Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 257

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blue_moon2010-08-02 20:54
Antal inlägg: 9713

Till er som är osäkra men gärna vill lära mer om svamp kan jag varmt rekommendera Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund, som just utkommit i sin 5:e uppdaterade upplaga. En bra svampkurs ger ytterligare råg i ryggen!

"Man räknar med att en miljon svenskar plockar svamp. Många av dessa är kantarellplockare som gärna vill ta steget från "ensvampsplockare" till "riktiga" svampplockare. Nya svampboken är en pedagogiskt upplagd, lättanvänd men ändå fyllig och vederhäftig bok om matsvamparna och deras förväxlingssvampar - skriven av två av våra ledande svampexperter.

Ett hundratal matsvampar presenteras utförligt. Det rika bildmaterialet består av inte mindre än 400 färgfoton, både miljöbilder och ateljébilder som visar svamparna i alla vinklar, även i genomskärning. Vi får veta var i Sverige och i vilka marker som svamparna växer och hur de bäst kan tillagas och konserveras.

Förväxlingssvampar och giftiga svampar presenteras med en tydlighet som ger råg i ryggen till den som är osäker i svampdjungeln. Fotografier visar hur man bäst skiljer de giftiga svamparna från de matsvampar de liknar.

När Nya svampboken kom 1996 införde den ett helt nytt symbolsystem, som ger snabb information om vilka matsvampar som är lättast att lära sig och vilka som det fordras mer erfarenhet för att våga sig på. Svamparna delas in i fyra grupper. "Nybörjarsvampar" med inga eller ofarliga förväxlingssvampar hamnar i den första gruppen och de matsvampar som lätt kan förväxlas med mycket giftiga svampar hamnar i den fjärde gruppen."

Mattiaz812010-08-03 16:16
Antal inlägg: 111

60 liter!! Wow... Jag hittade bara en klunga förut, ska ut imorgon igen. Blåbär däremot finns ju i ofantliga mängder.

Prioritaire - Ej medlem längre2010-08-03 16:19
Antal inlägg: 46

Här finns det inga blåbär i år! Går inte skrapa ihop en liter ens tror jag...

Mattiaz812010-08-03 16:22
Antal inlägg: 111

Det var värst.. Hade jag haft tålamod hade jag kunnat plocka hur mycket som helst.. Blir nog lite imorgon, en blåbärspaj är aldrig fel! Fast jag hoppas ändå mer på kantarellerna :-)

Lilno2010-08-03 16:25
Antal inlägg: 101

hittade inga alls på mitt vanliga ställe i södermanland

Prioritaire - Ej medlem längre2010-08-03 16:35

Ja, blåbär plockar jag nästan aldrig ändå, mer än till nån paj eller så, och de går ju även att köpa. Köpa kantareller vill jag dock inte göra, de vill jag plocka själv. Så, i dag blir det hemfiskade kräftor, ungsomelett med kantarellstuvning och janssons frestelse. Det blir nog lite löjrom med creme fraiche och rödlök också, och kanske en västerbottenostpaj...mums ....ler

reallynx2010-08-03 16:44
Antal inlägg: 534

VA växer kantareller fritt i skogen?
Jag trodde att dom endast fanns i affären.

Prioritaire - Ej medlem längre2010-08-03 16:47

:-)

Behringer2010-08-03 19:14
Antal inlägg: 3575

Nu är dom på gång. Vi pratar det kustnära gränslandet mellan Småland och Östergötland.
Nu på sommaren är förekomsten av ek nästan ett måste, gärna med lite hasselbuskar etc. Senare i höst hittar man kantarellerna nästan var som helst i skogen

Tess 082010-08-04 19:54
Antal inlägg: 18003

Ek finns det inte många av här i norrland... och verkligen inte hassel! Var ska man leta då???
(startar en frenetisk flirta-åt-sig-lite-svamp- kampanj i nu!!)

sulan20062010-08-04 20:26
Antal inlägg: 63

Kom hem tomhänt i söndags (bor i Östergötland) men fick med mig 3 fästingar istället...

kremlan - Ej medlem längre2010-08-04 20:52
Antal inlägg: 364

Finns det kantareller i Väsra Jämtland??

Molly32010-08-04 21:05
Antal inlägg: 71

Syd-Skåne har haft en snustorr sommar, vi fick visserligen några m.m i måndags, därav all vår svamp......."suck"

caspersmamma2010-08-04 21:28
Antal inlägg: 175

Molly vet att det varit varmt och skönt hela sommaren. Priset vi får betala är att köpa vår svamp i affären. Hellre det än en regnig sommar. Eller?

Wilmar2010-08-04 22:03
Antal inlägg: 30

Regnet har kommit till Stockholm och med det kantarellerna. Ser ut att bli ett riktigt fint kantarellår i år om regnet fortsätter. Var ute i skogen i lördags och plockade några små, och lämnade fler som var på gång. Strax utanför Stockholm, som sagt.

Molly32010-08-04 22:11
Antal inlägg: 71

Du har rätt Caspersmamma, vi har haft en underbar sommar

anneli72 - Ej medlem längre2010-08-04 22:14
Antal inlägg: 11612

Jag är 30 + och jag brukar dra på mig gummistövlarna varje år för att

leta kantareller i Upplansskogarna...MEN,jag har aldrig hittat någon.

har försökt..men inte ens hittat en liten trattis.

slånbär2010-08-04 22:18
Antal inlägg: 5539

Jag plockar massor varje år precis i närheten där jag bor (Norra stockholm) men hittills har jag inte sett mer än nån enstaka. Hoppas dock på att dom kommer nu med regnet.

mrperfect2010-08-04 23:05
Antal inlägg: 11437

Jag tycker att dët är förbjudet at skriva i den här tråden att man hittar kantareller om man inte bifogar GPS koordinaterna :P

slånbär2010-08-04 23:20
Antal inlägg: 5539

Jag behöver ingen GPS-jag går på känsla. För några år sedan hade jag min hund inlärd på kantarellsök och han hittade massor av ställen år oss. Problemet var att han älskade att söka men var kass på att markera och ville bara vidare för att inte tröttna så det blev ju ofta så att jag fick gå en runda efteråt för att plocka på dom ställen han hittade. Men tack vare det så har vi idag ett flertal bra ställen. Nu är han gammal och trött och vill bara sitta och sola på en mossig sten.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?