Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ritter2010-08-16 16:46
Antal inlägg: 39

Samliv - vad för slags C vitamin gav du katten? Tabletter? Flytande? Hur fick du i honom det? Min katt är rätt kräsen och misstänksam mot allt nytt. Men om det funkar mot urinsten så skulle jag vilja lura i honom det.

Samliv2010-08-16 19:11
Antal inlägg: 102

C-vitamin brustablett, det behövs så otroligt liten mängd dagligen att de flesta katter gillar smaken. Fast katter brukar inte uppskatta just citron och andra citrusfrukter så de smakerna kan man undvika.

Annars är det som sagt att hålla koll på kattens drickande.
Min mors katt fick diabetes efter en lång tid med urinsten.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-16 19:35
Antal inlägg: 4050

C-vitamin används förmodligen för att göra urinen sur. Bäst att vara säker på att det är det man vill göra innan man ger extra c-vitamin, samt kolla så att kattens foder inte redan innehåller ämnen som ska göra urinen sur. För sur urin är inte heller bra.

stene462010-08-17 19:32
Antal inlägg: 29

Det gäller att katten dricker mycket vatten. Inte alltid så lätt att få en katt att dricka, men vi köpte en liten "kattfontän" och det funkar faktiskt. Katten dricker gärna ur den.

le-lou2010-08-17 19:58
Antal inlägg: 17500

annat tips är att ställa ut vattenskålar runt om i huset. Våra katter dricker mycket bättre om vi har vattnet någon annanstans än vid maten.

malman2011-06-30 22:00
Antal inlägg: 1457

Jag har jätte problem HLÄLP!! min 1 åriga kastrerade hankatt har börjat kissa inne vad ska jag göra jag har städat med klorin men det hjälper inte

Bitte - Administratör2011-06-30 22:01
Antal inlägg: 24200

Se till att lådan är ren , har du bytt sand till någon ny som ogillas,

Bitte

le-lou2011-06-30 22:01

malman. lider med dig för det där är ett jätteproblem som är svårt till tusen att bli av med.

först - ta honom till veterinär. Katter kan få urinvägsinfektion, och första tecknet kan vara just att de börjar pissa inne. Botas lätt med tabletter.

Är han frisk men fortsätter så är det antingen att stå ut eller ...tja.

Engelein2011-06-30 22:02
Antal inlägg: 333

Mina äter Mjau blötmat 3 gånger om dagen och den lille äter bara Whiskas torrfoder så det får han. Har aldrig haft "sjuka" katter.

Har något i ert liv förändrats? Möblerat om? Bytt sand? Mat?

malman2011-06-30 22:07

jag gör rent lådan minst 1 gång om dagen, vi har haft samma sand hela tiden, han kissar mycket i lådan vi har inte gjort någe speciellt det började efter att vi kastrerade han. och maten är från veterinären och den gillar han

promenad - Ej medlem längre2011-06-30 22:09
Antal inlägg: 3995

Alltså, jag tycker inte man ska föda katten på enbart torrfoder. Mna kan ha det stående och sedan ge katten typ ett uppvispat ägg, lite tonfisk, en laxbit, lite kött(om du äter sånt), en räka med skal eller vad som blir över när du lagar mat. Inte varje dag men 3 ggr i veckan iaf så att katten får glädje och variation i maten.
Torrfodret är ofta så torrt och sväller i magen och om katten dricker dåligt får den lätt njursten.
Man kan faktiskt blötlägga torrfoder lite lätt, om katten är känslig.
Men jag tror på variation. Burkmaten är jag däremot rädd fär. Men vanliga fiskbullar (till människor) fungerar bra som provsmaks-glädjemat till katten.
Jag menar, vi vet alla vad det är för skit i kattmaten även om vi köper Whiskas. Det är ju knappast så att de maler ner de fina delarna av kött, fisk eller fågel.
Det är benmjöl och fiskmjöl osv.

slånbär2011-06-30 22:09
Antal inlägg: 5539

alman-säger som en annan -gå till vetrinären. Förhoppningsvis är det en infektion eller i värsta fall stenar men sånt går att fixa-det är värre om det är en beteendestörning.

promenad - Ej medlem längre2011-06-30 22:10
Antal inlägg: 3995

Malman: han kanske har problem med urinvägarna? Njursten
Eller som någon sa: om man kastrerar för sent så kommer de aldrig sluta skvätta.
Ring och rådfråga veterinär. Kanske googla om fler har samma problem?

hectorsektor2011-06-30 22:16
Antal inlägg: 7

malman: kan också vara något katten är missnöjd med. Men kolla det fysiska först!

Kom ihåg att katter är carnevorer och ska alltså inte käka vegeabilisk föda. Mjau blötmat är mycket bra blötmat som mest består av köttprodukter och vatten. De kan få lite torrfoder för tändernas skull också. Läs på lite om kattnutrition. Ett annat bra tips är att ställa era frågor på kattforum.se där finns det mycket kunnigt folk som har koll!

le-lou2011-06-30 22:16

"När katten har kissat inne bör platsen rengöras med ett rengöringsmedel som INTE innehåller klorin eller ammoniak eftersom dessa lukter, liksom lukten av urin, kan uppmuntra katten att kissa på samma ställe igen"

malman2011-06-30 22:16

han skvätte aldrig innan han kastrerades,
sen ang maten så får han blöt mat 2-3ggr i veckan sen får han lite köttfärs ibland och han dricker mycket gärna i badkaret

Gunilla _2011-06-30 22:17
Antal inlägg: 4425

Dricker han ovanligt mycket? Diabetes?

hectorsektor2011-06-30 22:19
Antal inlägg: 7

Katter ska INTE äta äggvita. Minns inte exakt varför nu, men mitt ex som är veterinär förbjöd mig pga. någon nutritionsgrej. Hur som helst så går äggula alldeles utmärkt. Kom också ihåg att många katter är fiskallergiker. Samt att whiskas och annat är mer eller mindre skräp, som om vi skulle käka godis till vardags. Inte konstigt att så många katter får diabetes, de klarar inte av att hantera alla kolhydrater! De är inte byggda för det. I "naturligt" tillstånd käkar de ju främst gnagare och andra djur, dvs. i princip inga vegetabilier.

le-lou2011-06-30 22:19

intressant test om just torrfoder, för oss alla som tror att vi köper bra mat åt våra katter på djuraffärerna. Även billigare sorter tas upp, dåliga var Eldorado och Friskies.

Tex om Royal Canin: " Många av kattmatssorterna i testet innehåller vegetabilier, trots att katter inte behöver dem. För att mäta mängden vegetabilier i kattmaten, mätte SVA växttråden, som generellt anses som utfyllnad. Högst andel växttråd hade testets dyraste kattmat, Royal Canin.
– Rent animaliska produkter innehåller i stort sett ingen växtråd. Så finns det i kattmaten så är det tillsatt. Det är billigare för tillverkaren, men inget katten blir gladare av, säger Erik Nordkvist.
Royal Canin hade även högst halt av aminosyran hydroxyprolin, som återfinns i bindväv. Bindväv har ett lågvärdigt protein jämfört med muskelprotein. Av den totala proteinhalten i Royal Canins kommer 27 procent från bindväv.
– Det är lite anmärkningsvärt. Den fråga jag skulle vilja ställa till Royal Canin är: Ni är dyrast, men har den billigaste råvaran. Varför?"

le-lou2011-06-30 22:20

(klicka på pdf:en för att se alla testade sorter i detalj)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?