Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 452

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-09-23 12:56
Antal inlägg: 4561

Hehe ;-)

le-lou2010-09-23 12:58
Antal inlägg: 17500

om det är så dramatiska skillnader i partipolitiken i Sverige så tror jag det skulle vara omöjligt att vara tillsammans med som tycker precis tvärtom.
de dramatiska skillnaderna skulle förmodligen rubba av sig mer på vardagslivet också - än vad det gör idag.
jag uppfattar folkpartister precis lika trevlig/otrevliga som en sosse. Vissa sakfrågor står man isär, men nåt dramatiskt är det ju inte direkt...det är ju inte så att ett parti idag förespråkar att vi ska deportera folk ut från landet.

eller jo fan, det har vi kom jag på :/

le-lou2010-09-23 12:59
Antal inlägg: 17500

alltså, vi lever ju inte med apartheid. Kan tänka mig att i länder med extrem politik - där fungerar det inte med relationer över partigränserna.

aja. intressant ämne dock.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-23 13:01
Antal inlägg: 1338

Präcis.

MiniLudd2010-09-23 13:05
Antal inlägg: 309

Satyra - lite impad och förvånad över att du är tillsammans med en moderat. Men tycker du inte han är korkad då? :) Hur motiverar han sitt val till dig och förstår du hans utgångspunkt?

Mja min kille var kanske ointresserad men han kände hela tiden en genuin motvilja när hans ex försökte få med honom i Ung Vänster. Vi har dock en del olika åsikter, t.ex. gällande kärnkraftens vara eller icke vara, men det är inget som känns så brännande viktigt att det behöver bli bråk om :P

Satyra2010-09-23 13:13

le-lou - Jag uppfattar också människor som ungefär likvärdigt trevliga/otrevliga oavsett vad de röstar på - så länge jag inte ska ha dem nära inpå mig och oliktänkandet helt naturligt blir betydligt mer tydligt. Och då handlar det ju inte om trevlighet eller inte utan om djupare drag än så ...

"det är ju inte så att ett parti idag förespråkar att vi ska deportera folk ut från landet.
eller jo fan, det har vi kom jag på :/"

Jomen du är faktiskt lite småfyndigt småkul emellanåt. :-)

Satyra2010-09-23 13:36

MiniLudd - "Satyra - lite impad och förvånad över att du är tillsammans med en moderat. Men tycker du inte han är korkad då? :) Hur motiverar han sitt val till dig och förstår du hans utgångspunkt?"

Är faktiskt båda lite impad och förvånad själv, hahaha ;-)

Skrev ett rätt långt svar till dig, men insåg innan jag postade det att det nog blev lite FÖR personligt för att jag skulle ha lust att lägga ut det till allmän beskådan här. Men om du är nyfiken på svaret kan jag skicka det till dig via PM?!?

wildman2010-09-23 13:57
Antal inlägg: 3860

Så länge man accepterar och respekterar männsikor tror jag man kan leva med rejälv politiskt oliktänkande. Det kan tom vara en sporre i ett förhållande. Min mor och far var av sorten en rejäl sosse och en rejäl moderat. (Nu pratar vi alltså inte om den nya moderaten utan old-school moderat.) Det ledde ju till att jag är uppväxt med rätt så heta politiska debatter hemma. Men det tror jag det är nyttigt att tvingas testa och ompröva sitt tyckande hela tiden. För om man bara omger sig med likasinnade så blir det gärna ett godtyckligt medhållarnickande.
Själv lever jag i en relation där vi är rätt så lika, men inte helt. Jag tror dock inte att jag ens tänker politiskt när jag väljer partner utan då är det viktigare att det är en person som tänkt igenom sina åsikter och är redo att debattera dom snarare än att man kanske bara fått en politisk åsikt medfödd om än likadan som min.

LadyCabernet2010-09-23 14:42
Antal inlägg: 8

Vi är båda åt höger men inte samma parti och jag tror inte det skulle fungera så bra om han hade varit röd då jag är mycket intresserad av politik och har ganska starka åsikter ;)

TakeAim - Ej medlem längre2010-09-23 14:55
Antal inlägg: 42

Jag brukar fråga om den andres politiska åsikter redan på första eller andra dejten. Det kvittar vad han röstar på så länge han inte är sverigedemokrat eller kristdemokrat.

Jag är mer vänster än höger men blir av någon anledning bara tillsammans med moderater eller folkpartister. Det bäddar för hetsiga diskussioner som håller relationen levande ;)

Satyra2010-09-23 15:39

wildman - "Det ledde ju till att jag är uppväxt med rätt så heta politiska debatter hemma."

Ja det måste ju vara klart bästa förutsättningarna från start att få politiska diskussioner från var sida serverat till frukost och då lättare verkligen kunna bilda sig en helt egen uppfattning. :-)

De politiska diskussioner vi hade i mitt föräldrarhem kom nog främst genom mitt initiativ faktiskt. Vet inte var jag fick mitt politiska intresse ifrån riktigt, eftersom varken min familj/släkt eller de vänner jag omgav mig av då var i närheten av så intresserade som jag tidigt blev.

Och mina egna barn, som ju vuxit upp med en mamma som varit väldigt aktiv i perioder (de har suttit med på V-möten både en och två gånger när jag haft brist på barnvakt) och alltid pratat politik i tid och otid har ändå inte helt anammat mina åsikter. Jag hade ju hoppats på att de båda skulle gå med i Ung Vänster men tji fick jag, hehe. ;-) (Sonen ÄR dock ganska aktiv men i ett annat parti.)

Har du överfört det politiska diskuterandet till dina barn, wildman. (Om du har barn vill säga.)

LadyCabernet - Ja, jag är ju också väldigt intresserad och med starka åsikter och min partner har också starka åsikter. Dock ÄR han ändå inte lika intresserad och därmed heller inte lika insatt och det är nog det som främst gjort att det ändå fungerat, so far. :-o ;-)

TakeAim - Brukar du? Varför då om jag nyfiket får fråga, om du sen ändå inte tycker att det har betydelse?

Jag kan ju ärligt säga att jag aldrig - av någon outgrundlig anledning - dejtat en annan Vänsterpartist, men de flesta har ändå stått relativt nära mig politiskt.

wildman2010-09-23 15:43

Satyra, mina barn är nog såpass unga att det skulle klassas som hjärntvätt om jag körde ren politik med dom ;-) Men jag uppmuntrar självklart diskussioner och understryker alltid att man ska ha åsikter, men att fundera igenom varför man står för dom och kunna motivera dom, så det är väl en bra grogrund till det politiska engagemanget hoppas jag.
För har jag dejtat allt från moderater till sådana som varit till vänster om vänstern. Och jag kan inte säga att jag bryr mig så mycket så länge dom brinner för det dom tycker och har tänkt till. Det värsta jag vet är folk som bara tycker något för att det alltid varit så i deras uppväxtmiljö utan att ens reflektera över det. Sen är det inte så konstigt att man röstar som sina föräldrar i sig eftersom man ofta får värderingarna som medför det. Men man ska ändå alltid tänka på det iaf.

Satyra2010-09-23 15:49

Håller med dig wildman och jag har faktiskt också - tro det eller ej - uppmuntrat mina barn till att tänka själva, vrida och vända på saker och INTE bara svälja andras tycken - även om de tyckena kommer ur min mun. ;-) Och det tycker jag det båda lyckats bra med. Särskilt sonen har jag haft många politiska diskussioner med, där vi inte haft samma åsikt.

Så som du uttrycker det säger min Moderat-partner till mig - att han skiter i att jag är Vänsterpartist eftersom han ändå starkt gillar att jag genuint ÄR intresserad och "brinner" för min sak. Själv är jag dessvärre inte riktigt lika generös i mitt seende då det kommer till partners - andra människor däremot känner jag ofta så inför, även om de brinner för något annat än mig. ;-)

wildman2010-09-23 15:55

Grejen är ju den att jag tycker vanligtvis att när man särskådar männsikor, mig själv innefattat så ÄR det inte så stor skillnad mellan folk oavsett om dom röstar höger eller vänster. Det finns enstaka individer som är väldigt mycket så, men det stora flertalet är ganska lika i sina åsikter, det är små saker som avgör var man röstar. Själv har jag under mitt liv fluktuerat mellan vänster och höger, och inte sällan är det faktiskt dom som driver ett parti som avgör var jag hamnar. Jag tycker, synd kan man tycka, att det faktiskt har stor betydelse för politiken vem som är tongivande inom ett parti.
Jag är tex övertygad om att om Anna Lindh hade fått leva och leda sossarna så hade dom fullständigt pulvriserat alliansen, för hon attraherade en bred massa av folket.

Satyra2010-09-23 16:02

"det är små saker som avgör var man röstar"

Ja det är möjligt men konsekvenserna för hur man röstar blir ju inte direkt småsaker kanhända ... ;-)

Och jag tycker, som du kanske läst i någon annan tråd redan, att det inte är främst partiledaren utan partiet man bör rösta på. Jag förstår dock att människor tycks se det mer som du beskriver det men det tycker jag är helt åt fanders fel eftersom partiledaren ändå har i uppgift att föra fram partiets linje och ingenting annat. Det blir en aning skevt alltihop om ledaren ska få så stor betydelse, anser jag.

MiniLudd2010-09-23 16:04
Antal inlägg: 309

satyra - javisst :)

wildman2010-09-23 16:08

Jag håller med dig i princip vad gäller partiledaren, men det fungerar inte så. En stark ledare styr ändå partiet åt ett håll som passar dennes personliga preferenser. Vi är inte mer än människor, vi går gärna åt ett håll som en tilltalande ledare pekar åt. Och vice versa...
Sen håller jag inte med om att skillnaderna de facto blir så stora i politiken, inget parti vågar göra för stora avvikelser från mittlinjen även om det låter så på dom rent retoriskt. Nu är vi visserligen way offtopic, men då det mest aktuella är sjukförsäkringen så är ju sanningen den att den var rätt elak redan under sossarnas tid, och jag är helt övertygad om att den nuvarande regeringen kommer skapa förmildrande regler för att stävja dom tydliga fall som framkommit nu. alla går mot mitten sas....

ocki2010-09-23 16:12
Antal inlägg: 137

Jag blir bara sur på alla som inte tycker som jag.

Satyra2010-09-23 16:34

MiniLudd - PM är skickat! :-)

wildman - Det är fortfarande en utveckling jag inte gillar, att partiledare ska få så stor betydelse.
Och angående resten av ditt inlägg så vill jag helst inte diskutera politik på det viset här - det görs på så många andra ställen i forumet ändå. ;-)

ocki - Ironi luktar det. ;-)

TakeAim - Ej medlem längre2010-09-23 16:51
Antal inlägg: 42

Satyra, jag frågar för att jag är nyfiken och vill lära känna personen i fråga. Jag brukar inte bara fråga vad personen röstar på utan också vilja veta VARFÖR han röstar som han gör. Det är däri det intressanta ligger. Man kan ju rösta på ett parti av olika anledningar.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?