Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 329

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mamik2010-09-17 09:15
Antal inlägg: 278

Jag tror att det är väldigt olika hur mycket hjälp man får av rehabiliteringen, oavsett ålder.

Jag var inlagd på neurokliniken i två veckor och därefter rehab i tre, för min MS.

En man som kom in samtidigt som jag på sjukhuset, efter en stroke med afasi och halvsidesförlamning (heter det så?), kom väldigt långt med sin rehabilitering på 5 veckor. Han hade bara försumbara kroppsliga besvär kvar, när vi skrevs ut. Han var 50-60 år gammal.

En patient, som vi träffade när vi kom till rehab, hade också haft stroke. Han hade inga andra symtom än afasi och hade inte haft tidigare heller. Han hade legat på rehab i ett år och lärt sig säga sitt namn och kaffe. Han kunde däremot läsa och skriva, så vi umgicks ganska mycket medan vi var där. Hans chanser att rehabilitera sig helt är nog små, eftersom han inte kommit längre på så lång tid. Han var nyss fyllda 30.

Kvinnan jag delade rum med var på väg att skrivas ut, hon kunde prata riktigt bra, men orden böts ut i huvudet på henne innan de kom ut genom munnen. Heltokiga meninga blev det ibland, när hon skulle säga säng, men sa pannkaka. : ) Hon var ca. 70.

Det var många strokepatienter med afasi på rehab och de flesta, även riktigt gamla, hade kommit väldigt långt efter tre veckor. Om de varit där länge innan jag kom dit vet jag inte.

Mamik2010-09-17 09:29
Antal inlägg: 278

Någon skrev att om ena handen är försvagad så bör hon träna och envist använda den.
Jag skriver under på det, direkt.

Min MS gav mig en vänsterhand som inte var pålitlig och jag tog tyvärr den enkla vägen att sluta använda den, vilket gjorde att jag fick arbeta ännu hårdare för att få funktionerna tillbaka. Det gick till slut, helt pålitlig är den inte än och kommer aldrig att bli men den försvagning och de känselstörningar jag har kvar går att leva med.

Jag hoppas att din mor tillhör dem som rehabiliteringen har full effekt på. Lycka till!

hafferlaffen - Ej medlem längre2010-09-17 10:14
Antal inlägg: 43

Min mamma var 60 år när hon fick stroke (aneurysm som brast). Hon låg medvetslös i några veckor, sen var hon som en annan person i flera månader men sen kom hon hem och tränade upp sig, blev halvsidesförlamad och fick afasi. Men hon fortsatte skriva brev, skrivmaskin och vänster hand. Klarde att gå med kryckkäpp, t.o.m. ner till tvättstugen i källaren. Mycker beror på envishet kan jag tro, men med tanke på hur dålig hon var så trodde vi aldrig hon skulle komma hem igen. Men hon levde tills hon blev 72 år (andra sjukdomar). Så fortsätt hoppas och uppmuntra henne. Och er själva. Min mamma bodde 30 mil från mig så jag förstår hur jobbigt det är för dig med 50 mil...

LaCrüll2010-09-17 17:14
Antal inlägg: 43

Återigen - TACK alla för ert stöd, det värmer och betyder jättemycket!! Kramar!

sisselej2010-09-17 17:34
Antal inlägg: 49

Jag drabbades av en stroke pga ett aneurysm som brast för ett och ett halvt år sedan. Jag låg nedsövd, i respirator och halvsidigt förlamad. Men jag repade mig ganska snabbt och jobbar nu 75 % som gymnasielärare. Handlar nog mest om tur, envishet och för mig iaf fantastiskt god vård på bland annat neurokirurgen på universitetssjukhuset i Linköping. Så det är klart att du ska hoppas på att det vänder, efter sju veckor kunde jag faktiskt gå igen. Men googla inte för mycket, min dotter berättade att det enda hon fick fram när hon googlade var förfärliga berättelser om vegetativa tillstånd.

Maja G2010-09-17 21:17
Antal inlägg: 10730

Sänder en kram till dig och hoppas att din mor blir bättre efter stroken. Min mor fick en stroke för några år sedan och jag fick verkligen stöd av personer här på beta. Skrev ett inlägg under "seriöst" och fick seriösa svar av människor som har drabbats av stroke eller har anhöriga som har drabbats av det.
Min mor fick sin propp på höger sida, därav förlamning av vänster arm och ben ( det sätter sig ju tvärtemot)
Hon hankar sig fram med gåbock och rullator. Rullstol har hon men vägrar använda den..fast hon skulle behöva det vid längr sträckor.
Det värsta med henne är humöret. Hon är så arg hela tiden och hennes sambo får ta mycket skit varje dag..Hon är inte gråtmild eller så, men arg och troligen besviken på situationen.
Jag jobbar ju med äldre personer och har även boenden som har haft stroke. Men när det drabbar ens nära så är det en helt annan sak...Vet inte riktigt hur man ska hantera situationen tyvärr:(

le-lou2010-09-17 21:21
Antal inlägg: 17500

ursäkta, missade helt att tråden låg här. Har skrivit mitt bidrag i den andra tråden :).
Och håller tummarna för din mamma!

Maja G2010-09-17 21:36
Antal inlägg: 10730

www.betapet.se/forum...ea did=6786

Hittade min gamla tråd..länkar INTE till den som någon uppmaning att det redan finns en sådan tråd, utan läs gärna vad mina goa vänner har skrivit till mig här!

TruckerP - Ej medlem längre2010-09-18 17:15
Antal inlägg: 87

En faster fick en riktigt allvarlig stroke för ett par år sen. Hon tappade bland annat talförmågan delvis och läs och skrivförmågan helt. Hon fick bra rehabilitering och är nu så gott som bra igen.
Håller tummarna för din mamma.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?