Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 533 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-15 17:37 | |
![]() | Eh va? | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 17:56 | |
![]() | Att en dörrvakt och en ordningsvakt är helt olika jobb | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-15 17:58 | |
![]() | Förklara gärna skillnaden för en novis som jag. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:01 | |
![]() | En dörrvakt kan du hitta inom militären tex,,,en soldat har fått jobbet att vakta en dörr. En ordningsvakt håller ordningen på ett ställen så som stora evenemang eller krogar med lagstöd samma som en polis har. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:02 | |
![]() | Vakterna är väl inte bättre än vad arbetsgivarna vill att de skall vara. Tror inte en "dörrvakt" eller ordningsvakt i sig kan göra så mycket om han/hon har en arbetsgivare som anger en viss "stämning": Det finns ju ställen som medvetet satsar på t.ex. kvinnliga vakter eller att vakterna skall ha en viss stil/attityd för att folk skall känna sig välkomna. Misstänker att stockholm är unikt på sina håll, med ställen som har lyxen att kunna inte bara neka fulla, utan att även tycka att de skall bestämma hur folk som besöker (KUNDER!) dem skall klä sig, se ut, prata. Det är en arbetsgivare som skapar möjlighet för vakter att arbeta godtyckligt. I Rättvik... är väl vakten på Rättviksparken snarare den som ser till att de som skall in inte har med sig medhavd dricka. Åter igen, vakten gör ett jobb - arbetsgivaren har satt ribban genom att acceptera att folk som kommer är aspackade, bara de inte har medhavd dricka! | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:04 | |
![]() | "Misstänker att stockholm är unikt på sina håll, med ställen som har lyxen att kunna inte bara neka fulla, utan att även tycka att de skall bestämma hur folk som besöker (KUNDER!) dem skall klä sig, se ut, prata. Det är en arbetsgivare som skapar möjlighet för vakter att arbeta godtyckligt." Nja jag har blivit nekad i Göteborg med för att jag hade på mig fritidsskor. "En dörrvakt kan du hitta inom militären tex,,,en soldat har fått jobbet att vakta en dörr. En ordningsvakt håller ordningen på ett ställen så som stora evenemang eller krogar med lagstöd samma som en polis har." Okej ändrar mina "dörrvakter" till "ordningsvakter". | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:06 | |
![]() | Saken är den att krögare har egentligen inget att säga till om när det gäller ordningsvakterna,,,vill de inte ha in gäster med keps så ska det vara entrevärdar som säger till om sådant. och så ska det vara skyltat att det är keps förbud mm. Tyvärr som sagt så är det några få som få Proletären här att dra alla över samma kam,,Att jag är utbildad lärare spelar ju ingen roll för jag är ju som de där vakterna som han inte gillar. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:07 | |
![]() | oj,,,någon textrad försvann visst ,,,hupp | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:08 | |
![]() | Men du Proletären,,,som du provocerar här på forumet så kanske det är något i ditt sätt som gör att du är en oönskad gäst? | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:10 | |
![]() | Jag har väl inte i något ställe sagt något om att alla "ordningsvakter" är dåliga människor eller våldsverkare? Jag lade fram tesen "Utan dörrvakter så hade det varit mindre våld, trevligare stämning och billigare att gå på krogen." | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:12 | |
![]() | Ja nu klararde du dig på att det stod dörrvakter....men seriöst ,,,kan det inte vara så som jag frågade? | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:13 | |
![]() | "Men du Proletären,,,som du provocerar här på forumet så kanske det är något i ditt sätt som gör att du är en oönskad gäst?" Jag tar inte skit från någon, speciellt inte steriodstinna grötskallar med en liten brosch där det står "Ordningsvakt" på. Men att oprovocerat provocera någon har jag nog aldrig gjort (konstig mening). | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:15 | |
![]() | Jag tar inte heller skit från någon och de ska vi inte göra heller,,,men ditt sätt här på forumet är ju provokativt,,,kan det inte vara så att ditt förakt mot steroidpumpade grötskallar med bricka lyser igenom på något vis och det triggar dem att neka dig? | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:39 | |
![]() | "Jag tar inte heller skit från någon och de ska vi inte göra heller,,,men ditt sätt här på forumet är ju provokativt,,,kan det inte vara så att ditt förakt mot steroidpumpade grötskallar med bricka lyser igenom på något vis och det triggar dem att neka dig?" Ja så måste det vara...alla en gång jag blivit nekad att komma in pga att jag hade fritidsskor. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:43 | |
![]() | Jag har suttit i fängsligt förvar tre gånger, bara över natten dock. Första gången för att jag sa åt en snut att dra åt helvete i samband med att en fest blev nerstängd, andra gången så bråkade jag inne på en nattklubb med vakterna som vägrade ge mig min jacka när jag tappat bort brickan, och tredje gången var jag bara riktigt full. Plus En rättegång för misshandel som dömdes som självförsvar och prickad för vapenförsäljning, vapeninnehav och vapensmuggling när jag gick i nian (köpte massa butterflies i Spanien och sålde i Sverige). och ett par fritidsskor | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-15 18:51 | |
![]() | Nu handlade det väl om att bli nekad till att komma in? | |
| Pollifaxen | 2008-04-15 18:57 | |
![]() | Rent krasst får ordningsvakter eller entrevärdar inte neka någon tillträde pga klädsel. Dock gör dom det ändå och skulle den nekade vilja långdra det hela är det helt fritt fram att anmäla för diskriminering. Uppe i sthlm har ju ordningsvakter motsv. även styrningar från ägaren vilken typ av folk de vill ha på sin klubb; Unga, gamla, städade, rockiga osv. Entrévärdar kan agera på ordningsvakts ansvar, dvs säger ovakten "kom och hjälp" så får entrevärden på ordningsvaktens ansvar samma befogenheter som ovakten. Vidare kan man på något vänster även lyckas stödja sig på nödvärnsrätten- avvisa person som försöker tränga sig in i hem hus rum gård eller fartyg. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:15 | |
![]() | Jag vet (utan att hänga ut någon) att det finns krogägare (partyställe-chefer typ) som ger ut order att bara släppa in "snygga" tjejer och killar. Alltså sådana som är nog trendiga... Och då är det upp till personen i dörren (diplomatiskt va?) att neka fula, tjocka och "slafsigt" klädda människor... | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:21 | |
![]() | Pollifaxen,,,finns det skyltat att det är förbud mot vita skor eller keps mm så får entrevärdar och andra anställda neka tillträde. Vi kan neka en person preventivt genaom att den personen har bråkat på krogen bredvid och då finns risken att den bråkar hos oss också. Entrevärden har inte fler rättigheter än vilken person som helst som kan använda envarsingripandet som medel...då om brottet är grovt nog att det kan ge personen upp till två års fängelse.. Entrevärden får INTE samma befogenheter som Ordningsvakten när den påkallar hjälp från den. | |
| Aboo Alby - Ej medlem längre | 2008-04-15 19:24 | |
![]() | Ey yo uffe, vare inte du som slog en polare för att han var inte svenne? | |