Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 319 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| snorklan | 2010-06-09 15:58 | |
![]() | Utsättningsbesvären höll på i ganska precis två veckor vill jag minnas och det är straxt över två år sedan och jag har mått bra sen dess :) | |
| nettan23 | 2010-06-09 16:02 | |
![]() | Tjohoo...mer solskenshistorier tack :D Och vad skönt för dig Snorklan. Det håller mitt humör uppe! | |
| Lillstölla | 2010-06-09 16:28 | |
![]() | Jag har upplevt liknande besvär som TS beskriver när jag trappat ner andra mediciner, frossa, problem med magen, illamående. Men det går över rätt snart. Hur går det för dig nettan? | |
| LisaLong | 2010-06-09 16:57 | |
![]() | apbur du skriver Jag får många gånger recept utskrivna där läkaren förklarar att jag själv får avgöra när jag eventuellt behöver medicinen. Jag ser inte att det finns någon anledning att ta ifrån människor det egna ansvaret. Men är det antidepp du får utskrivet??? Antidepp är ingen medicin du tar vid behov utan hela tiden. Det är inte frågan om ansvar utan snarare att man inte har läkarens kunnande inom medicin. Talar vi däremot om tex lugnande man tar vid behov så håller jag med dig till 100% | |
| LisaLong | 2010-06-09 17:00 | |
![]() | nettan vi äter samma sorts medicin. Jag är nu nere på 75 mg och det känns okej:) Sen ska man nog inte sätta för mycket press på sig själv när det gäller detta, klarar man inte en mindre dos så gör man inte det:) Man är inte sämre människa för det och man ska INTE känna nåt misslyckande. (Skriver det för jag vet att många kan känna så) Önskar dig lycka till och hoppas det går bra:) | |
| einsturz | 2010-06-09 17:09 | |
![]() | Nu är jag lite sent ute här, men varför skulle man inte vilja berätta om sina erfarenheter av antidepressiva läkemedel? Jag tycker att det är så himla synd att det tycks vara ett sånt tabu att prata om psykiska sjukdomar jämfört med fysiska. Jag förstår inte varför. Psykiska sjukdomar är väldigt vanligt och det skulle underlätta för många om det var mer okej att prata om... Hur som helst, till din fråga. Jag trappade ner Efexor för ett år sedan. Jag gjorde det väldigt långsamt (i samråd med läkare) och märkte ingenting förrän jag tog det sista steget och slutade helt. Då fick jag, som någon har nämnt symtom som liknar de vid lätt influensa, och ett himla illamående. De varade ungefär i två veckor. Nu äter jag Cymbalta och jag hoppas verkligen att de inte är lika jobbiga att trappa ned. Jag kände knappt något när jag började med dem, till skillnad från när jag började med Efexor, så jag hoppas att det tyder på någonting :p Lycka till! Och blir det jobbigt så tänk på att det går över till slut! | |
| nettan23 | 2010-06-09 17:22 | |
![]() | Lillstölla: Än så länge går det bra :) *håller tummarna* samma besvär som innan, men inget oöverkomligt! Tack för att du frågar ;) Lisalong: Jodå känner så väl igen känslan av misslyckande, mitt främsta mål blir att ta mig till 75 mg så får vi se sen. Man får ju ändå se realistiskt på det, grejen är att jag är väldigt anti all medicin. Vill inte ta värktabletter, p-piller osv. Så att behöva äta anti depp känns så fruktansvärt onaturligt. Har du tänkt trappa ner ännu mer? Sluta helt? Einsturz: Håller verkligen med, man känner sig ju så konstig, trots att psykiska åkommor är så vanliga. Brukar känna av läget och berätta för de jag litar på, för det känns skämmigt, men försöker komma över det. En ångestattack eller liknande kan så lätt avbrytas bara man berättar det för ngn. Tack för att du delade med dig! :) Vad är Cymbalta? | |
| Margana | 2010-06-09 17:30 | |
![]() | Nettan: Jag har vid ett tillfälle slutat tvärt med 150 mg Efexor pga graviditet, det gick det också. ;-) När man vet vad som händer i ens kropp så blir man ju inte rädd på samma sätt och lite ångestkänslor blir inte panikångest när man vet att det inte är farligt. Från mitt tvärtslut så minns jag mest de nattliga svettningarna och myrkrypningar i benen. Från mina riktiga slut så var det mest influensakänslan och elektriska känslan jag kommer i håg. Det värsta är över på några dar, när jag avslutade tvärt tog det en vecka sen var jag någorlunda igen. Lycka till! =) | |
| Lillstölla | 2010-06-09 17:36 | |
![]() | Lycka till, hoppas det fortsätter att gå bra!! | |
| einsturz | 2010-06-09 17:42 | |
![]() | Cymbalta är ett annat (nyare, tror jag?) SNRI-preparat. Efexor hade jag så mycket biverkningar av (framför allt en fruktansvärd förlamande trötthet) och SSRI har inte funkat särskilt bra på mig, så jag ville testa ett annat SNRIläkemedel. Jag har färre biverkningar av Cymbalta än Efexor, men en del har jag såklart ändå... Mot depressionen har de nog lika bra effekt som Efexor. Just nu mår jag relativt bra i alla fall :) Men något jag hade önskat av läkarna är att de hade varit tydligare med att det är okej att testa något annat läkemedel om det man har ger väldigt jobbiga biverkningar eller inte har effekt. Nu vet jag att det finns läkemedel som fungerar för mig, men det hade jag ingen aning om de två år som jag åt Zoloft och aldrig blev bättre och läkarna sa något i stil med att "du får lära dig att leva med det". Så, en uppmaning till er alla: har man väldigt jobbiga biverkningar eller inte tycker att medicinen har den effekt den borde ha: kräv att få byta! Jaha, nu halkade jag iväg i ämnet igen... Har mycket att säga om det här, så jag har liksom svårt att hejda mig ibland. Ursäkta. | |
| ankanka - Ej medlem längre | 2010-06-09 17:50 | |
![]() | jag fick den där elektriska känslan en gång när jag käkade några av en polares piller. Mycket obehagligt. Men det var definitivt pillrena som orsakade det. | |
| nettan23 | 2010-06-09 18:15 | |
![]() | Tack allihopa :) Ni ger mig hopp! Einsturz: Aha mamma har berättat om den nya medicinen, ska kolla upp den om jag nu inte skulle klara av att sluta med Efexor. Det är ju som sagt ganska många biverkningar. Mådde jag bättre av dom javisst, men känns ändå som pest eller kolera. | |
| apbur | 2010-06-09 18:21 | |
![]() | LisaLong, jag sa emot principen att man aldrig och åter aldrig skulle trappa ned på sina mediciner utan att först konsultera en läkare. Det låter som att en läkare sitter på någon hemlig formel för när det är ok att börja fasa ut sin medicin. Har man tagit medicinen under tillräckligt lång tid och också känner att man mått bra under en längre tid kan man mycket väl prova att trappa ned. Exakt vad i mina uttalanden är det du inte kan acceptera eller förstå? | |
| nettan23 | 2010-06-09 18:21 | |
![]() | Cymbalta verkar ju i mångt och mycket som Efexor. Men det måste ju ändå vara ngn skillnad :S Har även börjat äta Berocca för att "stödja" nedtrappningen, ska tydligen vara bra för stress/depp med magnesium och b-vitaminer Även läst om tryptofanrik mat, ngn som märkt av ngn skillnad på tryptofanrik kost? | |
| Margana | 2010-06-09 18:23 | |
![]() | tryptofanrik kost? f'låt, orkar inte googla - berätta =) | |
| nettan23 | 2010-06-09 18:28 | |
![]() | Professor Charlotte Erlanson-Albertsson vid Lunds universitet: "– Tryptofan är en aminosyra som finns i vissa livsmedel. Det finns studier som visar att omsättningen av serotonin ökar när man äter mat som är rik på tryptofan" finns mkt i valnötter, hasselnötter, ananas m.m | |
| nettan23 | 2010-06-09 18:28 | |
![]() | Inte testat själv än, men man kanske borde :) | |
| Margana | 2010-06-09 18:32 | |
![]() | valnötter och ananas, mums....lät spännande | |
| nettan23 | 2010-06-09 18:35 | |
![]() | Margana: Okej du får vara försökskanin ;) | |
| einsturz | 2010-06-09 18:39 | |
![]() | nettan23: Cymbalta och Efexor har samma verkningsmekanism - båda påverkar serotonin och noradrenalin = de är SNRIpreparat. Men i och med att det är olika aktiva beståndsdelar i dem (Cymbalta: duloxetin, Efexor: venlafaxin) så kan olika människor ha olika effekt av dem, och även olika biverkningar. Det är precis som att Zoloft, Cipramil, Seroxat, Fontex etc. alla är SSRIpreparat, dvs. de påverkar bara serotoninet. De har också olika aktiva beståndsdelar. | |