Spelrum
Giraffen29
Krokodilen8
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 338

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MayBley2010-09-04 21:27
Antal inlägg: 76

Vad e det här för tråd egentligen? Emot invandrare och inlägg om att kvinnan "ska stå framför spisen"?
Problemet är knappast invandrare (eller kvinnor för den delen)i det här landet, utan problemet är de okunniga människor som Sverigedemokraterna spelar på.

Styv kuling - Ej medlem längre2010-09-04 21:30
Antal inlägg: 125

Vi har lögn, förbannad lögn och statistik. :-)

I den där statistiken ser vi inte vad för slags invandring Irland och Italien har. Tar de till exempel emot många "resurskrävande" flyktingar? Jag menar, det är ju en viss skillnad på arbetsinvandring och flyktingdito.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-04 21:31
Antal inlägg: 11661

Skönt att valet snart är över.

mishizaki2010-09-04 21:35
Antal inlägg: 2533

ett stort problem är att majoriteten ser ut som vi gör här i Sverige. Hade vi haft bruna ögon, mörkt hår och annan hudfärg hade det istället varit tyskarna, norrmännen och amerikanerna som hade varit de ovälkomna.

Bitte - Administratör2010-09-04 21:36
Antal inlägg: 24218

Känns som om detta ämne just nu löper i minst två eller tre trådar i om valet och om SD

Bitte

Bitte - Administratör2010-09-04 21:37
Antal inlägg: 24218

www.betapet.se/forum...ad id=24013

www.betapet.se/forum...ad id=23455

Bitte

mishizaki2010-09-04 21:38
Antal inlägg: 2533

dåligt förstainlägg....

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-04 21:50
Antal inlägg: 37631

sandvikens komun tog hit 60 mandeer från södertälje,och dom skulle få lägenhet och lära sej svenska rekord fort och så skulle dom få jobb,och det lät jätte bra dom fick till och med en egen kyrka ,det var också bra för dom var minoritet i norra irak,och blev dödade om dom utövade sin kristna religion i ett muslimskt land som irak,dom kom fick läge heter och dom lärde sej svenska men jobben fans inte så dom flyttade till angered och där fick alla jobb,nu pendlar dom till sandviken från angered varje söndag för att fira sina gudstjänster ,detta kan vi vända på jag flyttar till norra irak får lägenhet och lära mej arabiska rekordfort,men jag får inget jobb jag skulle bli ganska arg om dom lovat mej arbete och sen inget fick

le-lou2010-09-04 21:52
Antal inlägg: 17500

Jag kan berätta en sann historia som gäller min mammas arbete. Hon arbetade i en mindre kommun i mitten av 90-talet som flyktingsamordnare för kommunen.

Själv är hon en invandrad finska sedan 70 talet, gift med en man av utländsk härkomst och hade själv tillbringat ett stort antal år boendes utomlands. Min mor är allt annat än en rasist, om jag ska uttrycka mig solklart. Hur som helst.
Under den sista perioden av hennes 4-åriga arbetsliv i denna kommun hände följande : Hon och många fler kan tilläggas, reagerade på denna kommuns väldigt höga mottagande av flyktingar, detta innebar stora problem inte bara för kommunen själva utan för flyktingarna som fick bo i små baracker utanför stan, sysslolösa och det ena gav det andra. I klara ordalag östes det in flyktingar - men det gavs intet mycket till uppföljning, människorna som kom blev satta i passivitet. Min mor jobbade mycket nära dessa människor, flera av de som kom hit, är hon fortfarande vän med än idag och tja, hon kände sympati för dem helt enkelt, och var extremt frustrerad inför hela situationen.

Detta påpekade hon alltså för lite högre poster inom kommunen på diverse möten. Hon är ganska rak, min mor och hade väl sagt nåt i stil med " Vi måste sluta med ta in så många och ta hand om de vi redan har" och sen pekat på följderna av det som nu skedde och vad som skulle ske om kommunen inte minskade på takten. Hon ansåg då att kommunerna inte tog sitt ansvar vare sig för flyktingarna som kom dit, eller för befolkningen som redan fanns i kommunen. Den kritiken räckte gott hehe.
Det hela slutade med att hon förlorade jobbet och blev känd som den lille rasisten uppe på kommunhuset. Den lilla rasisten! Helt sjukt.
Efter detta flyttade vi iaf från stan. Jag, min bror, min styvfar och den lilla finska rasisten. Suck.
Hon har berättat att detta var något som det talades "öppet" om med kollegor osv, och att väldigt många var eniga i frågan och tyckte så här, men när det skulle till att gå ut lite mer "offentligt" med saken, lite högre upp så var det stopp. Då var hon ensam. Och rasist tydligen.
Så känsligt var det då, och det verkar ju inte ha blivit mycket bättre med öppenheten kring dessa frågor.

Jag säger inte att SD INTE är rasister, jag säger inte att de är (för jag vet inte). Det enda jag säger är att frågan måste kunna diskuteras och man måste kunna få lov att vara kritisk till invandringspolitiken precis som man är till sjuk-pensionär-jobb politiken. Fråga som fråga.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-04 21:53
Antal inlägg: 9204

nej dåliga följande inlägg. denna tråd handlar väl inte om sd, utan om hitler reacts too länken. som jag ääälskar:)

ramsay - Ej medlem längre2010-09-04 21:55

"detta innebar stora problem inte bara för kommunen själva utan för flyktingarna som fick bo i små baracker" ja det är förjäligt med krig. små baracker tvingas man bo i när man flyr från dem.:/

Marttina2010-09-05 03:20
Antal inlägg: 51

Till Lika bra....kasta ur sig? vilka siffror menar du att jag har "kastat ur mig" Jag säger bara att vi ska öka trycket på de länder som inte tar in så många flyktingar...och det är förstås fel för en statistik-nörd som dig. Tala inte med den tonen till mig en gång till.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-05 03:57

"Jag säger bara att vi ska öka trycket på de länder som inte tar in så många flyktinga"

var menar du att din ideologi ligger? handlar den om att säkerhetställa att ditt land inte tar in mer männniskor i nöd än din granne? eller att nu ska jag satsa på att grannen e humanitär innan jag för i helvetes jävlar ska behöva vara humanitär igen?

nosferatus2010-09-05 05:06
Antal inlägg: 3

@marttina: "Tala inte med den tonen till mig en gång till."

jag är ledsen, detta är skriven text, jag vet inte vilken ton du talar om? men oroa dig inte, om jag visste skulle jag upprepa den om och om igen, bara för att att ironi klingar så gott i mina öron...

gammal ost2010-09-05 11:00
Antal inlägg: 67

Ett av de största hindren i den här frågan, och rasisternas största framgång, är att vi (nästan alla) köper beskrivningen av invandring som ett "problem" som måste lösas.
Att invandringen som sådan skulle vara själva grundproblemet är ett antagande som inte stämmer. Utan invandring skulle vår välfärd inte existerat, utan invandring skulle inte USA existera (knappt). Vi behöver inte färre arbetsföra människor, vi behöver fler.

Av denna anledning är det fel att definiera/rubricera problemet som "invandrarfrågan" (någon som noterat hur likt det klingar: "judefrågan" - exakt samma retoriska grepp för att allieniera sig med en grupp, ingen slump).

Att en del inte vill diskutera "invandringsproblemet" är månne att man inte köper själva grunden och upplägget på frågan - det ligger redan en del av ett (felaktigt) svar i själva frågan.
Jämför med att någon ställer dig en fråga som lyder; "Varför vill du inte ens lyssna och diskutera det faktum att du är en idiot? Döljer du något för mig?"

Det verkliga problemet, integration, är däremot som diskuteras ofta och gärna på alla invåer, både bland vanligt folk och politiker. Precis som det ska vara. Man kan lika gärna vända på frågan och skjuta tillbaka den till SD;
Varför vill inte SD ta diskussionen om vad vi kan göra för att snabbare, bättre och på ett öppnare sätt ta emot nykomlingar och ge dem en plats i produktionen och skapandet av vår gemensamma välfärd?

le-lou2010-09-05 11:04
Antal inlägg: 17500

Varför sneglar inte Sverige på canadas invandringspolitik undrar jag ofta.

Lika bra2010-09-05 11:19
Antal inlägg: 437

Marttina
Har jag någonsin tilltalat dig? Det är ditt första inlägg i tråden, hur ska jag ha kunnat tilltala dig? Bara för att jag kommer med fakta och statistik som motsäger dina förutfattade meningar behöver du inte hoppa på mig med falska anklagelser och okvädningsord. Det är du - inte jag - som är otrevlig och har en dålig ton. Förvisso tar jag statistik-nörd som en komplimang, men jag antar att det inte var menat så :)

Du får allt ta och sansa dig lite och komma med motargument istället för att slänga ur dig dumheter.

Till TuffeUffe som inlägget var riktat till ber jag om ursäkt, jag uttryckte mig lite väl hårt. Du "kastade" inte ur sig några felaktiga siffror. Jag är bara väldigt trött och upprörd över de felaktigheter som existerar vad gäller Sveriges flyktingpolitk.

MissT2010-09-05 11:36
Antal inlägg: 1110

av alla invandrare som kommer till sverige så är endast en bråkdel flyktingar i ordets rätta bemärkelse. Självklart ska sverige som är ett så välbärgat och tryggt land hjälpa utsatta människor. Men det finns en gräns för välgörenheten. När det går rykten i mellanöstern om hur lätt det är att flytta till sverige, hur man aldrig behöver jobba eller ens lära sig språket tycker då jag att det har gått för långt. Och ja, jag har både fakta, statistik och källor på detta. Tack för mig!

Locomondo - Ej medlem längre2010-09-05 11:47
Antal inlägg: 3768

Det är lite humor att se hur SD spelar på folks rädsla för det "okända", och lite skrämmande att se hur många som faktiskt faller för det. De får trots allt en del röster och (Gud förbjude, Allah också) de kommer förmodligen in i riksdagen i år som det ser ut nu.

Enl statistiken (ni som verkligen är intresserade, googla) har de sitt största stöd på den Skånska och Småländska landsbygden. Sitt minsta stöd har de i storstäderna och Norrlandsregionen. Detta verkar sammanfalla med att största motståndet mot invandring finns i de regioner som har minst antal invandrare (xenofobi?).

Till er som funderar på att rösta på SD (framförallt kvinnor) har ni läst deras valmanifest? Har ni läst något annat än själva "invandringsdelen"? Det är här humorn kommer.
När de förespråkar en kvinno/familjepolitik som är farligt lik den som de å andra sidan inte vill "importera" (från företrädesvis muslimska stater) då undrar jag återigen om de bara inte drabbats av en allvarlig form av xenofobi?

Men jo, Hitler-parodin är sjukt rolig =)

Locomondo - Ej medlem längre2010-09-05 11:51
Antal inlägg: 3768

Återigen, det är viktigt att tyda statistiken på ett korrekt sätt. En "invandrare" i statistiken är inte synonymt med Burqa. Han kan även heta Lars Andersson och ha jobbat/studerat utomlands ett tag.
Tänk hur många svenskar som jobbar i tex Norge och flyttar fram och tillbaka.

www.scb.se/Pages/Tab...31 104.aspx

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?