Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 255

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 22:14
Antal inlägg: 1120

Tess08; Är det inte lite (eller mycket!) fördomsfullt att tro att de mammor - eller för den del pappor - som är kompisar med sina barn även är "coola" (vad nu det har med saken att göra?) och inte kan sköta sin föräldraroll?

Tess 082010-08-15 22:29
Antal inlägg: 18003

Nej, skrev jag det??
Väldigt fördomsfullt av dig att lägga ord i min mun... eller??

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 22:35
Antal inlägg: 37631

www kan betyda våga vara vuxen ,har sätt för många föräldrar som abdikerat,som inte helt enkelt orkar längre som inte har stöd i någon och dom är det svårt för,jag har 3 döttrar och 8 söner och för mej har det inte gått att jämföra på samma dag ,tjejer ialla fall mina har varit ganska för mycket ,men det lungnar ner sej runt 19 år ,i stället för att kasta skit på varandra och att hålla med den ena hit och dit så kan vi försöka stödja varandra i tonårsdebatten det fins nog ingen med öppna ögon som tycker att det har gått som ett rinnande vatten att vara tonårsförälder,det händer saker hela tiden som kan behöva ventileras och funderas på ,och luftas eller?

kaffedryck2010-08-15 22:54
Antal inlägg: 57

jag håller verkligen med de som tycker att kommunikation är viktigt, men med tonåringar vars hormoner rusar är det inte alltid lätt, oavsett tjej eller kille. Jag är väl en förespråkare av regler, sen får väl alla sätta upp de regler som passar familjen, men lite ordning och reda är inte fel. i våran familj är det en huvudreglel att hålla tider, och är man sen av någon anledning hör man av sig.

Pandina2010-08-15 23:13
Antal inlägg: 727

Jag kan väl bara tala för mig själv, det närmaste jag kan komma tonårsförälder om mig är kattägarskap. Men det var inte så jättelängesedan jag kom ur tonåren, så lite har jag väl att säga om det.

Min syster är mitt uppe i tonåren, och hon verkar inte ha det minsta stormigt under uppväxten för tillfället. Jag tror att både mamma och syrran lärde sig av mig (åskmolnet!) att för mycket regler för plötsligt=monsunregn och voodoodockor. Det var smällda dörrar, skrik och gråt, glassplitter och utegångsförbud.
Dock rörde jag inte en droppe alkohol förrän min artonårsdag, då jag kom hem nerspydd klockan fyra på morgonen, skelögd, kobent och lutad mot ytterdörren, och mötte en fly förbannad morsa som inte sa ett ord - den tidiga morgonen därpå däremot tvingade hon mig att flytta runt möbler i vardagsrummet...

Jag tror det snarare handlar om förebilder - alltid. Även om tonåringar ofta påverkas väldigt mycket av sina vänner och vänskapskretsar (det är ju det viktigaste i världen för dem), så är det tonåringens uppfostran och bakgrund som avgör vilka vänner de dras till, hur lättpåverkade de är av grupptryck o dyl, och vilka val de gör.

Det finns ett ordspråk: "Kärleken är en fågel; håller du i den för hårt, så dör den - håller du i den för löst, så flyger den iväg".

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 23:19

Sorry Tess, men jag fick det intrycket då du tydligen sett alltför många "såna". Själv känner jag inte till en enda tror jag.

Tess 082010-08-15 23:21

Nej, jag menar det jag skrev. Jag har sett detta! Det är ett konstaterande om de jag sett och inte om några andra....

Tess 082010-08-15 23:22

(och dessa morsor har väl känt sig lite sådär coola och polers med barnen, vad barnen tyckt har inte framgått sådär jättetydligt)

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 23:22

Och med "såna" då de som är "coola" kompisar, men inte nå vidare föräldrar. Själv är jag både och. Dock utan "cool" :)

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 23:26

Meh, man ska inte sköta skriveri mobilt från sängen, haha. Jag är en hyfsat bra förälder (tom världens bästa mamma enl ena sonen, skrivet på fejjan där alla 250 kompisarna kunde läsa det) och en ocool kompis. Kanske jag lyckades skriva lite rätt nu :)
God natt!

rufs2010-08-15 23:29
Antal inlägg: 312

Jag älskar mina barn :) utan gränser :)

Tess 082010-08-15 23:31

Tok-tydligt!! Jag skrev:

Har sett alltför många "coola" morsor som vill vara kompisar med sina barn och som sedan blir helt förtvivlade när barnen "far iväg på villovägar".

Jag menade:
Jag har sett flertalet mammor (mest) som tycker de är coola och polers med sitt barn. Här gäller väl mer att mamman tycker hon är cool och ungdomlig och (inte i varje fall, men förvånansvärt ofta) jag har inte alltid hört vad barnet ifråga tycker om mammans coolhet.
Dessa mammor har blivit förtvivlade när barnet gör revolt/blir upproriska eller helt enkelt beter sig som tonåringar TROTS att mamman tyckt de varit så bra kopisar/polers.

Vet inte hur jag ska skriva det tydligare.

Det betyder INTE att jag tycker att alla som är kompis med sina barn är dåliga föräldrar. Om du dragit de slutsatserna kanske du bör läsa om-läsa rätt.

Jag tycker inte det är så förvånande för oavsett om man är kompis med barnet eller inte så behöver barnet veta vad som gäller, gränser för vad som är ok och inte.

onyxonyx - Ej medlem längre2010-08-15 23:40
Antal inlägg: 43

Jag har en son som går med stormsteg in i tonåren. Har inga direkta gränser satta för honom. Vi pratar om saker som dyker upp och löser dom tillsammans!! Hittade en dikt för ett tag sedan i ett annat forum som jag brukar läsa varje gång jag funderar på tonåren,

Låt Mig......

Låt mig få vara en trotsig tonåring.

jag kommer att bli vuxen.

Låt mig få springa min väg,

jag kommer att återvända.

Låt mig få hitta min egen väg,

jag kommer ändå att söka..

Låt mig få snubbla.

jag kommer att resa mig.

Låt mig få deppa och vara sur,

jag kommer att bli glad igen.

Låt mig få hitta mitt eget liv.