Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-06 14:06 | |
![]() | på något underligt vis så gillar jag Norges nationaldag bättre inte för att jag har någon anknytning till Norge,men för att den har stor betydelse för dom | |
| micro113 | 2013-06-06 14:24 | |
![]() | ttiittii Ja, Norge har ju faktiskt ett skäl att fira - precis som USA - för Sverige finns dock ingen sådan grund och att hissa flaggan och skråla nationalsång känns bara konstgjort. | |
| kajix | 2013-06-06 14:37 | |
![]() | och annandag pingst känns naturligt? jag tillbringar dagen i hagaparken. | |
| micro113 | 2013-06-06 14:43 | |
![]() | kajix Ja - givet att det sedan länge faktiskt har varit en helgdag i Sverige och att pingsten har en förankring i något - kyrkoåret - och inte bara viftande för viftandets skull. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-06-06 14:50 | |
![]() | förankring? ja vi i Sverige är ju väldigt religiösa. antar att det är väldigt få som bryr sig om pingsten som sådan, annat än att det blev långledigt när även annandagen var helg. lustigt förresten att det tog 7 år innan någon hittade den här tråden igen :) | |
| Triss - Ej medlem längre | 2013-06-06 15:12 | |
![]() | Visst var det bättre med annandag pingst. Då var man ledig tre dagar på raken. Firar varken pingst eller nationaldagen men visst föredrar jag en långledighet i st f en sönderhackad vecka. Finns det något parti som vill återinföra annandag pingst? | |
| Sote | 2013-06-06 16:12 | |
![]() | Men med nationaldagen så kan man om man har tur få ledigt fyra dagar i följd istället om man har jobb där man får sk klämdag. Om nationaldagen infaller på en onsdag är ju egentligen sämst då men alla andra år är det ju minst tre dagar man får ledigt ändå(förutsatt då att man får ta klämdag). och om den dagen infaller under helgen så får man ju ta ut den vid ett annat tillfälle, förslagsvis i anslutning till just den helgen vilket gör att man ändå får tre dagar i rad. Dessutom så har ju många arbetstidsförkortning dag före röd dag vilket man aldrig fick när det gällde pingst. Så ur ledighetssynvinkel så är ju detta mycket bättre åtminstone för egen del. | |
| skrabban | 2013-06-06 17:25 | |
![]() | Gustav II Adolf stupar vid Lutzen i Tyskland den 6 juni 1632 | |
| micro113 | 2013-06-06 17:27 | |
![]() | skrabban Och det tycker vi skall firas ... för att? | |
| skrabban | 2013-06-06 17:28 | |
![]() | fel det skall vara 6 november. Jag hade fel | |
| skrabban | 2013-06-06 17:29 | |
![]() | Det är inte det som firas. Jag hade fel utan det som firas är när Gustav Vasa tillträder tronen som kung | |
| drifting - Ej medlem längre | 2013-06-06 17:46 | |
![]() | Jag åker till systersonen å hälsar på...nationaldag? Vi svenskar är väl inte jättepatriotiska! Tycker det är värdelöst med en "kort"vecka bara en ursäkt till att supa ner sej | |
| micro113 | 2013-06-06 17:49 | |
![]() | skrabban Återigen - ingen vet varför man firar nationaldagen, det finns olika förslag om vad som gäller helt enkelt. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-06 17:50 | |
![]() | Fel micro113 Det finns faktiskt klara orsaker till att vi firar den 6 juni Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 och Sverige blev ett självständigt land. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni. Tidigare firades 6 juni enbart som svenska flaggans dag och det var först 1983 som dagen även fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen en salutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag. | |
| micro113 | 2013-06-06 17:59 | |
![]() | Bitte Nej Bitte - det finns ingen som egentligen vet varför vi firar. Det är gissningar och förslag som du framför - inget annat. Sverige var självständigt redan innan Gustav Vasa .. Vem skulle Sverige ha stått under innan det menar du? ------------------------- ------------------------- ------------------------- - Vad som är anledningen till att nationaldagen firas just den 6 juni är omtvistat - men enligt många historiker beror det helt enkelt på... DÄRFÖR FIRAS NATIONALDAGEN - HÄR ÄR TEORIERNA: För att Gustav Vasa, den 6 juni år 1523, valdes till Sveriges kung i Strängnäs. För att Sverige antog en ny regeriskform där makten delades upp mellan monarken och folket den 6 juni år 1809. För att Artur Hazelius, grundare av Skansen, ville locka betalande besökare till friluftsmuseet, och därmed bestämde att en dag för firande av svenska flaggan och allmänna festligheter skulle införas på Skansen. www.expressen.se/nyh...tr adition/ ------------------------- ------------------------- ---------------------- Tre teorier således - varav den sista troligen är det som bär på sanningen. Ett meningslöst jippo helt enkelt. Vi har ingen självständighetsdag att fira, inget datum när Sverige blev Sverige osv.. Till skillnad från våra grannländer som faktiskt kan fira att de blev självständiga. | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-06 18:00 | |
![]() | Men låt för sjutton då oss som vill fira den , fira ,, låt oss vara glada över att vi har en Nationaldag Bitte | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 18:01 | |
![]() | Och för att det är så, så är det meningslöst att fira nationaldagen? Ok, det får stå för dig micro113 - du verkar tycka det mesta är bajs. | |
| micro113 | 2013-06-06 18:22 | |
![]() | Gunilla _ Nej, jag gillar annandag pingst. | |
| Gunilla _ | 2013-06-06 18:48 | |
![]() | micro113; jag har inte en susning om hur man firade annandag pingst - men det finns väl inget hinder att fortsätta göra det? Och eftersom du inte är kristen så skulle väl den röda dagen bara vara en egoistisk önskan ;) | |
| Claysune | 2013-06-06 18:53 | |
![]() | Jag firar dagen med att jag flaggar med vår vackra fana. Varit med många ggr i firat den 17 maj då alla norrmän går ut o firar sin dag. Och något sådant firande kommer vi nog aldrig att kunna göra. | |