Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 23 |
Mobilspel
| Pågående | 19 167 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-05-31 16:47 | |
![]() | yamahaJet, vilken lagstiftning är det då de bryter mot? | |
| Människohat - Ej medlem längre | 2010-05-31 16:51 | |
![]() | YamahaJet: Jag inser att du är en väldigt pragmatisk person, som inte tar hänsyn till något annat än lagar och regler. Men eftersom du verkar vara hyfsat intelligent, om än lite naiv, så inser du säkert att den verkliga världen inte är så svart och vit som du den du målar upp. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-05-31 16:51 | |
![]() | Det här finner jag lite märkligt. Israel (judarna om man ska vara korrekt) har råkat ut för ett av de största folkmorden i historien. De refererar gärna till det och låter ingen glömma (med all rätt). Aldrig igen bör människan agera på detta sätt som nazisterna gjorde. Samma land (eller folk, beror på hur man ser det) har nu ockuperat Palestina i över 50 år. De har otaliga gånger använt militära medel mot civilbefolkning och flyktingläger. De har använt fosfor i krigföringen. De använder starka militära medel mot de ockuperade men det är bara de ockuperade som anklagas för terrorism. De har beslagtagit bördig mark av Palestinier och gjort bosättningar av den. De har konstant hindrat Palestiniers rörelse och handelsfrihet. De har vägrat erkänna att de har kärnvapen trots att de har straffat mannen som avslöjade de. (Inget väst-land har krävt en utredning ang detta så som man kräver av tex Iran och NordKorea). Nu har de attackerat en konvoj på Internationellt vatten, oavsett vad konvojen var på väg att göra var de ändå på Internationellt vatten och ännu ej utgjort något hot mot Israel mig veterligen. Och omvärlden står och ser på så som man gjorde när Hitler gång på gång bröt avtal. Så som man gjorde i Rwanda när folket slaktades. Så som man gjorde i Jugoslavien. Skön värld man lever i... | |
| petunia88 | 2010-05-31 16:55 | |
![]() | TÄNK OM ALLA MÄNNISKOR KUNDE LEVA I FRED MED VARANDRA. ÄR DET EN UTOPI? | |
| griffonbrux | 2010-05-31 17:05 | |
![]() | Ja petunia88. det om något är en utopi | |
| bove | 2010-05-31 17:22 | |
![]() | Det är ju löjligt att argumentera för att man borde ha levererat varorna till Israel för att de själva sedan skulle sköta logistiken och leverera dem vidare till Gaza. Det är ju Israel själva som konsekvent har vägrat att släppa att släppa igenom varor (och då snackar vi inte vapen utan livsmedel, byggnadsmaterial m.m.) till palestinierna. Snacka om att sätta bocken till trädgårdsmästare! Människor som gång på gång sitter och försvarar Israels vedervärdiga agerande borde tamejfan skämmas! Det här är ingen fråga bara för vänstern, det här är en fråga för alla människor som är emot apartheid och statsterrorism, och för respekt för internationella konventioner och lagar. Jag tycker synd om människor som är så sjukt enkelspåriga så att de bara inte klarar av att stå på samma sida som vänstern, oavsett vad saken gäller. | |
| bj-olle | 2010-05-31 17:26 | |
![]() | många hälsningar på dror feilers facebook-logg nu. torbjörn tännsjö (professor i praktisk filosofi, SU) skrev bla att han tyckte att världens judar skulle gå ut och fördömma attacken, som muslimer gjort när fundamentalister attackerat.. en intressant tanke, de har ju gjort det förr www.theaustralian.co...11 18491179 | |
| vuk | 2010-05-31 17:30 | |
![]() | helt sjukt, Israel sätter ihop ett gigantiskt fängelse av hela Gaza. 80 % av befolkningen lever nu under fattigdomsgränsen. Israel har bombat sönder all infrastruktur, stoppar t.o.m leveranser med medicin och andra förnödenheter, har prickskyttar som skjuter palestinier som vågar sig för nära de stängsel och murar som omgärdar hela Gaza, hur fan kan det vara ok? När de nu dessutom bordar fartyg med förnödenheter då har det synnerligen gått för långt. För vilken rätt ha israel att hindra dessa fartyg, att stänga in gaza? ingen. Det är en total krigshandling att isolera på det vis som Israel gör på samma sätt som det är en krigshandling att blockera vilken annan stat som helst. Det enda rimliga är att vidta omfattande restriktioner mot Israel, att bura in en hel befolkning och hålla dem som gisslan i 4 år är inte ok! Yamaha, varför är det här ens en vänsterfråga? varför kan inte moderater och folkpartister med samma klarhet som alla andra se att Israel är en riktig skurkstat som bedriver en medveten ockupation. 500 000 tusen bosättare är inget annat en ren och skär ockupation, FN:s organ säger ockupation, internationella domstolen säger ockupation UD säger ockupation, släpp höger vänster och stå upp för internationell rätt, Tycker det är lika idiotiskt som vissa vänsternissar som alltid måste försvara kommunismen. Släpp det. Släpp taget om skurkstaten Israel. | |
| micro113 | 2010-05-31 18:04 | |
![]() | regression 15:46 Jag berättade inte hur jag brukar agera, om jag brukar demonstrera osv. Det har du läst in och tolkat in själv i det jag skrev. Det som faktiskt står är att jag idag inte kan närvara, men att det är få gånger som jag haft så stark vilja att närvara vid en demonstration. Det var ett sätt att med mildare ord ge uttryck för den ilska och frustration jag kände över Israels aktion. Däremot framgår det ingenstans i det inlägget hur många demonstrationer jag hittills deltagit i, vad dessa gällt, vilka övriga aktioner jag deltagit i osv osv. Det du utgår ifrån när du talar om andras beteende har alltså ingen förankring i kunskap om vad andra faktiskt gör eller hur andra faktiskt agerar. | |
| micro113 | 2010-05-31 18:07 | |
![]() | bove 17:22 Bra inlägg. Jag kan bara instämma. | |
| kajix | 2010-05-31 18:11 | |
![]() | hade dödandet varit okej om det skett på israeliskt vatten? | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-05-31 18:27 | |
![]() | Om man har fredliga avsikter varför slår man ner soldaterna som bordar fartyget? Man vet inte vad som hänt innan men oavsett så känns det för mig underligt. www.youtube.com/watc...Yj kLUcbJWo | |
| Mårten | 2010-05-31 18:34 | |
![]() | Om nån bordar ditt fartyg på internationellt vatten är det jämställt med piratverksamhet, dvs det är helt legitimt att försöka knuffa tillbaka dem i vattnet vilket som jag fattat det var hur det hela började. Personligen skulle jag nog akta mig lite för det ändå. Det förband som bordade båtarna var Shayetet 13 som ju inte direkt är kända för att vara duvungar utrustade med silkesvantar. Och ja, det hade varit en annan sak om det skett på Israeliskt vatten. Det jag ser som det mest väsentliga i hela den här historien är som sagt att Israel totalt skiter i internationell rätt. De anser helt enkelt att sånt inte angår dem. | |
| stefanf | 2010-05-31 18:44 | |
![]() | Jag blir nästan lika skrämd av israels påstått avskyvärda handlingar som folkmobben här som (i vanlig ordning) plockar fram högafflarna efter ett par kvällstidningsrubriker. Tänker inte för ett ögonblick försvara något som Israel gjort, det finns lite för många trovärdiga källor som talar för att de gått över gränsen. Tänker å andra sidan inte heller sluta upp i mobben och låtsas att jag begriper allt som hänt och påverkat förloppet. Det finns alldeles för många obesvarade frågor och jag saknar en massa kunskap om alla faktorer bakom de beslut som Israel ställs inför. I grunden så tror jag att de väljer fel taktik, att välja konfrontation i stället för att söka samförstånd, förståelse och långsiktiga fredliga lösningar är helt enkelt inte smart. Samtidigt tror jag att man skapar sig en helt annan uppsättning "regler" och filter att betrakta världen igenom utifrån judarnas historia kompletterat av vetskapen att varje vapen/granat som smugglas in förbi kontrollerna riskerar att smälla av på en marknad nästa gång ens familj är ute och handlar. Priset blev garanterat högre än man hade tänkt sig - men i princip fick man precis det man efterfrågade, kanske var det rent av ännu bättre för det önskade resultatet (stor uppmärksamhet, rubriker och demonstrationer över hela världen) ännu bättre tack vare att några fick sätta livet till. Bara att gratulera till en lyckad PR-kampanj! *cynisk* | |
| magnusito | 2010-05-31 18:48 | |
![]() | Steve Erkänn att regressions parallell till Lars Vilks ang din lilla dialog om violence o s v var rätt träffande och rolig. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 19:10 | |
![]() | Jaha, nu talar vi om legitimitet. Det är legitimt att misshandla de israeliska soldaterna. Okej, är det också legitimt att forcera andra länders gränser med sex lastfartyg och åtskilliga politiska extremister? Ska Israel rentav välkomna alla former av terroristaktioner för att den internationella extremvänstern anser dem vara befogade? Personligen lägger jag inget större värde vid huruvida incidenten inträffade på internationellt vatten, eller fem minuter senare i den israeliska zonen. Jag beaktar heller inte regionens konflikt i sin helhet utan just det medvetna valet dessa aktivister gjorde att forcera Israels militär under villfarelsen att det ska kunna ske konsekvenslöst för att media bevakar aktionen. Jag ser till den isolerade incidenten i fråga, och den länkade videon visar med all tydlighet att en arg ottomansk mobb misshandlade israeliska soldater en och en. Om dessa soldater hette Mårten, Bove eller Steve Zissiou så hade ni omedelbart öppnat eld för att rädda ert eget skinn och inte kontemplerat den egna regeringens politik i ett historiskt perspektiv, för att komma fram till att man förtjänar stryk. Jag ser helt enkelt inte varför jag ska demonstrera på Sergels Torg för att några turkar attackerade soldater med automatvapen och råkade bli skjutna. | |
| bj-olle | 2010-05-31 19:13 | |
![]() | gosse! | |
| magnusito | 2010-05-31 19:24 | |
![]() | Många undrar över hur israelerna kan vara så våldsamma med sin historia av att vara offer för våld. Det är väl just därför, de är vettskrämda. Överreaktioner kommer väl ur sådant. | |
| Mårten | 2010-05-31 19:28 | |
![]() | Ja, fast jag känner inte till något fall i historien där de har gått så långt överstyr som det har gjort i Israel en.wikipedia.org/wik...so n_Option | |
| micro113 | 2010-05-31 19:36 | |
![]() | YamahaJet Nej DU lägger ingen större vikt vid var det skedde. Internationell rätt är dock inte utformad efter din måttstock tack och lov. När israelerna bordade fartyget så var det som de inledde en väpnad attack, inte tvärtom, eftersom de inte hade på fartyget att göra. | |