Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 35 |
Mobilspel
| Pågående | 19 356 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| granit_70 | 2010-09-04 00:17 | |
![]() | om killen nu promt måste skada sej själv...så varför inte göra slut på lidandet...ge han en revolver!!!! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 00:56 | |
![]() | apbur, jo visst men här handlade det om 25år! Här framgår ju tydligt att personalen gjorde det av en enda anledning: att det var enklast för dem. Det beteendet är inte svårt att märka om man jobbat i vården dvs hur folk utövar makt på människor i redan utsatta situationer. Denna historia drar det till sin spets på hur jävla illa det kan gå om man inte finner hållbara lösningar som inte bara är tänka för personal och skattebetalare. granit, Grymt onödig kommentar | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 01:20 | |
![]() | Självklart kan man inte lägga mer resurser än vad som är möjligt, men det är ju såna här frågor som får folk att vakna. Skulle kunna delge liknande skräckhistorier som kom till av personalens bekvämlighet och arrogans endast. Där har vi något som kostar pengar: folk som får betalt för jobb de inte utför. Plus att de som inte blir omhändertagna lider och kanske behöver mer vård än innan. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 01:22 | |
![]() | Som Guldplate skrev i TS "Denna tråd skapar jag nog mest för att visa på att det är sunt att reagera när man upplever saker som felaktiga." | |
| Guldplate | 2010-09-04 01:50 | |
![]() | Delicious: Jag kan tycka att du är lite för drastisk i din slutledning. Det är lite farligt att bara slänga ur sig påståenden som att "folk utövar makt på människor i redan utsatta situationer". Speciellt när man inte är insatt i situationen i detalj. Jag skulle kunna dra upp mängder av exempel där man, om man inte är insatt, skulle kunna tro att det handlar om maktutövande för egen njutning skull. Fast är man bara insatt i situationen så kan man förstå varför vissa saker och ting är som de är och varför folk ibland gör som de gör. Jag håller med om att det i detta fallet har blivit väldigt fel. Fast jag är inte beredd att döma ut folk som personer som bara vill utöva sin makt emot redan utsatta människor. För en sån sak vill jag höra folk uttala sig. Det har dom sina fulla rättigheter att göra! | |
| granit_70 | 2010-09-04 02:20 | |
![]() | delicious sorry om ja gett dej hicka....tycker bara att folk som inte mår någe vidare...ska få passa vidare... | |
| metanoia | 2010-09-04 02:50 | |
![]() | De kunde satt på honom boxhandskar istället. Heh. | |
| Mållan | 2010-09-04 12:08 | |
![]() | Nu tycker jag att denna tråd har sjunkit till en oacceptabel nivå. Så mycket kränkande uttalande om funtionshindrade och deras situation. Hoppas att ni med en människosyn som granit_70 m.fl. aldrig får uppleva hur det är att bli drabbad ( eller borde ni bli drabbade kanske) Vi riskerar alla att råka ut för en olycka eller sjukdom som gör oss beroende av andras omsorg. Vissa människor ska nog tänka till lite innan dom uttalar sig. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 14:31 | |
![]() | Guldplate, Jo det är sant, men problemet med inkörda vårdare (som mina erfarenheter skvallrat om) är att de inte själva ser sina mönster och inte för något i världen kan se eller försöka se att de gör fel. Jag håller med Mållan. Ni som skriver såna saker kan inte ha varit med om något liknande, den saken är klar. Vi kan väl helt enkelt införa arkebusering av alla som inte är inom ramen för vad man orkar bry sig om för pengarnas skull eller för att man inte vet något om problematiken från början. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 14:37 | |
![]() | Måste säga att det finns väldigt många fina och bra vårdare också, även de som jobbat länge. Kan bero på att man har hjärta att inte låta folk lida även om man hellre skulle gå ut och ta en cigg än att prata med en liten dam som undrar vart hennes man är för 77e gången. | |
| apbur | 2010-09-04 15:12 | |
![]() | Jag förstår inte riktigt det här med att man inte kan ha varit med om något liknande själv om man resonerar som jag gör. Så, det är alltså hur man själv hade resonerat i ett trängt läge som ska gälla och betraktas som det mest förnuftiga. Om jag hade blivit sjuk hade jag naturligtvis önskat att man gjorde allt, precis allt, för att jag skulle bli frisk. Om mitt liv stod mot 20 andras hade jag inte tvekat ett ögonblick att rädda mitt eget på bekostnad av de andra. Såvida jag inte hade en relation till någon. Det måste alltså innebära att det är rätt? Eftersom jag hade resonerat så om det drabbade mig själv. Vi ska offra andra till vår egen fördel för att om man själv hamnar i den sitsen skulle man vilja det. Genomtänkt. | |
| Guldplate | 2010-09-04 15:38 | |
![]() | Delicious: Jag har liknande erfarenheter och det är därför jag är ett fan av praktikanter och vikarier. Det är nya ögon som kommer utifrån och kan ifrågasätta varför saker och ting är som dom är på de ställena de kommer till. Alla blir vi hemmablinda om vi varit på en arbetsplats en längre tid. Problemet är att alla som kommer nya till en arbetsplats inte vågar ifrågasätta saker och ting, samt att många "gamla" blivit för vana vid sina rutiner att det är jobbigt att byta. Det handlar inte så ofta om att folk gillar att utöva makt över dom som vi tar hand om när saker och ting inte stämmer. Det finns åtskilliga undersökningar som visar på att även de mest goda och kärleksfulla individer kan begå groteska hemskheter om de manipuleras till det. Ibland är inte manipuleringen medveten utan ett resultat av invanda mönster hos en större grupp. Ta det extrema exemplet och kolla tyskarna och judarna. Alla som utsatte judarna för saker och ting var inte nödvändigt vis onda människor med maktbegär. De matades med informationen att "Så här är det. Judarna ÄR..." Det är därför jag är emot att utan att ha koll på varje enskild situation säga att folk vill utöva sin makt mot redan utsatta individer. Sånt händer men är nog extremt ovanligt. | |
| Minta | 2010-09-04 15:39 | |
![]() | Visserligen dras det ner i det oändliga i offentliga utgifter, men man kanska kan tänka sig att de (få) som skadar sig själva på detta sätt kan få var sin ständig personlig assistent? Är det för dyrt? Familjens Reinfelts skattesänkning på 125000 har vi ju råd med. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 15:55 | |
![]() | Guldplate: Nej jag kan inte uttala mig om detta fall eller andra som jag inte själv haft del i. Min erfarenhet är att det finns en grundproblematik som alla vet om och sedan finns det en "ledare" likt Hitler som pekar på problemet och en snabb lösning till detta som alla utom den som blir pekad på vinner på. Av rädsla och att se den snabba lösningen hakar de andra på. Jag har kommit in som ny och sett såna mönster och ifrågasatt. Det som hände var att jag blev utfryst och mobbad, av människor som var dubbelt så gamla som mig. Mobbning är också ett maktspel och därför drog jag slutsatsen att dem som gjorde så tryckte ner andra för egen vinning och personliga problem. Det värsta är när de där rötäggen sitter på så höga positioner att andra måste haka på för att inte förlora jobbet eller bli mobbade och utfrysta som jag blev. Det är ju just detta som gör att SD växt som parti. Dem "säger det ingen annan vågar säga" och folk som är rädda för invandrare håller med. Inte för att dem är onda människor, utan för att dem är rädda och värnar om sig själva utan att titta på grundproblemet ordentligt. | |
| cessely | 2010-09-04 15:56 | |
![]() | Det känns som att bakbindningen var en väldigt kortsiktig och ytlig lösning (om ni förstår hur jag menar med det) det stod ju i artikeln att mannen bara rev sig i ansiktet när han blev upprörd - det kanske hade varit en mer effektiv lösning att inte göra honom upprörd och ta bort de element som gör honom upprörd... | |
| Guldplate | 2010-09-04 16:24 | |
![]() | Delicious: Jag är med dig där. Tyckte det bara lät lite för lättvindigt att säga saker som, "Ja det är ju inget nytt att många som ska jobba med vård gillar att utöva auktoritetsmakt." "Det beteendet är inte svårt att märka om man jobbat i vården dvs hur folk utövar makt på människor i redan utsatta situationer" Jag förnekar inte att dom finns som verkligen gillar läget som dom befinner sig i. De finns inom alla yrkesområden så vården är inte unik på det sättet och jag tror inte att den har någon större procent av dessa heller. Skillnaden är att man jobbar med andra människor och att de är i ett beroendesituation till oss anställda. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 17:16 | |
![]() | Guldplate: Det beror nog på att jag sett det så många gånger att jag drog de flesta över en kam. Men jag skrev även att det finns människor som är bra inom vården, dvs rätt person på rätt plats. Vården är ju ett yrke som är lätt att komma in i (tex vårdare) som inte kräver några direkta kunskaper om människor vilket är lite läskigt eftersom man ska jobba med människor, som i många fall befinner sig i underläge från start. Sedan har jag även varit vårdtagare som blivit utsatt för starka auktoriteter som nästan systematiskt försökt trycka ner mig. Fråga vem som helst som har haft närkontakt med vården under en längre tid. Det går inte att rycka på axlarna åt sånt enligt mig och skylla på att "de är bara människor", som jag fått höra. Är man ett rötägg så kanske man ska jobba med typ stenar istället. Sen finns såna konstellationer av gruppledare och "followers" överallt men då är det kanske mer inom själva arbetsgruppen och inte något som går ut över människor som inte kanske kan tackla problemen. Med det inte sagt att det inte är ett helvete att bli nedtryckt på sin arbetsplats. | |
| Minta | 2010-09-04 17:24 | |
![]() | Jag läste om Sarah (som gett upphov till Lex Sarah). När hon sade vad hon ansåg om den vård som bedrevs på det boende hon arbetade på, när tv var där för att ta upp missförhållandena, var hon den enda som vågade säga något öppet. Efter programmet uppmanades Sarah av facket, eller fick rådet att sluta då risken var stor att hon skulle få sparken för illojalitet. Hur fungerar det nu, kan man kritisera ett boende som är en arbetsplats öppet utan att riskera jobbet eller utfrysning? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-04 17:37 | |
![]() | Sarah gick i den gymnasieskola jag gick i så jag fick höra om det av lärarna. Det roliga var att jag inte fick något som helst stöd av skolan (vårdlärarna) när jag såg liknande missförhållanden. Folk är så jäkla rädda och det är inte svårt att förstå när det handlar om att bli utfryst och mobbad. Vem vill bli det. Det var rent komiskt för mig som tonåring vara på ett boende och bli mobbad av "handledare" och övriga anställda för att jag vågade öppna käften. Dessa damer som var typ 40-50år som tycker att de vet bäst och här ska ingen snorunge komma och tala om hur de ska göra. | |