Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 18 707 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
TomasLeonard | 2010-05-18 21:06 | |
![]() | Le-lous statistik ifrån usa säger ju allt. | |
malman | 2010-05-18 21:06 | |
![]() | pitbullen är inte avlad för att användas till kamp från början. pitbullen är den mest tillgivna hund ras som finns den gör allt för sin ägare och det är det som är problemet i detta fal. och den är extremt lättlärd, ett dumt exempel är ju tjurarna som man använder till tjurfäktning de är ju aggressiva men det gäller ju inte alla tjurar. det finns inga gener i pitbullen som skulle göra de mera aggressiva än andra hundar. men ta en titt på sanktbärnad den är känd för att rätt som det är bara atakera | |
Haslo - Ej medlem längre | 2010-05-18 21:27 | |
![]() | Om chihuahua hade vart världens mest aggressiva hundras så tvivlar jag på att folk hade velat förbjuda den mer än pitbulls. Det är ju pga skadan en pitbull/pitbulliknande raser orsakar när den väl får fnatt, uppfostras dåligt, whatever, som ägandet av en sådan borde regleras hårdare. Men även pga just ryktet så borde ägandet kontrolleras. Tyvärr är det ju så att om en "gangster" på 18 år ska skaffa en hund för att han vill va häftig, försvara sig, "kriga" med så kommer han skaffa en pitbull/pitbulliknande ras och troligtvis uppfostra den fel. Att den fått dåligt rykte är inget argument för att den ska tillåtas utan snarare ett argument mot att den ska va tillåten. | |
-Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-18 21:43 | |
![]() | INGEN av raser har fel utan det är ägarna som gör dåligt om hundar börjar bli "dum" | |
elgen5 | 2010-05-18 21:45 | |
![]() | Pittbull i sig är inte farlig men det är en hund som behöver mycket motion och tydliga gränser, så med "fel" ägare så visst kan dom bli faliga och angripa, med det e som sagt okunskap från ägaren | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 21:49 | |
![]() | malman: det kan väl kanske bero på att golden är en oerhört vanlig ras också? | |
Sporten4 | 2010-05-18 21:50 | |
![]() | Ni som säger att vissa hundraser inte är farliga, varför tror ni då att människan har avlat fram dessa önskade egenskaper (aggressiv, beskyddande, bevakande etc). Ni framstår ju som ganska infantila och borde inte äga sådana hundraser. | |
-Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-18 21:53 | |
![]() | Sporten4 Har du verkligen ägt EN hund eller flera?!?!?!?! | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 21:55 | |
![]() | Apbur hade visst redan skrivit det jag skrev i mitt förra inlägg. Apropå Apbur blir jag fruktansvärt besviken när jag läser hennes inlägg. Förbud mot blandrasavel?! Apbur, hur tror du att nya raser uppkommer? Låter som värsta nazi-tänket i mina öron. Dessutom är det inte alls logiskt att blandraser generellt sett skulle vara farligare än rasrena hundar. Typexemplet på dåliga hundar är de som blir poppis och penningkåta, mindre nogräknade uppfödare avlar på precis allt vilket leder till att dåliga gener förs vidare - både fysiska och psykiska. När det gäller amstaff/pitbull och liknande har jag goda erfarenheter av dessa hundar, men det beror sannolikt på att de har haft bra ägare. En dålig ägare ger en dålig hund, vilken ras man än väljer. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 21:56 | |
![]() | Däremot har Apbur rätt i det hon skriver om småhundar. Där är vi helt eniga. | |
-Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-18 21:56 | |
![]() | BRA SAGT Electriceye | |
-Niskanen- - Ej medlem längre | 2010-05-18 22:03 | |
![]() | En dålig ägare ger en dålig hund, vilken ras man än väljer. det är mkt bra sagt!! Jag förstår inte varför folk dömer hundar??? har ni inte tänkt på hur ägarna gör o hur dom uppfostrar?!??!?!?!.. Hundar kan börja bita eller göra dumheter när man HAR bra ägare, men det KAN bero på att hundar har fått sjukdom! Tumör tex. | |
cheesemaster | 2010-05-18 22:07 | |
![]() | såna sjuka hundar som pitbull är ju fan det läskigaste som finns oavsett ägare | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 22:15 | |
![]() | Fördomsfulla foruminlägg är fan det läskigaste jag vet. | |
wildcard | 2010-05-18 22:18 | |
![]() | Haslo 2010-05-18 20:50 Antal inlägg: 41 Det där med att det skulle krävas hundförarbevis för vissa raser hade kanske vart nåt. Det krävs ju licens för pistoler men inte för knivar trots att dom är lika ofarliga i rätt händer eller liggandes i en låda. Ni som försvarar pitbulls antar jag vill att det ska krävas både licens för knivar och pistoler? Har du missat något Haslo? Det krävs licens för pistoler och dessutom att man är med i en skytteklubb för att få ha den kvar. Knivförbud finns också på allmän plats om man inte är en yrkesarbetande som har behov av den just där och nu. Jag tycker gott att man kunde ha både hundskatt och licens för att få ha hundar, alla hundar. Då skulle det bli färre hundar som mår dåligt och säkert färre hundattacker. Jag har aldrig haft problem med någon bekants hundars uppförande, varken små eller stora. Men det är klart: Det är vettiga människor som uppfostrar och leder sina hundar. Den senaste attacken jag har hört om var en kille i tioårsåldern som blev attackerad av en Rottweiler flera gånger på en brukshundsklubb! Renrasiga hundar? Som ElectricEye skrev: då skulle det aldrig uppstå nya raser. Renrasig är ofta lika med sönderavlad, dessutom, tyvärr. Men det är ju lite OT. | |
LisaLong | 2010-05-18 22:19 | |
![]() | Som nån skrev så är det hundens psyke och husse/matte som gör hunden. Ingen Pittbull "föds" elak eller farligare än någon annan hundras, Apbur...där har du nog lite fel, blandras hundarn är egentligen dom bästa hundarna som finns, dom har oftast mycket bättre lynne än många andra sönderavlade raser. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-05-18 22:20 | |
![]() | Kan vi enas om att ovanligt många dåliga hundägare väljer pitbull. Känns som samma typer som förut valde rottisar.l | |
wildcard | 2010-05-18 22:23 | |
![]() | Grundsnygg: efter vad jag kan se när jag är ute och spankulerar så tycker jag nog att de som har de sämsta ägarna är de små hundarna. Dessa gör iofs inte så mycket skada om de anfaller men i alla fall. Det går nog inte att dra sådana slutsatser. Jag tror att många har skaffat hund för att det är "inne" att ha det, gärna små bjäbbisar, även om det finns mycket trevliga sådana också (småhundar, alltså) | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-18 22:24 | |
![]() | Vi kan enas om att en och annan pitbull/amstaff köps för helt fel syften. Ananrs tycker jag att dåliga hundägare är mest överrepresenterade bland små bjäbbhundar. | |
apbur | 2010-05-18 22:24 | |
![]() | Jag förstår inte heller det här förnekandet av att raser skiljer sig åt och att vissa är potentiellt farligare än andra. Allt beror inte på ägaren. Jag tror det är ganska få människor med kunskap som faktiskt skulle vilja hantera och äga en pit blandat med en skarp vakthund. Det spelar ingen roll hur bra man är som ägare. Den hunden kan bli livsfarlig. ElectricEye, all form av avel kan ses som nazistisk. All form av blandrasavel kan också ses som skändning och skadegörelse. Det ligger mycket arbete bakom varje hundras. Att bara blanda upp den sådär borde ses som oetiskt gentemot dem som kämpat för att få fram en ren ras. Man spottar på århundraden av avelsarbete. Jag efterlyste nåt slags bevis på att man besitter den kunskap som krävs för att bedriva hundavel. Genom registrering och gärna kontroll. Bland dem räknar jag inte med oseriösa rashundsuppfödare. | |