Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 525

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bj-olle2010-05-18 17:01
Antal inlägg: 3350

guldplate du kanske missade mitt fösta inlägg, och speciellt slutet på det?

men eftersom du vill att jag ska rätta dig om du har fel, så ska jag göra det. jag har inte alls bestämt mig för att bibeln är nonsens, men jag känner att det är kul att visa på exempel som bevisar min teori. fråga min professor, får du se :)
sen kan du väl låta bli att anta vad jag har bestämt mig för och inte. tack.

men att prata om bibeln och den kristna tron tycker jag är roligt, så länge man kan göra det på ett all right sätt.
jag antar att det här med moseboken och att inte äta gris kommer från det här citatet ur tredje moseboken
www.bibeln.se/las/2k...os %2011:7f

jag tror, som andra redan har skrivit (så jag tänkte inte att jag behövde göra det jag med), att de 1300 år som gått sen det här skrevs ner ordentligt har helt enkelt sköljt över många av alla religiösa sedvänjor med historia. off topic kan man ju nämna att inom spannet på ett par hundra år här omkring 600-700-talet skrevs inte bara mose lag ner ordentligt, utan muhammed lämnade mecka och det andra konciliet i nicaea beslöt att det är tillåtet att avbilda jesus, så det var ju en del action, sådär i efterdyningarna av kejsar konstantin den store, och romarikets splittring. det var nog ganska många som redan då tog det lite olika hur man skulle förhålla sig till det där.
jag har bland annat pratat med olika präster om det, och oftast fått svaret att korsfästlsen (som är lätt att glömma när man pratar om gamla testamentet) och jesus predikan är viktigare. en gick tom så långt som att mose lag (som är väl en 600 punkter lång) är till för att vi ska inse att det inte går att följa den helt, att vi människor inte är perfekta.

det får stå för honom. det man däremot kan säga säkert är ju att med bergspredikan i ögonvrån, ser vi ju att judarna, som inte tror på jesus återuppståndelse och hela det där, utan kör lite hårdare med torah istället, _inte_ äter gris.

nu behöver det ju inte vara så att det här är nåt svar på frågan varför kristna skiter i huruvida dom får äta gris eller inte (vilket jag tror är det riktiga svaret), eller nån teologisk förvirring. jag tror att efter all historia så är det naturligt att vissa saker liksom faller bort eller ersätts eller förändras, i hyfsat sätt allt vi gör. kanske har det funnits urkristna eller någon kristen avart som inte äter gris? det finns ju definitivt kristna som inte biktar sig eller tvättar sig med vigvatten, så... det blir ju lite olika med tiden, det här med att kristna äter gris, ja det är väl en sån sak.

ramsay - Ej medlem längre2010-05-18 17:03
Antal inlägg: 9204

det undrar jag med, varför?

ramsay - Ej medlem längre2010-05-18 17:04
Antal inlägg: 9204

barbariskt.

enba2010-05-18 17:10
Antal inlägg: 1

Har hört nån gång att när de kristna jagades som mest så gick det inte att hålla på alla regler som man tidigare haft. Sant? Ingen aning. Här uppe har ju grisen varit viktig långt innan kristendomen så det är ju inget konstigt för oss.

bj-olle2010-05-18 17:21

just ja, enba påminde mig att jag glömde en annan religiös grej om 700talet. medans de skrev ner moseböckerna och diskuterade ikoner nere vid medelhavet, körde vi i norden med en religion som bla berättade att efter man dog så fick man äta en gris som återuppstod varje morgon, så att det aldrig var brist på fläsk.
precis som kristendomen anpassade sig efter ritualer vi hade (ansgar kommer till birka på 800talet, om jag minns rätt från mellanstadiet), som jul och valborg och lucia, så kan man ju tänka sig att fläsket slank emellan det med. fast jag tror (utan nån grund i fakta) att kristna åt säkert kött bäst de ville.
i gamla testamentet står det både att man inte får dräpa, med också att kung david både dödade goliat och vann flera krig med guds hjälp, eller med gud på sin sida. kristna och kyrkan har ju sen dess haft ihjäl en hel del folk. fläsk kanske är lite samma historia där...

bj-olle2010-05-18 17:27

och innan nån tror att jag är en supernörd, så kan jag bara andra konciliet i nicaea vid namn för att det är det mest kända. kan bara ett annat utantill, det tridentinska kyrkomötet på 1500-talet. och det kan jag bara pga en populär myt många känner till som studerat eller gillar den här låten www.youtube.com/watc...28 ZRYF9Q-4

cisplatin2010-05-18 17:39
Antal inlägg: 161

Jehovas vittnen är väldigt kristna och de äter inte blodmat, t ex blodpudding. Nån som vet hur det är med andra maträtter och JV? och var de hittar denna regel?

bj-olle2010-05-18 17:42

tack, casplatin

HumbleBug2010-05-18 17:50
Antal inlägg: 1836

Jesus åt och drack vad alla andra omkring honom åt och drack. Varför skulle inte en kristen göra likadant?

bj-olle2010-05-18 17:54

fader abraham hade fyra söner, och de åt och drack (och drack och åt), och sen gjorde de såhär... tyvärr verkar den historian fokusera mer på olika kroppsdelar än vad de faktiskt åt och drack, vilket ju i det här sammanhanget hade varit mycket intressant.

wobbler2010-05-18 17:57
Antal inlägg: 131

Julskinkan är ett måste!

malman2010-05-18 18:02
Antal inlägg: 1457

svaret på allt finns i Bibeln . Läs i Apostlagärningarna kapitel 10 och från vers 9 och framåt, som en annan sa tidigare i debatten

LisaLong2010-05-18 23:08
Antal inlägg: 2725

elak kanin bra sagt:) Och sant är det också:)

LisaLong2010-05-18 23:11
Antal inlägg: 2725

Köttet från slaktade djur i en människas kropp kommer att orsaka hennes egen grav. I sanning säger jag eder, den som dödar, dödar sig själv, och den som äter köttet från slaktade djur äter döden förkroppsligad." (Essenska Fredsevangeliet)

- Jesus Kristus

Scarpetta - Ej medlem längre2010-05-18 23:40
Antal inlägg: 1154

Jag blev hungrig av den här debatten. Har ingen korv, så det får bli köttbullar.

Sporten42010-05-18 23:42
Antal inlägg: 238

Har inte orkat läsa tidigare inlägg, men skälet är att griskött kan inehålla trikiner vilket kan leda till döden. Vildsvinskött måste besiktigas för att få säljas till restauranger här i Sverige pga detta.

Sporten42010-05-18 23:42
Antal inlägg: 238

Ett tränat öga ser om grisköttet är angripet.

strömavbrott2010-05-18 23:53
Antal inlägg: 316

Man kan äta allt som man inte dör av. Bra är ju om det innehåller någon näring, det är ju det som är meningen med att äta. Men äta bör man annars dör man. Alla samhällen har taburegler som någon ledare har hittat på efter eget huvud och så följer de andra det för att de inte vågar annat.
GRIS ÄR GOTT, NYTTIGT OCH INTE GIFTIGT! MAN BLIR STARK AV ATT ÄTA GRIS! ÄT MER GRIS!! NÖFF!!!

Scarpetta - Ej medlem längre2010-05-18 23:55
Antal inlägg: 1154

Min mage gillar inte fläskkött & jag känner fler som har det så, så det kan knappast vara så himla nyttigt.

anneli72 - Ej medlem längre2010-05-18 23:58
Antal inlägg: 11612

Jag älskar kassler,potatis,gröna ärtor och majonnäs.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?