Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 329 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lill-IT | 2010-09-16 22:48 | |
![]() | Där är vi olika Apbur, jag känner mig mest beklämd när så är fallet.. och roligt finner jag det definitivt inte. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-09-16 22:51 | |
![]() | inte kul ett dugg | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-09-16 22:53 | |
![]() | Personligen tycker jag vi har adopterat amerikansk hatkultur, kanske inte så konstigt då internet är en amerikansk uppfinning... antagligen också den bästa propagandamaskinen i historien... Man kan ju titta lite mer på: en.wikipedia.org/wik...as sination om man har lust... Överlag så verkar 'humor' har blivit 'hån' där vi människor dehumaniserat oss själva till en flock fiskmåsar som bara skriker... (tillåt min existentiella depression stå för den sista kommentaren). | |
| Måns_E | 2010-09-16 22:55 | |
![]() | E G N, du menar väl roa forumvärdEN? För var har alla andra tagit vägen? | |
| le-lou | 2010-09-16 23:03 | |
![]() | Många tror jag i alla fall, som blir såna här forumtroll är sådana som känt sig orättvist behandlade. Har sett både här och på andra forum - f.d medlemmar som startar nya konton enbart i avsikt att jävlas - dvs vara oförskämda, skapa merjobb för värdar och allmänt bara sabba. Den typen av "troll" är bara uttryck för ilska, en fördämd sådan. De kommer alltid att finnas, men man kan motarbeta såna så långt det går genom att förebygga. Tex att man för ordentliga diskussioner om saker som gått fel och att man både ger och naturligtvis kräver tillbaka respekt. Min erfarenhet som forumvärd, både här och på andra ställen där jag fortfarande verkar (ja, jag har inte mycket till socialt liv) har gett mig insikten i alla fall att det säkraste sättet att skaffa sig aktiva och väldigt jobbiga forumtroll är att "tysta" människor, kasta ut folk/avsluta medlemskap och inte bemöta kritik. Den andra typen av troll är bara sådana som inte vuxit upp ordentligt, de är fortfarande kvar på dagisstadiet där det ansågs vara en merit bland likasinnade att förstöra andra barns lekar. | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2010-09-16 23:09 | |
![]() | Ett forumtroll vill ju egentligen bara skapa debatt om jag har förtstått det rätt ! | |
| apbur | 2010-09-16 23:24 | |
![]() | le-lou har nog rätt. Sen är det ju ett problem att alla andra forumvärdar utom en har slutat vara aktiva här. | |
| blue_moon | 2010-09-16 23:24 | |
![]() | Ha! Forumtroll är notoriska klottrare! | |
| Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-09-16 23:39 | |
![]() | Heh :P Ni pratar om troll som om dom vore pedofiler. Men det finns ju nivåer av troll. Jag har haft diskussioner med troll som bara sagt roliga saker etc. Men så finns det ju rasistiska troll, och dom är bara jobbiga. | |
| lolacola | 2010-09-16 23:40 | |
![]() | Skitsnack, bara för att någon inte tycker eller tänker som det som annses vara normalt blir man utpekad som troll. Så fort de blir "obekvämt" för er så antar ni att personen i fråga är ett troll eftersom ni är så trångsynta och inte kan acceptera att andra inte tycker som ni. | |
| Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-09-16 23:49 | |
![]() | Håller med lolocola faktiskt, och eftersom det är många här som är väldigt torra och gamla i sin humor blir man ofta utpekad som troll om man har humor som inte passar dom. | |
| Tokstollan | 2010-09-16 23:52 | |
![]() | Det här var en både intressant och viktig diskussion tycker jag. Nu är ju kanske inte jag den som skriver så där jättemycket i forum och kanske är det därför jag inte har sett så många troll. För mig blir frågan: när blir någon ett troll? Det jag menar är att det kan vara lätt nog att missförstå vad en annan människa menar. Till exempel härom dagen startade jag en tråd apropå den svåra tågolyckan utanför Norrköping som ju tyvärr krävde ett liv. Många som skrev i den tråden upplevde det så att jag gjorde politik av en ung kvinnas död, vilket de (förstås) upplevde som osmakligt. Andra tyckte mest att det var "fjantigt". Själv upplevde jag det på ett helt annat sätt; min infallsvinkel var en annan. En del av dem som skrev kunde nog uppfattas som ganska otrevliga i sin ton, om man bara var på det humöret. Skulle jag för den sakens skull kalla dem troll? Aldrig i livet! Människor tycker olika och måste få reagera! Det kallas debatt. Visst - någonstans går ju en gräns. En person som oavbrutet för det första skriver och för det andra skriver hånfullt, det är en sådan där energitjuv som man bara ska ignorera. Om man sedan ska kalla dem troll...ja, kanske. Okej - troll. Men de är nog ganska få tror jag. | |
| Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-09-16 23:55 | |
![]() | Jag ska göra en dokumentär Den ska heta: Dom kallar oss Troll. | |
| mrperfect | 2010-09-16 23:56 | |
![]() | jag är ett troll typ 1, dvs ett skämtsamt troll, jag försöker aldrig förstöra för andra, en del uppfattar mig som så och det är synd, eftersom man inte får komma med personangrepp eller prata om andra i forum så tillåter jag härmed, ( dvs med ledningens tillåtelse ) alla som tycker att jag är dum att maila mig om det så jag kan antingen erkänna eller försvara mig, f ö tror jag att de som uppfattat mig som troll typ 2 är sådana som lolacola beskriver, dvs som tycker att det blir "obekvämt" | |
| le-lou | 2010-09-16 23:56 | |
![]() | När jag tänker på troll så är det ofta nya användare som förstör. Att förstöra innebär ju inte att ha en speciell sorts humor, eller ens att vara lite hätsk ibland. Jag tror vi pratar om den typen som systematiskt bara skriver meningslösa inlägg eller varför inte starta tio trådar efter varann i exakt samma ämne? | |
| le-lou | 2010-09-16 23:57 | |
![]() | ett annat tecken på ett troll är att de skriver om saker som är så märkbara, något verkligt udda, nåt som ens är svårt att ta på allvar (tex jag snodde en hund från en person och nu har jag fått allergi, hjälp vad ska jag göra). | |
| Måns_E | 2010-09-17 00:06 | |
![]() | Fast just jag snodde-en-hund-historiern a är ju rätt så underhållande läsning. Varför inte låta sådant vara kvar? Om man blajar ur sig sådant enbart för att göra livet surt för övervakare så lär man ju fortsätta med att skriva sådant så länge man får den reaktionen på det. Ett stort problem är att det censureras för mycket, och det upplevs av många som ett problem. Forumvärdar skall ju inte lägga personliga aspekter på sitt modererande, utan skall ju strikt hålla sig till de riktlinjer som finns. Annars så kommer det som ett brev på posten att övervakeriet uppfattas som maktfullkomligt och godtyckligt, och då frodas ju även troll. | |
| le-lou | 2010-09-17 00:18 | |
![]() | jag tror att kritiken "godtycklig" skulle klart ebbas ut och undvikas i princip helt om fler forumvärdar visade näsan här ute. Som det är nu så är det Mouche som får ta all skit, eftersom det är han som alltid syns - även om jag vet att de andra backar upp honom, det är inget enmansvälde, tro mig - så bör det göras öppet, för att markera att alla gör likadant och att det inte är enmansvälde och "godtyckligt". Och nu menar jag INTE att en annan värd tex, ska skriva om nåt som nyss hänt typ "ja jag håller med" - utan bara att fler värdar blir aktiva härute och också vågar ta lite strid där det väl behövs. Tycker faktiskt synd om Mouchen som alltid står i skottlinjen ensam.. Fram för fler aktiva värdar. Det främjar oss alla och skapar en bra stämning tror jag i alla fall. | |
| Måns_E | 2010-09-17 00:31 | |
![]() | Jag håller med. När fler forumvärdar var aktivare så funkade mycket bättre. Det behövs kanske fler? Att folk försvinner från forum efter ett tag och inte är lika aktiva är ju naturligt och det gäller även Beta, men då måste det fyllas på med nytt folk också. | |
| Maskulinist | 2010-09-17 00:44 | |
![]() | Ack, dessa livets stora frågor! Varför blir man forumtroll/-värd? Varför ligger man med människor? Gör dem ont? Och så vidare. Olika frågor med samma svar: För att stävja den eviga, bubblande svärta som bor i oss alla och göra vår utmätta tid här på jorden så uthärdlig som möjligt. | |