spannet inte är lika stort mellan vår sämsta och bästa prestation? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-11-16 10:35 | |
![]() | sylvia... behöver du tänka på hur saker stavas medan du skriver? nu menar jag naturligtvis inte långa och komplicerade ord, utan "vardagsord" eller hur man ska säga. Du förstår nog. hur stressad jag än är kommer jag ALDRIG behöva stanna upp och fundra på om det stavas "hånom" eller "honom". | |
| lady0215 | 2012-11-16 10:36 | |
![]() | Jag har kämpat för min dottet sedan hon gick i 3:an och jag insåg att det var något som var något som inte stämde.Fick rådet att vi skulle träna mer hemma på att läsa och skriva,efter ett år insåg jag att det inte hade hjälp så mycket utan bad att det skulle ske en utredning. Svaret jag fick av både läraren och specialpedagogen att dom skulle kola upp detta.Och jag mitt dumma fån visste ju inte hur detta skulle gå till utan litade på dom när dom senare säger att hon ej var dyslektiker.Hade gjort ett eget test på skolan som som ej var godkänt,får ej gå till så. Var på dom ett flertal gånger att det i allafall måste vara någonting men fick svaret hela tiden att hon behöver bara lite mer tid på sig. Vi kämpade vidare med både engelska,svenska o tillslut lite spanska.. Hon hade ett helvete,dumförklarade sig själv osv När hon kom upp i 7:an fick hon börja på spec.svenska med extra hjälp. Påtalade detta problem igen för min dotters mentor som tog till sig det vi sa,tog kontakt med sköterska som skickade en remiss för utredning och nu har vi äntligen en bekräftelse att hon inte är"dum i huvudet"som hon sa själv. Hon fick sin diagnos Dyslexi,utredd hos legitemerad logoped. Nu går hon i 8.an o hon har fått hjälp och allt går mycket lättare både i skolan och hemma. Men tänk vad man ska få kämpa för att man inte riktigt vet vart man ska vända sig från början och man vill ju lita på skolan och att dom lyssnar på en som förälder. Jesus:Det är ett handikapp Ttiittii:Det kan ta upp till 15 min och få tillbaka sin koncentration om man ex blir störd eller stressad när man skriver eller läser. | |