Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 245 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linders - Ej medlem längre | 2010-08-02 11:29 | |
![]() | Bättre med Göran! Istället för att ta ut lön från sitt företag när han hade föreläsningar, så levde han gott på pensionen från riksdagen. Det är dyrt med gods så jag förstår honom. Hoppas han återvänder till politiken. | |
| le-lou | 2010-08-02 11:31 | |
![]() | Alla kollektivavtal jag känner till innehåller möjlighet att vara ledig med lön vid anhörigs frånfälle + begravningen. Får man depression så finns möjligheten att bli sjukskriven Minta. Men om du envisas med att man förrut blev sjukskriven per automatik pga av ett barns död - så får du komma med fakta istället för det du vill tro. | |
| micro113 | 2010-08-02 11:32 | |
![]() | le-lou Man fick sjukpeng på de rödas tid. Man tvingades inte till arbetsförmedlingen dag ETT eller ens dag fjorton. Sjuktiden var inte tidsbegränsad utan hade man läkarintyg så fick man sjukpeng tills man kunde återgå till arbete -- det var inte omöjligt att för en förälder att vara helt sjukskriven fram till begravningen och sedan påbörja återgång på deltid om sorgen var svår och djup. Nu är det begränsat till TIO dagar - ska vi verkligen tacka för det - barnet hinner inte ens i jorden. Vet jag att det var så - ja, faktiskt vet jag det. Jag känner folk som förlorade barn på "de rödas tid". Tack och lov slapp de tvingas tillbaka till jobbet efter tio dagar. | |
| Minta | 2010-08-02 11:33 | |
![]() | Nej, inte med automatik. Men om du var så ledsen att du inte ville och kunde arbeta, blev du sjukskriven om ditt barn dött. Det är inte depression, det är en sorgereaktion, normal, men inte desto mindre förlamande. | |
| Minta | 2010-08-02 11:35 | |
![]() | le-lou, om det inte var någon skillnad förut, varför är du så rabiat emot sossarnas tidigare förmenta "bidragspolitik"? | |
| micro113 | 2010-08-02 11:35 | |
![]() | le-lou Du kan bli sjukskriven för klinisk depression -- alla som förlorar ett barn drabbas inte av klinisk depression, och skall alltså inte sjukskrivas för detta. De flesta drabbas av en djup förlamande sorg - vilket faktiskt är något annat. De rödas ordning hade utrymme för sorg - alliansens har inte det. | |
| micro113 | 2010-08-02 11:36 | |
![]() | De flesta som inte klarar att återgå utan behöver mer tid -- inte de flesta som förlorar ett barn* | |
| le-lou | 2010-08-02 11:41 | |
![]() | micro - man fick sjukpeng om ett barn dog? Bara hux flux? Knappast. Man fick sjukpeng om man hade ett LÄKARINTYG som godkändes. Exakt samma sak som idag med andra ord. De 10 dagarna som ligger som förslag, blir per automatik för övrigt, de begränsar ju knappast möjligheten att kunna bli sjukskriven. | |
| le-lou | 2010-08-02 11:43 | |
![]() | micro - nu skiljer du mellan äpplen och päron här. VAD man blir sjukskriven för är upp till läkaren att skriva. Är en sorg förlamande så ger det samma symptom som en depression, inte sant ? Och det blir människor sjukskrivna för, nu som då. | |
| le-lou | 2010-08-02 11:45 | |
![]() | Minta - återigen. Du får faktiskt ta och läsa vad jag skriver om bidragspolitiken. Jag har aldrig skrivit att jag är emot bidrag, bara att jag är emot bidrag till fel person. Svaga, sjuka, gamla människor behöver ekonomisk hjälp, då måste vi väl se till att vi har resurserna att ge det också, inte sant ? | |
| Mattiaz81 | 2010-08-02 11:45 | |
![]() | Ja, hycklare är vad han är - och hela systemet. Sen att vi vanliga dödliga inte heller tackat nej är en annan femma. Vi har inte den möjligheten, och jag har dessutom heller aldrig varit så anti mot bidrag som han. | |
| le-lou | 2010-08-02 11:46 | |
![]() | och micro - rent konkret så innebär den här "sorgepengen" en rätt till föräldrapenning under två veckor i en sådan situation. | |
| le-lou | 2010-08-02 11:55 | |
![]() | Och Minta - tycker du verkligen att sorg är en sjukdom? Helt rätt att sjukskrivning kan och ska ske pga just sjukdom (som en sorg kan utlösa- tex en depression). Att ge sorgepeng är om något - väldigt medmänskligt - här kan du vara hemma utan att söka läkare, utan att vara sjuk utan enbart vara sörjande i 2 veckor. Men det är visst inte många rätt som nuvarande regering kan göra, allt är tydligen bara skit :D | |
| Minta | 2010-08-02 11:57 | |
![]() | "Svaga, sjuka och gamla, alltså precis desamma som får "bidrag" under rödgrön regim. Det är väl kriterierna för vem som är "svag" och vem som är "sjuk" som skiljer sig åt/skilde sig år. Man har aldrig fått sjukpenning utan läkarintyg. Det var självklart för en läkare att skriva ut det vid barns död, om inte personen uttryckligen sa att han/hon ville arbeta. Och inte bara i två veckor. | |
| Minta | 2010-08-02 11:59 | |
![]() | Det är ordlekar, det är normalt att reagera med sorg vid barns död, men betyder det att du kan arbeta bara för att sorgen är normal? Kom igen nu. Man behövde tidigare inte utreda huruvida en förälder drabbades av en klinisk depression när ett barn dött, man förstod att en sådan sorg är förlamande för de flesta. | |
| le-lou | 2010-08-02 12:01 | |
![]() | Minta - kan du ge källa på detta är du snäll? För just nu fabulerar du fritt från vad du TROR var praxis. Du har helt fel om du tror att det bara kom ett läkarintyg fladdrande i brevlådan. Personen som sörjde förr som nu, fick aktivt söka sig till en läkare och gör man det - ja då är man troligen högst förlamad av sorg och på väg in i eller redan inne i en depression. Egentligen säger du samma sak som mig nu, men du verkar på nåt tro att man blev sjukskriven bara för att de röda satt vid makten. Märkligt resonemang. Inte alla begär att bli sjukskrivna heller vid barns död. Man ska inte dra alla över en och samma kam. | |
| Minta | 2010-08-02 12:01 | |
![]() | "Men det är visst inte många rätt som nuvarande regering kan göra, allt är tydligen bara skit :D Kan du inte skippa dessa martyrmeningar du kryddar nästan alla inlägg med. | |
| Minta | 2010-08-02 12:02 | |
![]() | Var har jag skrivit att det kom ett läkarintyg fladdrande i brevlådan? Personen som förlorat ett barn i sjukdom eller en olycka hade nog kotnakt med sjukvården och läkare, eller fick söka sig dit. Elda upp halmgubbarna. | |
| le-lou | 2010-08-02 12:05 | |
![]() | nej inte speciellt martyriskt om du jämför en stund med dina egna formuleringar. Du har inget på fötterna, läs på och återkom. | |
| Minta | 2010-08-02 12:05 | |
![]() | Vad är det jag inte har på fötterna? | |