Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 8 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 338 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magga | 2010-09-07 10:06 | |
![]() | Dammen, jag övervägde att ringa polisen men satt och väntade på bussen och hade en tid att passa, men om det händer igen kommer jag definitivt att ringa | |
| Bitte - Administratör | 2010-09-07 10:08 | |
![]() | Apbur läs vad jag skriver,, den är ok att kolla i den hos någon elev , men SKOLAN ska INTE lämna ut det till en person som bara vill kolla i den,, Bitte | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-07 10:11 | |
![]() | Vad då "skolan ska inte"? Menar du att det finns en lag som förbjuder rektor på en skola att visa upp en skolkatalog? Källa på det? det är på sin höjd moraliskt kontroversiellt. hd.se/inrikes/2007/0...da re-till/ | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-07 10:12 | |
![]() | Och den där tonen "läs vad jag skriver" klär dig inte. | |
| Mr_Fungus | 2010-09-07 10:13 | |
![]() | Barn som har hamnat i ett opassande beteende har troligtvis inte haft tillräcklig uppfostran, vilket i sin tur pekar på att föräldrarna inte har uppfyllt sitt uppdrag som, just, förälder. Kanske kan man få föräldrarna att inse att de behöver göra något åt saken men enligt egen åsikt så känner jag att yttre makter, såsom t.ex. polisen, har en större chans att påverka då barnen troligtvis redan tappat mycket av respekten hos de närmaste i omgivningen. Ursprungliga ansvaret ligger dock hos föräldrarna och jag hoppas att fler och fler inser ansvaret att ha ett barn och att de beter sig därefter. Alltför många anser nog att allt uppfostringsansvar skall ligga hos skolan då det är dit de skickar sina barn varje dag. | |
| magga | 2010-09-07 10:15 | |
![]() | Kan ju beskriva lite bättre så alla förstår vad det handlar om: Jag gick från mitt hem för att ta bussen. På vägen blir jag blockad av en kille och två tjejer, skulle tro att de var 14 år. De muckar gräl och är otrevliga och när jag fortsätter framåt blir jag daskad på rumpan. Jag blir arg och säger till dem, sen följer de efter mig så jag hotar att ringa till polisen. De försvinner till slut. Jag sätter mig på busshållplatsen och de dyker upp igen, hotar b.la. med att slå mig i huvudet med innehållet i sin påse "så att jag får en bula". Jag skäller på dem och säger åt dem att försvinna. När bussen väl kommer kastar de glåpord efter mig: "Jävla hora, jävla fitta, äckel" | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-07 10:17 | |
![]() | Polisanmäl. | |
| apbur | 2010-09-07 10:20 | |
![]() | Rektorn gör inget fel om en gammal elev, som rektorn själv kan identifiera, ber att få titta i skolkatalogen för att eventuellt identifiera dem som trakasserade och hotade henne. Bitte, hur tycker du lärarna ska hantera sina egna skolkataloger? Ska de låsas in? Eller gäller regeln bara under arbetstid? | |
| magga | 2010-09-07 10:20 | |
![]() | Ansvaret ligger inte hos skolan när det gäller uppfostringen av barnen, men eftersom skolan är en plats där barnen spenderar mycket av sin tid och där barn ska lära sig om livet borde skolan kunna hjälpa till. Det här handlar inte om MIG, eller att Jag vill anmäla dem. Det handlar om att deras beteende mot mig visar att allt inte står rätt till och att det kan finnas barn i skolan som mår dåligt av att de beter sig som de gör. | |
| Dammen | 2010-09-07 10:25 | |
![]() | Bra rutet Mr_Fungus. Att som nutidens föräldrar curla sina barn är endast till nackdel för dem i framtiden. Men i "alla" tider har föräldrar vägrat se att deras små älsklingar kan vara annat än änglar. Egentligen tror jag att deras uppträdande mot magga bara är ett slags rop på hjälp. De vill bli sedda fastän av fel avsikt. De skulle "impa" på varandra och begriper inte bättre. Därför är det inte fel att kontakta polis och skola så att de får en varning så tidigt i livet som möjligt. För gör man inte det kommer de kanske hamna i ännu värre svårigheter längre fram. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-07 10:26 | |
![]() | Självklart är skolan intresserad av att få veta detta. | |
| Mamik | 2010-09-07 10:33 | |
![]() | Mr Fungus Jag har tyvärr sett ett flertal exempel där ungdomar varit så hårt hållna av sina föräldrar, att de är mkt väluppfostrade i sina föräldrars närhet, men visar upp motsatt beteende i samhället. Jag har alltid känt mig som en lyckad förälder när jag märkt att mina ouppfostrade telningar, 7 och 21 år, är väldigt väluppfostrade när jag inte är med. De kan vara riktiga "pain in my ass" båda två. | |
| Pseudonymf | 2010-09-07 10:33 | |
![]() | Bitte 2010-09-07 09:57: “Men skolan FÅR inte lämna ut mitt barn till någon,, det finns tystnadsplikt,, de får ju inte ens prata elever mellan olika klasser varför ska de då få lämna ut dessa barns namn till dig,, Ärligt talat skulle detta komma till min kännedom skulle jag anmäla den personen på den skolan , och att bryta mot en tystnadsplikt är en allvarlig, handling troligen lika med fog för uppsägning, i alla fall en en varning Bitte” Skolan får väl visst lämna ut information om det kan leda till att brott klaras upp, kanske inte till Magga, men till, polisen. F.ö får lärarkollegor diskutera elever mellan klasser om det inte gäller någon specifik tystnadsplikt om just ett barn. Undantag finns ju alltid. Och jag kan hålla med EE att den attityden inte passar dig. | |
| Mamik | 2010-09-07 10:37 | |
![]() | Jag glömde att förklara vad jag var ute efter... Om barnen/ungdomarna inte får leva ut sina aggressioner hemma. Var ska de då göra det? Någon gång måste, även de, leva ut sina aggressioner. Förhoppningsvis på ett förnuftigt sätt. | |
| Vrooom | 2010-09-07 10:40 | |
![]() | Om du tar kontakt med polisen eller soc, om du nu misstänker att dessa ungdomar behöver hjälp/stöttning/struktur, så har de säkert en skolfotokatalog o kan hjälpa dig identifiera ungdomarna. Skolan har inget ansvar för vad eleverna gör på fritiden däremot blir skolans EVT (Elevvårdsteam) ofta inblandat i liknande händelser. Så ett alternativ kan vara att kontakta skolans kurator... | |
| magga | 2010-09-07 10:43 | |
![]() | Vrooom, ja så kanske det är. Men är det jag personligen eller rektorn som ska kontakta skolans kurator? Jag vet till att börja med inte Säkert att de här barnen går på skolan, det är därför jag skulle behöva se skolkatalogen, och det gör jag var? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-09-07 10:47 | |
![]() | Ring skolan och fråga. Börja i den änden, så ska du se att du får hjälp. | |
| p_warnberg | 2010-09-07 11:01 | |
![]() | Ja, du kan och bör kontakta skolan. Beroende på hur hotad du kände dig kan du överväga polisanmälan. | |
| magga | 2010-09-07 11:19 | |
![]() | Har skickat ett mail till rektorn nu iaf. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-09-07 11:41 | |
![]() | Polisen brukar ha en skolkatalog hos sig. Så anmäl, så ska du se att de fixar fram en katalog där du kan peka ut barnen. Sen blir jag trött på att höra IGEN att skolan ska ta ansvar för barn och ungdomar. Hade det här hänt under skoltid, så hade du kunna vända dig mot skolan för att få hjälp. Men skolkar ungar, så kan inte skolan heller göra mer än att meddela detta till föräldrarna. Det är ALLTID föräldrarnas ansvar hur barn uppför sig. Inte skolans!!! Vi som jobbar där ska i första hand undervisa, inte uppfostra. Att sedan verkligheten ser annorlunda ut är en annan sak och för djävligt. | |