Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 082 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Take Aim - Ej medlem längre | 2010-07-05 16:20 | |
![]() | Stockholm. Där är jag född och där har jag min familj. Sedan är det en väldigt vacker stad också. Det är inte något fel på Göteborg - det är också en fin stad - men jag gillar inte dialekten där... | |
| slånbär | 2010-07-05 16:46 | |
![]() | I Göteborg har vi ju i alla fall en dialekt. Dessutom är Göteborg en härlig stad även på vintern. Jag älskar det karga, regniga, vindpinade. Finns inget mysigare än att promenera längs med kajerna en grå vinterdag och sedan ta en fika nånstans. Jag bor ju inte där längre men det är det jag saknar mest. Kan aldrig riktigt vänja mig vid Stockholmsvintern speciellt om det kommer en massa snö. | |
| skogstorparn | 2010-07-05 16:49 | |
![]() | göteborg är väl inte speciellt vackert,ganska ful stad.. | |
| ms Bertha | 2010-07-05 16:56 | |
![]() | Jag är Stockholmare som flyttat till Göteborg....inte för att jag ogillar hufvudstaden utan pga av andra omständigheter och har upptäckt något... Ett gigantiskt "stockholms-hat". Man ogillar verkligen sthlm i Göteborg, har ingen aning om varför. Man har bla fördommar om stockholmare. Vad man missat är att de flesta som bor i Sthlm är inflyttade från andra städer. Hemma i sthlm har jag aldrig uppfattat att man ogillar Göteborgare. Så till själva frågan....Sthlm eller Gbg.....? Stockholm är en vackrare stad, en av de vackraste i världen om ni frågar mig. Eftersom det är en mycket äldre stad än gbg så finns det mer historia och mer intressant arkitektur. Det jag gillar med Götet är att det är en stor småstad. Man har ett helt annat tempo och lite skönare "manjana-attityd". Det finns ett väldigt rikt kulturliv speciellt om man gillar musik. Och närheten till havet är härligt. Havet är inte samma sak som Östersjön. Sen är Bohus-skärgården härligare än stockholms skogiga skärgård. Det som är trist är att det inte är lika mycket vatten inne i själva Göteborg som det är i Sthlm.... Så jag antar att det blir 1-1 | |
| Miss_jk | 2010-07-05 16:59 | |
![]() | Mindervärdeskomplex kanske? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-05 17:01 | |
![]() | ms Bertha, just så är det. Lillebrorskomplex deluxe. Göteborg är fullt av människor som tycker Stockholm är fräckare och som av den anledningen måste klanka ner på det stockholmska. Det har jag erfarit många gånger. Jag har däremot aldrig varit med om en stockholmare som snackar skit om Göteborg. Stockholmares attityd gentemot oss göteborgare är ofta generös och varm. | |
| Pialina | 2010-07-05 17:03 | |
![]() | Slånbär, det där var intressant att läsa. Min pojkvän bor nämligen i Göteborg, så jag har funderat på det där med att bo i Gbg. Jag blev förtjust första gången jag var i stan för sju år sedan och kände att här skulle jag kunna bo. Nu då det finns en orsak till att jag skulle bo där, vet jag inte om jag kan och vill. Orsaken är just vintrarna, som lär vara så jobbiga. Kalla, regniga, gråa, fuktiga, blåsiga, sällan snö. Jag har hört flera tala om Göteborgs ökända vintrar, som är något helt annat än i andra delar av södra Sverige. Jag hatar när det är mörkt, regnigt, slaskig och trist och har svårt att klara det. När snön (förhoppningsvis) kommer är allt så mycket lättare, ljusare, vackrare och trevligare och trots att jag inte ägnar mig åt vinteraktiviteter, njuter jag mycket av snön. Frågan jag ställer mig är alltså om jag skulle trivas med livet i Gbg under vinterhalvåret... | |
| nettan23 | 2010-07-05 17:12 | |
![]() | Kritiken känns inte helt obefogad. Vart i Sthlm x antal ggr då systern bor där Väldigt anonymt och ogemytligt Sen det där med Björn rosenström, njaee, mer kungälvsbor som lyssnar på sånt (vadå fördomar) | |
| Miss_jk | 2010-07-05 17:13 | |
![]() | Vad menar ni med anonymt och opersonligt? | |
| slånbär | 2010-07-05 17:33 | |
![]() | Tror man måste ha en nån slags konstnärlig ådra i sig för att kunna känna och se det vackra med Göteborg om vintern. Eller vara född där kanske. Jag älskar det. I Göteborg kan man snacka med folk på spårvagnen eller i affären eller bara var som utan att folk glor på en som man är galen, full eller farlig. | |
| nettan23 | 2010-07-05 17:39 | |
![]() | Slånbär haha precis! ;) Mkt lättare att få kontakt med folk i Gbg, i Sthlm stressar alla runt, ser ut som argbiggor och snäser om man skulle råka yttra sig. | |
| nettan23 | 2010-07-05 17:40 | |
![]() | Butiksbiträden har t.o.m.en dryg attityd... | |
| Take Aim - Ej medlem längre | 2010-07-05 17:49 | |
![]() | nettan23: Jaså, beter sig alla i Stockholm på det viset? Låter hemskt. | |
| Zmrzlina | 2010-07-05 17:56 | |
![]() | Men lol, som om sveriges framstjärt göteborg skulle ha en chans mot Stockholm. | |
| SethGecko | 2010-07-05 18:01 | |
![]() | jag är sthlm:are (sen 3 generationer tillbaka, inget skryt, bara konstaterande) och jag föredrar sthlm framför GBG. GBG är mysigt och har sin charm, men eftersom jag är uppvuxen i sthlm så gillar jag det bättre. sen vill jag nog gå tvärtemot påståendet om att gbg skulle vara mer handikappanpassat än sthlm. sthlms tunnelbana kommer man på nästan oavsett vilket funktionshinder man har. en ex-flickvän jag hade i gbg (pendlade varannan helg till gbg från sthlm) som satt i permobil och hon kunde knappast åka med spårvagnen. | |
| MrLitzkie | 2010-07-05 18:06 | |
![]() | Göteborg är fantastiskt med doften av hav, trevlig stämning och en internationell touche. Stockholm är fantastiskt med sitt utbud av kultur, udda affärer och snygg arkitektur. Även Hofors, Trelleborg och Danderyd är fantastiskt. | |
| nettan23 | 2010-07-05 18:09 | |
![]() | Take aim: Tydligen e 08:or bra på ironi med ;P | |
| nettan23 | 2010-07-05 18:10 | |
![]() | Nee klart inte alla är på det viset...bara en feeling man får rent generellt! | |
| alex666 | 2010-07-05 18:10 | |
![]() | Göteborg. Vi pratar möe bättre här. | |
| Gautama | 2010-07-05 18:19 | |
![]() | Tror det kan handla om sin egna attityd om man upplever stockholmare som dryga. Har man en taskig syn på stockholm med sig så kanske man blir bemött lika?! Jag har aldrig blivit mer otrevligt bemött i Stockholm jämföresvis med andra städer jag varit i. Fattar inte folk som kan säga så öht, det är ju fördomar på högsta nivå. Lika illa som att döma ut ett helt lands folk efter att en invandrare beter sig dumt. Man kan inte säga att Örebroare, Stockholmare, Motalabor är si och så. Hur man är beror väl inte på vilken stad man bor i? För övrigt så är de flesta som bor i Stockholm inflyttade från hela sveriges land. Är all i hela Sverige dryga då? Ska man bedöma vilken stad man gillar bäst så ska man nog utgå från helt andra saker än människorna. | |