Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 113

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-30 11:29
Antal inlägg: 2212

När det gäller just åska tror jag ändå att det är något man kan jobba bort genom att vistas ute, jag gjorde som sagt så med min tuss, nu struntar han i väderleken. Finns säkert dem som hävdar att jag gjort fel, men det funkade för mig och min hund iaf och han lider inga men.

wildcard2010-06-30 11:29
Antal inlägg: 1966

-NOUBA-: du resonerar helt rätt när det gäller att ta kommandot i din flock och att därigenom berätta för din hund att smällare/åska/skott inte är något att vara rädd för.
Åskrädda hundar plockar upp en slags svaghet hos flockledaren och fortsätter därför att vara rädda.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-30 11:36

Tack wildcard, tänk jag kände mig som värsta sortens djurplågare här ett tag;)

LisaLong2010-06-30 12:03
Antal inlägg: 2725

NOUBA ja men glöm inte den fysiska aspekten på det hela

LisaLong2010-06-30 12:05

Vi får heller inte glömma bort att en hund som ej är skotträdd kan ända vara rädd för åskan. Och vi får heller inte glömma bort att alla hundar är även individer

LisaLong2010-06-30 12:07

Jag har 2 hundar ingen av dom är rädda fär åskan, däremot föredrar dom att ligga inomhus på nyårsafton, många glömmer FORTFARANDE bort att det är höga ljud vi pratar om...och att det kan både göra ont och ge obehag.

La bruja2010-06-30 12:51
Antal inlägg: 505

Nouba-Vad menar du när du säger att jag talar om undantagen?
För att tex tävla så måste en hund ha genogått detta test och det är absolut inte så att det bara är stora stöddiga bruks och jakthundar som gör det utan även en hel del sällskapsraser också . Dvs dom som har en uppfödare som sätter hundarnas väl i första rummet och tycker det är värdefullt att veta om en ev avelshund har ett bra psyke. Om inte avlar man helt enkelt inte på en sådan hund.
Jag är inte uppfödare själv men vad jag vet så måste man på föräldradjuren inom i allafall brukshundsraserna genomföra inte bara MH testet utan ett ännu tuffare mentaltest för att överhuvudtaget få avla på som. Därigenom försvinner som sagt många hundar som är olämpliga för avel.

La bruja2010-06-30 12:55
Antal inlägg: 505

Lisa-så sant så. Mina två Schäferkillar är inte rädda för nånting och vi KAN gå ut med dom vid tolvslaget men gör naturligtvis inte det då det är just obehagligt högt ljud. Sedan är det en sak till som påverkar dom och det är ljuset som blir vid fyrberkerier framförallt. Det blixtrar och blir väldigt häftiga ljusskiftningar som många hundar upplever som obehagligt. Dom har även en mycket skarpare syn än vi människor har.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-30 12:55

Jag tror ändå i första hand på flockledarens inverkan på hunden, hur vida man bemöter dens rädsla på rätt sätt eller inte, jag tror att det är en grundförutsättning för att göra bra ifrån sig på de prov du talar om också. Har du inte några tips till trådstartaren istället? Eller är tipset helt enkelt att hon inte skall avla på sin individ pga dåligt psyke och att det inte går att jobba bort?

micro1132010-06-30 13:39
Antal inlägg: 17542

-NOUBA-
Ja att inte avla på en rädd individ är faktiskt ett väldigt bra tips.

I övrigt är det svårt att ge tips när det gäller en rädd hund utan att ha sett rädslan.

En del hundar kan man helt enkelt handfast ta i kopplet och gå ut med, dvs man drar dem i starten men knatar på och leder dem genom rädslan och efter tillräckligt många gånger så inser de att de skall följa ledaren.

För andra hundar är sådan behandling totalt förödande.

Så innan man ger handfasta råd på hur man aktivt ska agera, och inte bara nonchalera för att inte förstärka (det är gäller alla) så bör man ha sett den rädda hunden och hur dess rädsla tar sig uttryck. Annars kan man leda ekipaget väldigt fel.

micro1132010-06-30 13:44
Antal inlägg: 17542

-NOUBA-
När det gäller MH så ser man på medfödd rädsla och medfödda reaktioner - och i de momenten ska i inte föraren agera eller bemöta alls, utan enbart agera "stolpe"

Provbanan ska vara osedd för hunden -- den som tränat i förväg på något moment kan lika gärna låta bli att gå till MH för då säger beskriviningen ingenting om hunden.

Det är nämligen en beskrivning av hundens egenskaper det är frågan om och inget prov eller tävling som poängssätts på sedvanligt sätt.

Vill du veta vad du har i kopplet, kom dit med en ung icke förtränad hund -- vill du inte veta det, så förträna inte utan skit i och anmäla dig istället, för provtillfällena är fullbokade ändå.

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-30 13:54

Micro: Du har rätt, jag kan inte bara sitta här och utgå ifrån att hundägaren inte är en komplett idiot som driver sin egen hund i fördärvet genom att tvinga på den saker den kraftigfullt agerar emot!

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-30 13:57

Sen hävdar jag fortfarande att det mesta sitter i flockledarens psyke. En hund kan precis som ett barn få för sig att något är farligt, visar man inte med sitt kroppsspråk och handlingskraft att så inte är fallet, så kommer barnet/hunden fortsätta känna fara/vara rädd vid åska.

utan_ord2010-06-30 14:53
Antal inlägg: 11

en av mina systers hundar är extremt skotträdd (de andra 2 år det icke). det värsta har alltid varit nyår. han blev så extremt rädd att han bara fryser fast där han står, kissar på sig, och sedan panik, och ibland får han panikatacker där han typ försöker krypa ur sitt eget skinn.

vi försökte allt. på vissa hundar funkar fermoner (en grej man sticker in i väggkontakten och som utsöndrar fermoner som gör hunden lugn), funkade inte på honom

en nyår så fick han lugnande medicin, men vi upplevde att han bara blev hög och trött, dock fortfarande rädd. så det slopade vi.

min syster är verkligen inte sjåpig med sina hundar, utan hon är väldigt rak och bestämd. håller i kurser i lydnad m.m.
så det där med att hon inte agerar flockledare är inte problemet=)

nu har vi bara hittat en sak som fungerar för Leo, och det är att sätta honom i bak i en bil, sätta på radion och köra skogsvägar hela nyårsnatten, detta för att göra hans lidande så lindrig som möjligt.

detta var ju inte direkt nåt tips på vad tråd-skaparen skall göra. tror det är svårt att ge sådana utan mer detaljer och kunskap. ville bara ge ett exempel på att det inte behöver vara ägaren:)
prova att besöka www.alltomhundar.se, där kan du få bra tips!

skotträdsla ligger genetiskt hos vissa hundar, säger inte att det behöver betyda att alla hundar som har det i sina gener blir skotträdda för det, det måste utlösas.

utan_ord2010-06-30 14:54
Antal inlägg: 11

www.alltomhundar.com var det visst

lycka till!

LisaLong2010-06-30 15:00

NOUBA så du menar att du även kan ändra det fysiska på en hund?????

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-30 15:23
Antal inlägg: 3604

LisaLong, lite genterapi hemma i badrummet så är det kirrat.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-30 15:26
Antal inlägg: 3604

Min hund är för övrigt lite halvfjompig men nyårsraketer skiter hon fullständigt i. Min förra hund vad betydligt tuffare men efter en incident där en snorunge skickade in en kinapuff under bussen när vi klev av så var hon alltid lite halvnojig när det smälldes smällare.

Mouche - Administratör2010-06-30 15:46
Antal inlägg: 24193

Jag har schäferhundar. Bara hannar och de är alla såväl mentaltestade som korade.
Ingen av dem är, tack och lov rädda för vare sig skrammel eller höga ljud utan de är lugna och trygga oavsett vad som händer.
Skottfasthet är en sak som jag tränar mina hundar i från och med den dag jag får dom som valpar.
Vid skjutövningar hos pistolskytteföreningarna runt omkring har man ofta kunnat se mig, en vuxen hund och en valp ströva omkring utanför området, men ändå så nära att ljudet är kraftigt.
A och O är att hundföraren aldrig visar rädsla, rycker till.
Gör man det så har man påvisat för valpen att "oj då, husse blev rädd. Detta är säkert farligt!"
Är man själv skotträdd eller rädd för åska så bör man inte vistas i närheten av sin valp när det pågår.

Är inte hunden skottfast är det inte en hund man kan använda sig av i någon av bruksgrenarna skydds, spår, sök eller lydnad.
Med andra ord kan den hunden aldrig bli champion och den är heller inget att avla på.

Jag tycker oerhört synd om alla, både ägarna och hundarna, som har denna hemska rädsla att tampas med.
En av mina vänner tvingas att ge sin hund lugnande medel för att den blir fullständigt i uppror av dessa eländiga smällare och samma med åskväder.
Alla i min bekantskapskrets som har hund, och även många som inte har egna hundar, har i alla fall sedan flera år tillbaka slutat att köpa smällar och raketer.
Åska däremot är det ju avsevärt mycket svårare att göra nåt åt så där är det matte/husses lugn och trygghet som måste spela in tror jag.

Mouche

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-30 16:08

Lisalong jag utgår ifrån att du faktiskt menar det psykiska? Ja jag är övertygad om att man kan sopa de allra flesta rädslor under mattan genom att påvisa dess ofarlighet, likväl som man kan slita fram dem från stället under mattan om man själv anser något vara farligt. Fullständigt övertygad om att man i de flesta fall har den inverkan på en lägre stående flockmedlem.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?