Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 286 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lill-IT | 2010-08-22 00:16 | |
![]() | En tonårig pojke dog av 15 piskrapp.. så visst kan man dö. | |
| apbur | 2010-08-22 00:36 | |
![]() | Nej, människan är inte så klent konstruerad att hon dör av några piskrapp. Pojken dog av något annat. | |
| Guldplate | 2010-08-22 00:44 | |
![]() | Piskrappen kan säkerligen varit den bidragande orsaken till att pojken dog. Sen kanske det rent medicinskt var något annat. Det är väl den största risken med just kroppslig bestraffning. Det kan vara svårt att avgöra hur varje individs kropp kommer att reagera på bestraffningen. I vissa fall kan det leda till döden, vilket gör att vi indirekt tar tillbaka dödsstraffet. | |
| Lill-IT | 2010-08-22 00:55 | |
![]() | Det är några år sen men han dog under pågående bestraffning www.barnenforst.se/B...kr app.html | |
| apbur | 2010-08-22 01:12 | |
![]() | www.dn.se/sport/fotb...h- 1.821957 | |
| Maskulinist | 2010-08-22 01:39 | |
![]() | Kan tycka att det är ett litet förringande av ämnet att inte lägga den här tråden under "seriöst". | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-22 01:43 | |
![]() | mm för att inte tala om het-tråden. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-08-22 01:49 | |
![]() | Ha ha! :) | |
| Maskulinist | 2010-08-22 01:58 | |
![]() | En flytt av den blir väl aktuell först när någon är seriöst het? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-08-22 02:00 | |
![]() | Ja, den låg under Seriöst på den tiden ramsay hade bild. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-22 02:01 | |
![]() | haha:) | |
| Guldplate | 2010-08-22 02:10 | |
![]() | Nu ligger jag och försöker framkalla inre bilder av ramsay... | |
| Guldplate | 2010-08-22 02:16 | |
![]() | Apbur: Är din länk till för att visa på att man kan dö av något annat än en när man tar ner en fotboll på bröstet? Det är väl ändå en viss skillnad på att bli piskad och att plocka ner en boll. Alla kan vi dö när som helst. Oddsen ökar dock om man utsetts för upprepande yttre våld. Jag tror det är bevisat... ;-) | |
| apbur | 2010-08-22 10:44 | |
![]() | Det jag ville säga var att man varken dör av att spela fotboll eller av att bli piskad. Jag skulle nog vilja påstå att det är större risk att dö i en fotbollsmatch än att dö av fem piskrapp. Men som du redan förstått så krävs det oftast någon form av svaghet för att man ska dö av så lite yttre våld eller ansträngning. Det är försvagningen som gör att man dör. Inte tvärtom. | |
| LisaLong | 2010-08-22 10:49 | |
![]() | apbur "några piskrapp" det är inte en liten piska som används, ett piskrapp kan ge djupa sår | |
| apbur | 2010-08-22 10:59 | |
![]() | Det krävs inte djupa sår för att det ska göra förbannat ont. Att det ska göra ont är själva meningen med kroppslig bestraffning. Vad ville du ha sagt LisaLong? Att pojken dog på en sekund av blodförlust? Eller att han dog på en sekund av infektion i såren? Eller att piskan letade sig in mellan revbenen och slet upp hjärtat? | |
| LisaLong | 2010-08-22 11:13 | |
![]() | Det finns fler sätt att dö på än att hjärtat behövs skadas. | |
| Guldplate | 2010-08-22 11:19 | |
![]() | Apbur: Det är väl det som är en del av problemet med fysisk bestraffning. En del av oss kanske klarar av att få 100 piskrapp medan vissa bara klarar 3 innan det avlider. Om jag slår någon och denna personen råkar ha en försvagning i kroppen som gör att han dör av mitt slag, inte gör det min handling försvarbar. Det håller inte riktigt i rätten att säga att han inte dog av mitt slag utan av en försvagning han varit född med. Han hade med största sannolikhet inte fallit ihop död utan det slaget. Så jag är ju åtminstone indirekt skyldig till en annan persons död. | |
| LisaLong | 2010-08-22 11:23 | |
![]() | sen beror allt på vad det är för piska som används vid besträffningen, används en sharia whip så behövs inte många rapp innan någon dör | |
| apbur | 2010-08-22 11:31 | |
![]() | "Det håller inte riktigt i rätten att säga att han inte dog av mitt slag utan av en försvagning han varit född med." Det är väl precis det det gör. Om du skojbråkar med en person med ett aneurysm tycker inte jag du ska fällas för mord. De allra flesta unga personer tål fysiskt bestraffning. Visst, det kanske inte är aktuellt att ge Gert, född 89, hundra piskrapp. Hur som helst. Ska man resonera så fullt ut borde inte polisen få jaga en brottsling som flyr eftersom det skapar en stressreaktion och kan ta död på vederbörande. | |