Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 983

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-09-03 22:49
Antal inlägg: 4561

le-lou - "Hon sa att balsam egentligen är till för endast hårtopparna och att de flesta som har i balsam gör fel, när de kletar ut det i hela håret.
Att det var därför många hår blir platta och danna.
hårinpackning däremot ska i hela håret. Och ja, hon nämnde att jag kan ha balsam i efter hårinpackning, men att det egentligen inte gör något för hårets hälsa, utan mer för att stänga strået. "
------------------------- ---------
Balsam (och inpackningar) är till för allt hår som är mer än 1 dm långt - man ska alltså inte ha någotdera i hårbotten, om det inte är en inpackning som är specifikt just för hårbottenproblem av något slag.

"Kan ha balsam i efter hårinpackning"? Nej man SKA ha balsam i efter varje tvätt OCH hårinpackningskur! Just för att stänga strået - det är dess uppgift, precis som jag skrev och som din frisör sagt, men hoppar man över den delen så innebär det att man låter stråna stå helt oskyddade, utspretade och all form av yttre slitage blir mycket, mycket större på håret genast. Så att hoppa över balsam ÄR en urusel idé för längre och speciellt behandlade hår - punkt slut! ;-)

Och egentligen - om jag ska vara krass och ärlig och det är väl bäst det ... ;-) - så kan man INTE på något sätt reparera ett redan trasigt hår!! Det är inte möjligt helt enkelt på annat vis än genom att klippa av det trasiga! Inpackningar, silikondroppar, diverse sk repareringsprodukter är bara ett sätt att fejka fram en frisk hårstruktur. Det BLIR inte friskt av det, det ser bara ut så!! Vad än annat frisörer må säga! ;-)

Vill du ha ett friskt hår på riktigt så finns inga andra vägar att gå än att se till att sköta det - dvs.
* Klipp det regelbundet.
* Använd schampo med ph-värde 5,5 (hårbotten har det värdet, huden i övrigt har högre) och med så lite parfymtillsatser som möjligt.
* Använd balsam 1 dm från hårbotten och ut mot toppen.
* Kamma/borsta helst inte håret när det är vått.
* Behandla inte håret med fler än max 2 belastningar - med andra ord - färga/slinga/permanenta inte lager på lager utan fyll bara i utväxterna varteftersom.
* Föna/tånga/platta håret så lite som möjligt - hår HATAR stark värme.

Har du t.ex ett ljusfärgat/slingat hår och färgar över med mörkt så är inte det ljuspreparerade borta - även om det ser ut så ... - utan är bara övertäckt av det mörka. Färg/sling/permanentbehan dlingar VÄXER bort och försvinner bara genom att klippa det varteftersom.

Så, nu ska jag sluta för denna gång! ;-)

Satyra2010-09-03 22:50

ramsay - För att?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-03 22:50
Antal inlägg: 4050

Jag har alltid haft lätt att få tovor. Det började redan i barndomen långt innan jag visste vad väteperoxid var. Mitt hår består av många tunna och mjuka strån som lätt bildar trassel. Även när det inte är slitet tovar det sig och är svårt att reda ut.
Får för mig att hår med grövre lite mer tagelliknande strån inte tovar ihop sig lika lätt. Hästar brukar ha förhållandevis få tovor i svansen med tanke på hur ofta de rullar i leran.

le-lou2010-09-03 22:52
Antal inlägg: 17500

Satyra, har du nåt bra schampo att rekommendera med det där ph-värdet? jag är vilsen men vill mitt hår gott trots allt skit jag har i. Jag ska lyssna på dig och använda balsam även efter min hårinpackning.
Oj, ja en fråga till - Det är väl ok att köra hårinpack 2 ggr i veckan ändå??

Gautama2010-09-03 22:53
Antal inlägg: 6854

"det blir så konstigt när satyra o guat pratar m varandra..."

Du är ju bara för rolig, vad lider du av?

apbur2010-09-03 22:53
Antal inlägg: 9699

Satyra, är det balsamets låga pH som sluter strået? Borde det inte gå lika bra att skölja håret med utblandad vinäger. Tror jag läste nånstans nån gång att det skulle vara bra.

Gautama2010-09-03 22:54

Satyra jag har haft mycke nytta av dina råd. Tack för det:-)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-03 22:56

Gautama: Om du köper den där muppiga borsten måste du rapportera här om den funkar eller ej :) Jag är nyfiken.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-03 22:58
Antal inlägg: 9204

sat o g e samma person ju. därför blir det konstigt

Gautama2010-09-03 22:58

Det ska jag absolut göra larvbrud. Har lagt en beställning redan:-.)

Gautama2010-09-03 22:59

Vi är inte samma person ramsay. Öppna ögonen så ser du.

morsans syrr2010-09-03 23:01
Antal inlägg: 2311

Kan jag som e frisör få veta vad det är för magisk borste ni pratar om?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-03 23:01

Coolt. Hoppas jag inte lurade dig... Kan inte komma ihåg när jag senast köpte en hårborste. Så om den är bra ska jag kanske unna mig en trots att den ser missbildad ut. Det låter frestande att man kan borsta våldsamt med den. Jag hatar att ha bråttom när jag ska iväg och inte bara kunna slita borsten genom håret. Vill att det ska gå fort att borsta.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-03 23:05

Morsans syrr:

eleven.se/tangle-tee...-b 420.html

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-03 23:05

Haha. Äsch då. Du får gå till sidan 1 i tråden och se min länk där.

ataxisk2010-09-03 23:10
Antal inlägg: 231

jag säger bara: afrokam för att reda ut blött hår. lycka till.

Satyra2010-09-03 23:10

le-lou - Som morsans syrr skrev så är det kanske säkrast att handla sina produkter hos frisören - för det ÄR så att även om vanliga dagligvarubutiker säljer kända frisörsmärken så är det ändå aldrig i samma klass som de produkter frisörerna har. Produkter som säljs utanför salongerna är sk. b-produkter, alltså av klass som frisörerna ratat. ;-)
Dessutom är frisörsprodukter alltid mer dryga, eftersom tillsatsen av vatten är lägre - dvs. produkten är tjockare till konsistensen, vilket gör att man behöver använda mycket mindre dos åt gången.

Men om jag ska nämna något märke som jag ändå tycker är ok ute i "vanliga" butiker så gillar jag t.ex Alberto V05:s produkter.

Kom på en annan VIKTIG sak ... Skölj alltid ur schampo dubbelt så länge som du tror att du behöver! Schamporester kan ge otaliga problem för både känsliga hårbottnar och håret i sig!!

Satyra2010-09-03 23:13

le-lou - Glömde din sista fråga :-o Ja det är såklart inte skadligt att använda hårinpackningar och att fejka till en bättre struktur är ju inte fy skam heller, så inpacka på du, men ... ha ändå i minnet att håret inte blir friskt av det, så att du sen inte tror att det tål mer än det gjorde innan inpackningarna. ;-)

morsans syrr2010-09-03 23:14
Antal inlägg: 2311

Skulle nog inte ge mitt hopp på den borsten... läste på hemsidan...
Helt klart ska man ha en mjuk borste o helst en med äkta borst.
Räcker inte det så ska det va en för löshår!

Satyra2010-09-03 23:18

apbur - "Satyra, är det balsamets låga pH som sluter strået?"

Ja det är det, men det innehåller ju även mjukgörande komponenter som gör det lättare att handskas med. Dock ... för huvuduppgiften, att sluta strået, fungerar andra sura preparat också, om de inte samtidigt har uttorkande effekt, vilket jag inte vet om t.ex vinäger har.
_________________________ _______
Kom på några fler enkla hårvårdstips:

* Jag brukar alltid avsluta varje hårtvätt med att skölja igenom håret i så kallt vatten jag och/eller kunden står ut med, även kylan har en åtdragande effekt på strået.

* Man ska aldrig gnugga håret med handduken efteråt, eftersom det kan spreta ut stråstrukturen igen, utan krama igenom och linda in håret i handduken en stund bara istället.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?