Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 19 464 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
smulgubbe | 2011-03-01 12:40 | |
![]() | Tvålis. I mitten på denna månad brukar jag så frön. Det beror ju lite på var man bor i Sverige, och på när man kan sätta ut plantorna. Man ska ju inte så för tidigt för då blir plantorna långa och gängliga. Jag brukar så tagetes i olika färger, de är lätta och tar sig alltid. Dalior, petunior och lobelia brukar jag också så. Det finns ju massor av roliga blommor, kolla i affären. | |
maras | 2011-03-01 12:49 | |
![]() | gnill, björnbärsbuske ska växa som attan och trivas i skuggan. Har inte provat själv, men tänka sätta en eller två nu till våren. | |
slånbär | 2011-03-01 12:54 | |
![]() | Maras-tänk bara på att björnbäret snabbt sprider sig till ställen där du ev inte hade tänkt att ha den. Den sprider sig med rotskott så vill man begränsa den så är det bara att klippa av skotten som kommer upp lite varstans . Jag älskar mina björnbär men det som en gång var en blom rabatt har mer och mer blivit en björnbärsrabatt. Jag vill ju ha dom men jag måste klippa en hel del så dom inte tar över helt. Tänk också på att dom med taggar är mycket godare än dom taggfria och min erfarenhet är också att dom tar sig bättre. Dom taggfria är liksom klenare i tillväxten och även i skörd. Å andra sidan är dom taggaiga jävligt taggiga så har man småbarn ska man vara lite försiktig för dom gör skitont. | |
slånbär | 2011-03-01 12:56 | |
![]() | Dessutom så ger björnbäret bär på fjolårsskotten så första året får man ju inte så mycket bär eftersom dom oftast inte har så många grenar på plantan när man köper dom utan det blir först nästa sommar som du får bär på allt som växer upp den här sommaren. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-27 19:14 | |
![]() | jag ska köpa ett kanel äppelträd det är en gammal sort,och dom doftar gott,jag vill plantera penseer nu,hälst i går,vad har ni för planer inför vår sådden ? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-02 16:52 | |
![]() | mitt Mullbärsträd blommar,har planterat taggfria björnbär och ett fikonträd,mullbärsträdet planterade jag i sommras,och det kommer att bli många bär,detta är tiden då händerna aldrig blir rena rensa kirskål och den tar aldrig slut,funderar på att plantera in brokbladig kirskål så att det blir lite variation | |
smulgubbe | 2011-06-02 18:11 | |
![]() | Det är likadant med mina händer, det är alltid jordiga nu, bedriver en ojämn kamp med kirskålen. Det gäller ju att se till att bladen inte får se solen, även om man inte lyckas få upp alla rötter på dem. Ser fram emot att få plantera sommarblommor, har drivit upp tagetes, dalior, astrar och en blomma till som jag inte vet namnet på. Har snott frö från en sån blomma nånstans. | |
blue_moon | 2011-06-02 18:22 | |
![]() | Har äntligen lyckats gräva upp all kirskål, inklusive rötter, i köksträdgården och lagt ut marktäckväv. Ovanpå den ska jag odla kontrollerat, i drivbänk och jordsäckar som jag skär små kryss i och petar ner frön i. Kan tillägga att innan jag utrotade kirskålen så testade jag att förvälla de späda bladen i buljong och äta som spenat. Det var faktiskt gott! | |
silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-06-02 18:26 | |
![]() | min trädgård, dvs den delen av marken runt hus etc som är fin gräsmatta och rabatter är på typ 9 hektar så jag kör med stora tuffa åkgräsklipparen. ibland får jag skit av hustrun, svärmor eller någon annan för att jag kört ner planterade blommor, kryddor eller liknande. kan inte ett skit om blommor, men de är fina. och jag älskar när gräsmattorna och allèn upp ser spikraka och pedantexemplariska ut. så har jag bekanta som retar mig med.... och kallar mig för gräsgestapo | |
Joviana | 2011-06-02 18:38 | |
![]() | Mullbärs träd låter så härligt, men det får allt vänta tills jag har råd att köpa en egen trädgård med mark till en hektar vill jag ha. Nu hyr jag ett litet hus och får odla allt jag orkar i hyresvärdens trädgård... det är roligt det med. Har ett ca 30 kvadrat meter stort grönsaksland att härja i samt några pallkragar vid sidan av. Jätte roligt och mumsigt i sommar. | |
silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-06-02 18:40 | |
![]() | jo, det enda jag kan odla är krondill :) ett måste till kräftorna. | |
Mindymoo | 2011-06-02 18:47 | |
![]() | Jag satsade på ett buskage mot grannen, fåglarna gillade det. Snöbollsolvon, hagtorn, rhododendron... de tål skugga och täcker bra- | |
smulgubbe | 2011-06-02 19:36 | |
![]() | blue_moon. vad bra om du lyckats bli av med kirskålen. Jag har den i mina blomrabatter så det är därför det är svårt att bli av med den, Har hållit på med att få bort över 30 år. =) Det är ju så djupa rötter. Har faktiskt grävt upp en del rabatter och sållat jorden, men den kommer tillbaka. | |
smulgubbe | 2011-06-02 19:38 | |
![]() | få bort den i över 30 år...ska det stå | |
slånbär | 2011-06-02 20:15 | |
![]() | Tyvärr så är det oftast så att trots att man gräver och får bort alla rötter från kirskålen så tar det inte alltför många år innan den är tillbaka igen. Jag tycker alla sorters trädgårdar är vackra men föredrar absolut dom som inte är så raka linjer och kantskurna gräsmattor med perfekt klippta buskar och häckar. Jag gillar lite vildare trädgårdar (vilda under kontroll) med flera rum och gärna stenbänkar och oväntade platser. Min egen är en liten plutt"radhusträdgård" men jag undviker alla raka linjer och allt välputsat. Mina rabatter är igenvuxna av perenner och kryddor och där växer akleja, stjärnflocka och riddarsporrar i samklang med citronmeliss, oregano, mynta och dragon. Har annat där också som tex jordgubbar, irisar, dagliljor och självklart en massa björnbär. Odlar även i pallkragar där jag detta året har rabarber, en kryddlåda med div kryddor, ärter, bönor, grön och gul succini, olika sorters lök, morötter, sallad och lite överallt så växer vildsådd ringblomma. Trädgården är bäst nu när allt precis är på gång och innan sniglarna har tagit fart på riktigt. | |
blue_moon | 2011-06-02 21:07 | |
![]() | *Gillar slånbärs frodiga lustgård* Måste tillägga att jag inte lyckats utrota kirskålen från resten av trädgården - en rabatt med rosenkvittenbuskar och ett hörn av gräsmattan. Där får jag i stället göra små punktinsatser, plocka blad och gräva med maskrosjärn. Spanska skogssniglar har jag tyvärr också att tampas med. Har saltat in ett drygt hundratal redan och mer lär det bli. De gillar uppenbarligen persiljan och de självsådda solrosplantorna efter vinterns fågelmatning. | |
smulgubbe | 2011-06-03 11:57 | |
![]() | Jag har också en sån trädgård som du beskriver slånbär, men kirskålen letar sig ju upp mellan plantorna. Det är därför som de är svåra att få upp men rötterna, men man ska ta bort de blad man ser så de inte får solsken, så dör även rötterna till slut. Eftersom vi har en hörntomt som gränsar till en trädbevuxen tomt med hur mycket kirskål eller, kers som vi säjer här, så fröar den ju så det kommer nytt uppifrån hela tiden. I mina rabatter har jag stjärnflocka, rödblommig alunrot med röda blad, tolvgudablommor, tremastarblommor, sköldpaddsör och längst bak i den rabatten rosenflockel, Rosa, vitt och lite lila. I ett stenparti har jag olika låga växter som backnejlika, rosenbräcka, backsippa, låg toppklocka, och olika nävor. Nävor har jag också i framkanten på den andra rabatten jag beskrev. Detta är bara 2 av mina rabatter, det finns 5 till, bla. en med olika hostor. | |
smulgubbe | 2011-06-03 12:26 | |
![]() | Jag läste visst inte slånbärs inlägg ordentligt. Jag missade att det rörde sig om en liten radhusträdgård. Inte mindre fint eller frodigt för det, kan jag tänka. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-03 12:55 | |
![]() | jag har jobbat med min trädgård sedan 1989,kirskålen t kommer aldrig att försvinna,ej maskrosor heller,hand kräm är ett måste nu mitt högra pekfinger börjar se "rostigt"ut jag finner ro i mitt gröna rum,på två sidor har jag bukett spirea som snabbt blivit en grön vägg på dom andra två sidorna syrener,ingen ser in genom häckarna,jag är farsinerad av träd det blir ett par nya träd varje år,körsbär som fåglarna äter upp har prövat med att hänga cd skivor i träden funkar inte, och nät vill jag inte ha,finns det knep mot fåglar som vill äta körsbär funkar fågelskrämma?eller julgransglitter?har stella gårdebo bigaråer,och ett busskage med surkörsbär i sommras satt jag ett nytt körsbärsträd men mins inte vilken sort har funderat på att skriva trädgårds dagbok så att jag minns vad jag planterar,i flol satt jag ett åriga frön av prakt malva som blev jättefina och blommade till frosten kom,köpte frön på tradera av olika rosa och lila vallmo också fina men hittar inte fröna jag lagt undan hoppas på att dom själv sått sig,jag skulle vilja ha gamaldax krusbär lite gula med taggar på bären ,dom nya framodlade sorterna smakar inte som dom smakade när jag var liten.den brokbladiga kirskålen kan vara ganska fin,charmen är liksom att det aldrig blir färdigt har garage uppfarten kvar att lägga gatsten på,sen är det färdigt med det som inte växer,kanske ska jag bygga en trädkoja | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-03-17 15:16 | |
![]() | ja men hallå sätt fart och skriv nu om era trädgårdar och planer och ur ni tänker pyssla nu när våren kommer | |