Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 420

Forumkategorier

Användare Inlägg  
proktolog2010-05-25 16:34
Antal inlägg: 94

Jo så kan man också resonera. Men vi har det inte så fett någon av oss. Vi kan säga såhär att den brodern som nu inte ska få något är han som har det sämst. Men han är också den som är slarvigast och ständigt satt sig i skulder och levt över sina tillgångar.

Vi andra är det mer ordning på och vi har kämpat oss till en dräglig tillvaro. Vi har inte gjort som vår bror, lånat pengar för att resa t.ex.
Vi har också lånat ut pengar till honom vid många tillfällen när han hamnat i knipa.
Känns som någon gång måste han lära sig och börja ta sitt egna ansvar. Så att ge honom pengarna för att han har det sämst finns inte i min tankevärld och jag anser mej vara hjälsam efter alla år som jag stöttat honom med pengar, möbler och diverse hjälp.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-25 16:36
Antal inlägg: 2212

Alltså är detta en rent moralisk fråga varav jag tycker att din giriga eller gode broder skall göra precis som den känner rätt och riktigt.

proktolog2010-05-25 16:38

NOUBA ägodelen står skriven på min bror som jag ska dela med så min andra bror kommer inte åt pengarna. Så på sätt är det lugnt.
Min fundering kring hela tråden var mer hur moraliskt försvarbart det är?
Hur ni andra resonerar?
Jag kan fråga vänner men det blir gärna lite partiskt så därför valde jag ett anonymt forum.

Grådask - Ej medlem längre2010-05-25 16:39
Antal inlägg: 155

Gud kommer med döden, fan kommer med arvingarna!

blue_moon2010-05-25 16:40
Antal inlägg: 9713

"Han har inte tagit del i vare sig bouppteckning eller begravningen. Han har som sagt vägrat all kontakt med vår far."
Den girige brodern, som ställt sig utanför och tagit avstånd, kan anses ha fått förskott på arvet och ni två kan dela på tillgångarna, som ni gemensamt vårdat och sålt. Vilken relation har ni annars till er girige bror? Vilken relation skulle ni vilja ha?

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-25 16:40

Proktolog då anser jag det fullt moraliskt försvarbart. Jag kan med enkelthet föreställa mig att din giriga broder hade behållit alla pengarna själv om prytteln hade stått i hans namn.

proktolog2010-05-25 16:43

Jag har alltid haft en underbar kontakt med min "girige" bror. Jag har stötta honom genom hela livet och han mej med på annat sätt en ekonomiskt. Att han reagerade som han gjorde nu och blev helt hatiskt och otroligt otrevlig mot mej gjorde mej chockad och ledsen.

Hur vi än gör nu så känns det som han sabbade vår kontakt med dessa otrevligheter som han kastade ur sig innan jag ens hann prata med honom knappast.

Men som sagt så har han alltid varit min närmaste vän och jag minns inte att vi varit osams förut i livet öht.

nulltj - Ej medlem längre2010-05-25 16:56
Antal inlägg: 14052

Om det är en sak som stod skriven på den ene brodern kan det väl i laglig mening inte ens kallas för ett arv eftersom brodern är i livet? Eller har jag missförstått hela problemet nu?

blue_moon2010-05-25 16:59

Han har sabbat er kontakt? Han är slarvig med pengar och blir arg när det ställs krav på honom? Om ni vill rädda relationen måste ni båda ta ett allvarligt snack med honom vid lämpligt tillfälle. Det går inte att skuldsätta sig gång på gång och ge syskonen dåligt samvete för att de inte stöttar.

proktolog2010-05-25 17:10

Håller med dej blue_moon. Det är det som jag och min bror försökte göra men han ville inte prata utan slängde på luren:-(

nulltj det kan inte i laglig bemärkelse räknas som arv eftersom min bror ägde den på pappret. Men det är min pappa som betalat den och använt den så vi är givetvis ärliga med det.

Smussel2010-05-25 17:13
Antal inlägg: 153

när änglarna har kommit för att hämta den döde, så kommer djävulen med arvingarna. Moralen och skulderna är en sak, men lagen säger annorlunda. Var glad att det inte handlar om en förmögenhet utan om ganska små summor i sammanhanget. Var en familj och var inte åpen.

Mouche - Administratör2010-05-25 17:17
Antal inlägg: 24193

Detta kanske går stick i stäv med vad de flesta andra skrivit men, mitt råd är: Dela alltsammans på er tre bröder.

Ert brödraskap och livslånga vänskap/kärlek är betydligt mer värt än pengarna.
När nu far är borta, mor likaså, så har ni tre bröder "bara" varandra.
Var rädda om den gemenskapen.

Mouche

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-05-25 17:25

mouche fint skrivet=)

proktolog2010-05-25 17:26

Håller med dej i sak Mouche. Men det är inte alltid så enkelt. Just nu känns det som något gick sönder i vår relation bara för att jag tog upp det som diskussion med min bror.
Även om vi skulle välja att dela med honom idag vilket jag känner för ibland för husfridens skull så blir det ändå svårt att backa bandet och känna en nära relation igen.

Sen kan man också fråga sig varför de ordningsamma alltid ska vika sig för husfridens skull och en slarver alltid ska kunna trampa på i samma hjulspår på bekostnad av oss andra?
Jag blir så trött ibland på att sopa upp skiten efter min bror och hela tiden hjälpa honom hålla sig på rätt köl.
Är det värt bara för blodsbanden frågar jag mej?
Hade jag gjort det för en vän? Eller hade jag "gjort slut" med denna vän?

proktolog2010-05-25 17:30

Kan tillägga att jag lånat ut pengar till honom hela mitt liv för att rädda honom från knipa och skulder. Senast lånade jag ut 6000. det tog honom tre år att betala tillbaka det och jag fick verkligen tjata och ligga på hela tiden.
Kan också tillägga att jag har dålig ekonomi själv. men har offrat mej.

blue_moon2010-05-25 17:40

Svår frågeställning. Det är just därför som jag föreslår att ni tre bröder träffas och diskuterar detta. Det kan inte avhandlas per telefon!

proktolog2010-05-25 17:41

Ska göra ett försök till när det lugnat sig lite. Ska se vad han säger till min andra bror också.

Sote2010-05-25 17:43
Antal inlägg: 3557

Jag håller inte med Mouche. Ibland är det helt enkelt inte värt att hålla kontakten bara för att man råkar vara syskon. Har ett syskon alltid varit manipulerande och utnyttjat sin omgivning utan att nånsin ge nåt igen vare sig i form av tjänster eller omtanke då är det lika bra att avsluta. JAg är idag glad över att jag inte har nån kontakt med min sk syster och att hon visade sitt rätta jag så alla fick se det. Släkten kunde bara inte tro det var möjligt att hon kunde göra så som hon gjorde trots att jag själv som kände hennes rätta jag inte var ett dugg förvånad. Jag tycker Proktolog gör helt rätt och inte för ett ögonblick behöver ha dåligt samvete. Det är den girige brodern som har skitit relationen och inte dom andra syskonens sak att förlåta och reparera om och om igen. Blod är inte alltid tjockare än vatten.

elak kanin - Ej medlem längre2010-05-25 17:49
Antal inlägg: 551

Mouche, uttalar man sig som du så kan man ha en liten naiv syn.
Bara för att man är släkt så betyder det inte alla gånger att man bara måste vara vänner. Man ska inte ta skit och idioti enbart för att det råkar vara ens syskon. Sen om bror/syster ber om förlåtelse för sitt uppförande så kan man diskutera saken. Blod är inte alltid tjockare än vatten, det finns något som heter hyfs och respekt för andra.

Mouche - Administratör2010-05-25 18:26
Antal inlägg: 24193

Må så vara att jag verkar naiv men för mig är det ändå så att kärlek är mer värt än både stolthet, pengar, gnabbande och allt vad det nu kan vara.

Men givetvis skulle även jag kräva att min bror också visade lite god vilja och bad om ursäkt om han hävt ur sig skit till och om mig och våra andra syskon.
Gjorde han inte det så skulle det nog bli surt ett bra tag men jag skulle ändå hoppas på, innerst inne, att vi en dag skulle lösa problemen oss emellan för blod är och förblir tjockare än vatten i mina ögon.

Det viktigaste måste ändå vara att Du och dina bröder gör det som känns rätt för just Er.
Jag önskar er lycka till.

Mouche

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?