Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Deadwing2010-09-15 02:02
Antal inlägg: 82

apbur - förresten, ja det stör mig EXTREMT att kattägare utan att blinka är villiga att ta den risken. Nämn ett annat tamdjur som blir behandlat med samma brist på respekt för djurets hälsa? Ingen vettig djurägare vill väl riskera att sitt djur skadas? Det är därför vi håller de i koppel, vi har de i burar, inhägnader och hagar. Ja, förutom kattägare förstås, deras liv gör inget om vi riskerar...

Minta2010-09-15 02:06
Antal inlägg: 20042

Inte kringströvande i ett stort område, de håller sig ju i närområdet. "Det ligger i kattens natur att ströva över relativt stora ytor och ”ruta in” sitt revir."

Min katt är mycket hemkär men gillar som sagt att vara ute om natten (den bryr sig inte om att den inte är nattdjur, den gillar att vara då i alla fall). Den är 10 år och har sina vanor. Den gillar också att vara på vinden en stund varje dag, så den rör sig på tre områden för att vara nöjd.

Vad menar du med att vi kan påverka kattens revirgränser? Det är klart vi kan, men det är betydligt svårare att få en nöjd katt i en liten lägenhet. Det vet jag, jag har haft fem katter. Kan den inte komma ut så håller den sig ju hemma, men jag tror att väldigt många katter vill ha möjlighet att komma ut på egen hand. Det skulle säkert hunden också, men det tolererar vi inte.

Minta2010-09-15 02:07

Hundar has i koppel därför att de måste på de flesta ställen. Det är nog många hundägare (och hundar( som skulle vilja slippa koppel.

Minta2010-09-15 02:08

Jag är mycket rädd om min katt liksom om min hund. Jag får väga risken med att den är ute på natten mot att den har ett liv som inte är optimalt för den.

apbur2010-09-15 02:09
Antal inlägg: 9699

Det jag säger, du stör dig på den bristande respekten för katten som du tror dig kattägare till utekatter har. Du bryr dig inte ett skit om katten egentligen, den mår knappast bättre av att vara inhägnad.

Minta2010-09-15 02:12

Hunden kommer dessutom ut på flera långa promenader varje dag, i bästa fall får den springa fritt i lämpligt område.

Deadwing2010-09-15 02:19

Minta - Varför tolererar ni inte att hunden får samma behandling för sina behov som katten?

Självklart är det svårare att få e nöjd katt i en liten lägenhet, det är precis det jag menar med lathet och okunskap. Det är på intet sätt omöjligt att få en katt att trivas superbra med kontrollerad utevistelse, det handlar om att ägarna inte är villiga att lägga ner den energin och det engagemanget som krävs. Hundar är det ingen som ifrågasätter att man lägger ner tid på på diverse kurser i allt från agillity till spår och vallning, allt för att tillgodose hundens behov. Men katter "får" man inte ägna samma typ av stimulerande tid åt. "Sånt gör man inte med katter".
En hund som inte får sin stimulans börjar inte sällan klätra på väggarna, gnälla och göra sina behov inne i protest, eller hur? Många klagar om att deras katter gör precis samma sak när de inte får gå ut. Ja, de GÖR sånt när de är understimulerade. Säg det djur som inte får ovanor av att ha långtråkigt. Till och med människor sätter sig till med dåliga vanor om man inte har något bättre för sig. Särskilt tydligt hos barn.
Jag har i dagsläget två katter. Jag märker direkt när jag inte skött min roll som ägare och de är uttråkade. De börjar jama och hoppar upp på ställen de annars sällan är på och börjar riva ner saker. Allt för att roa sig själva. Men det är inte katterna som missköter sig. Det är jag som inte tar hand om dom ordenligt, och ja, missköter jag mig får jag helt enkelt ta smällarna med att saker åker i golvet, kläder dras runt på och brödpåsen blir söndertuggad. Det är MITT fel, inte kattens.

Nej, jag väresätter katter lika högt som vilket annat tamdjur som helst och anser att de är värda precis lika mycket i omvårdnad och tillsyn. Därför spelar jag inte med deras liv på grund av min egen lathet.

Deadwing2010-09-15 02:22

Minta - Att skylla på att hundar "måste" vara i koppel är oerhört naivt. Det visar bara att man inte gör det för hundens skull utan för att någon annan sagt åt en att göra det. Du skriver också att hunden får springa lös och tas ut på promenader. Precis min poäng, för du är med den på promenaderna och på lösområdena eller hur? Varför följer du inte med katten ut också?

Minta2010-09-15 02:25

Om jag tog med katten till skogen där jag tar hunden och släpper den där är det inte säkert att den kommer tillbaka. Av den anledningen skulle jag inte heller ta med katten till ett område den inte känner till och släppa ut den där. Katten följer inte människan på samma sätt som hunden gör.

Minta2010-09-15 02:27

Du har ingen aning om huruvida jag är lat eller inte. Du bara kastar ur dig saker som du tror stämmer. Min katt har haft ett mycket bra liv hittills i tio år och jag tänker inte ta ifrån den möjligheten till utevistelse om natten som den älskar.

Deadwing2010-09-15 02:28

apbur - Du läste inte det jag skrev va? Okunskap. Vet man inte vad katten har för behov så är det självklart att katten är olycklig. Det skulle vilket djur som helst bli om du inte tog hand om den på ett sätt som tillgodoser dess behov.

Återigen, jag säger inte åt folk att stänga in katten, jag ber folk att följa med djuren ut.

Sommartid är katterna utomhus flera timmar om dagen (på vintern är de inte lika intresserade, så det är självvalt från deras sida). Jag tar med dom på promenader och utflykter. De har åkt båt ut till en ö och följer mig ut i skogen emellanåt. De klättrar i träd, jagar insekter och rullar sig på varma stenar. Ja det är verkligen synd om mina olyckliga innekatter. Skillnaden mellan mina och dina är att jag följer med mina ut och jag tar mitt ansvar både att de inte stör andra samt att de inte råkar illa ut. (och råkar de illa ut, olyckor kan ju alltid hända) så är jag åtminstone där och kan göra något, istället för att de kanske ligger långsamt förblöder under en buske medan jag sitter hemma och tror att de spanar på fåglar).

Minta2010-09-15 02:29

På vilket sätt är det naivt att hunden måste gå i koppel? Det är ett faktum, om det var accepterat att min hund gick utan koppel skulle den göra det i mycket högre grad än den gör nu.

Deadwing2010-09-15 02:29

Minta - Jag har aldrig påstått att Du är lat. Förresten kan jag tipsa om en uppfinning som heter sele. Jag tror du har något liknande till din hund om jag inte tar alldeles fel.

Deadwing2010-09-15 02:31

Minta - Du tolkar uppenbarligen mina inlägg på fel sätt. Det naiva är att det är självklart att ha uppsikt över sin hund, men självklart att INTE över sin katt.

Deadwing2010-09-15 02:32

Oavsett om man är för kontrollerad utevistelse eller ej så rekomenderar jag den här sidan för alla kattälskare. Bättre sida får man leta länge efter, jag vet ingen annan kattsida i världen som har samlat lika mycket matnyttig information.

kattstatus.se

Minta2010-09-15 02:32

Du talar till andra på ett mästrande sätt och som om de var mindre vetande. Inte särskilt becoming. Haha, jag har sett dessa katter i sele. Det ser inte riktigt rätt ut om du frågar mig.

Deadwing2010-09-15 02:37

Minta - Jag försöker bara komma med fakta. Faktum är att kattsverige generellt ÄR väldigt okunniga om sina djur :)

Haha, nej klart det inte ser rätt ut eftersom alla är vana med hur det var förr och fortfarande behandlar djuret så. Idag skulle andra hästtjejer få slaganfall om jag band upp min häst i tyglarna, men ja.. Saker förändras när djuren får andra användningsområden (dvs hobby, katten har ingen arbetsfunktion i samhället längre) och man får en annan syn på den. Synen på katter är däremot något som tyvärr hamnat väldigt mycket efter, och det är väl också därför vi har över 100 000 hemlösa katter i Sverige.

Minta2010-09-15 02:38

Nu har jag en inhägnad gård så min katt har det ganska tryggt där på natten och är inte ute i trafiken och springer. Hon vill heller inte vara ute på dagen. När vi hade landet att åka till var det självklart att hon var ute där som hon behagade, ut och in allt efter behag. En underbar kattillvaro.

Minta2010-09-15 02:39

Nej, jag är inte okunnig om katter, jag har haft fem stycken och nu har jag en som är tio år. Och en hund. Jag ser att de har olika slags behov.

Minta2010-09-15 02:40

Hemlösa katter däremot är ett stort problem och grymma människor som överger sin katt. Eller damen i England som slängde grannens katt i soptunnan med orden "det är ju bara en katt".

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?