Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 420

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ErikSeger2010-05-24 21:18
Antal inlägg: 71

Det lite tråkiga för min del, som trådskapare, är att detta kommit att handlar mer om YJ än om frågeställningen.

Nåja, givet den gängse logiken så innebär hans kommentarer att mitt ställningstagande blir det diametralt motsatta. Tack för det!

Jag hade ju blivit ytterligt fundersam om han hade hållit med...
;-)

Midna792010-05-24 21:20
Antal inlägg: 1117

Erik, du har helt rätt. *lägger energin på annat*

YamahaJet2010-05-24 21:22
Antal inlägg: 2239

Antal trafikdöda per 100 000 säger inte mycket om olycksfrekvens, då det är beroende av på hur bilintensiv infrastrukturen är i ett land. Dels tycker jag att skillnaden på en eller två hundradels promillar är obetydligt, men dels beror det även på att det finns 25% fler bilar per capita i Tyskland än Sverige.

Dessutom är det lite som med Södra Länken - man skryter med Europas och världens säkraste tunnel, för att ingen förolyckas i den...men samtidigt är det köer där nästan dygnet runt, så hur ska man krocka och dö om alla bilar alltid står stilla?

apbur2010-05-24 21:22
Antal inlägg: 9699

När jag bilat i europa har jag fått en känsla av att backspeglarna mest är för syns skull (roligt). Ingen använder dem.

Vet inte hur många människoliv man hade räddat om alla höll hastigheten. Typ ett kanske. Känns inte som det mest avgörande.

yogamama - Ej medlem längre2010-05-24 21:22
Antal inlägg: 4752

<Om man inte begriper att hastighetsgränser är till för att brytas så ska man inte köra bil. Det är tack vare er vi har köer överallt, hela tiden.>

OK, då är det bäst att jag slutar köra bil nu då, ber om ursäkt att jag blockerar dig när du har bråttom, hoppas du hinner fram i tid nästa gång. (själv brukar jag åka i god tid för att slippa stressa )

ErikSeger2010-05-24 21:23

Men iofs. Ska man jämföra statistik så ska man göra det på detaljnivå och inte rakt över.
Vilka typer av trafikolyckor handlar det om i respektive land? Vilka vägar? Vilka hastigheter? Är Alkohol involverat?
Och hur ser vägarna ut i respektive land?

Men strunt samma, det är inte denna diskussion jag frågade efter. Håll tillgodo!

bj-olle2010-05-24 21:23
Antal inlägg: 3350

var är risotto nu när vi behöver honom?

yogamama - Ej medlem längre2010-05-24 21:29
Antal inlägg: 4752

I övrigt håller jag med Midna, Behringer och Lill-Stölla när det gäller TS trafik-problematik

YamahaJet2010-05-24 21:30

Jag behöver inte ert medhåll för att veta att jag har rätt. För varje av er som nitiskt håller hastighetsgränserna, så går det 10-30 av oss som ligger bakom och är skitirriterade. Och det beror inte på att ni är bättre och smartare förare än oss.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-24 21:42
Antal inlägg: 2212

Jag gjorde ett teoritest på en internetsida, jag tänker inte uppge resultat men jag fick ig, kan det ha varit mig du stött på?!

La bruja2010-05-24 21:43
Antal inlägg: 505

Inget gör mig nöjdare än att höra att du blir hindrad och irriterad YJ. Tycker du också att man ska få köra fast man har druckit? Jag menar du verkar ju tycka att individens frihet är viktigare än allt annat så varför inte? Eller köra mot rött ljus om det inte kommer någon eller varför inte låta dina framtida barn(gud förbjude att du skulle sprida dina gener vidare) sitta hur dom vill i bilen utan bälten eller barnstolar för du krockar ju säkert inte ändå. Jag är ledsen YJ men i det har fallet just i det här landet där du olyckligtvis har hamnat så har du faktiskt inte rätt.

ErikSeger2010-05-24 21:44

YJ
Som varande yrkesförare sen många år kan jag bara beklaga att det finns såna självutnämnda übermänchen som du.

Fast mest av allt tror jag att du njuter av uppmärksamheten. Det gjorde narcissus med, inte minst sin egen.

*puff*

YamahaJet2010-05-24 21:52

Nej, jag njuter inte av uppmärksamheten. Jag är en genuin fortkörare, nästan alla av mina 40 000 avverkade mil har gått för snabbt utan att folk varken uppför sig aggressivt mot mig, eller förolyckas i min närhet. Jag berättar bara vad jag tycker om er eftersom jag inte ges möjligheten till detta i trafiken.

Vad betraktar alkohol och körning, så tycker jag naturligtvis inte att man ska vara stupfull och köra. Däremot är även här gränserna för strikta - vi sätter folk i fängelse för "grov rattfylla" för alkoholnivåer som är lagliga i resten av västvärlden (0,5 promille)

Tess 082010-05-24 21:57
Antal inlägg: 18003

40 000 mil och är fortfarande i Sverige....

Behringer2010-05-24 22:01
Antal inlägg: 3575

Att bilar kallas för penisförlängare har man hört. Men det här är ju löjligt

La bruja2010-05-24 22:04
Antal inlägg: 505

Tess-;D ASG.
YJ rikta bilen söderut nästa gång du sätter dig i den och tryck gasen i botten och stanna inte förrän du känner att du är på ett ställe där ingen ligger och krypkör framför dig längre. 40000mil kommer man väldigt långt på och för dig tar det nog inte så lång tid heller.

blue_moon2010-05-24 22:43
Antal inlägg: 9713

Efter vad jag kan se fyller du 23 i år. Hur fasiken har du hunnit köra 40000 mil på de 5 år du haft körkort? Kör du taxi? Har du aldrig blivit tagen för fortkörning?

Lillstölla2010-05-24 23:18
Antal inlägg: 23831

Blue_Moon: Man kan komma riktigt långt i fantasin ;)

mrperfect2010-05-24 23:22
Antal inlägg: 11437

Det där att köra mot rött ljus om det inte kommer någon är delvis redan infört i bl Virginia USA. Ifall man skall svänga höger och man har rött ljus så får man göra det om man inte hindrar någon.

Beträffande hastighetsgränserna så är dom som dom är för att vi har den så kallade nollvisionen i Sverige, där man vill ha färredödolyckor, målet är alltså noll.
Förra året dödades lika många som på 50 talet, vilket är en mycket bra siffra med tanke på att trafiken nuförtiden är många gånger större än då. jag kör oxå för fort men det gör jag bara då jag är ensam på vägen så ingen annan skall bli skadad ifall jag klantar mej. Ifall det är kö så håller jag samma trafikrytm som de, fast inte om det går 20-30 km fortare än tillåtet.

Alkohol påverkar bilister mer än man tror, jag tycker det är bra med de nuvarande gränserna på 0,3 promille. Då tänker man efter en extra gång om man är normalbilist och skall köra dagen efter, eller inte alls köra. Trötthet är ju lika farligt och man är ju rätt trött dagen efter, tror jag för jag är ju helnykterist och måsta bara tänka på att vara utvilad.

40000 mil är väl inte så mycket, det motsvarar 8000 mil per år i 5 år, jag kör ungefär 4000 utan att jag tycker att det känns mycket.

apbur2010-05-24 23:28
Antal inlägg: 9699

Drygt 20 mil i snitt om dagen låter väl inte förfärligt mycket för exempelvis en lastbilschaufför?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?