Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 660 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Behringer | 2010-09-29 20:18 | |
![]() | Som jag sa locomondo: från fotgängare till yrekschaufförer. Och på vilket sätt skulle körkort för cyklister hjälpa? Vi bilister har ju en gedigen körkortsutbildning men kör och agerar väl inte alltid så som vi utbildades...? | |
| Måns_E | 2010-09-29 20:21 | |
![]() | Behringer, jag håller inte med dig, som fotgängare så litar jag ungefär 100 ggr mer på att en bilist vet vad han gör än en vinglande cyklist som sniker mig med högst en meter till godo. Det är ganska uppenbart att cyklister tar mindre hänsyn. | |
| Måns_E | 2010-09-29 20:21 | |
![]() | VISAR mindre hänsyn skall det stå | |
| JiZzMaSTeR89 | 2010-09-29 20:24 | |
![]() | @ gnill Måla trottoarkanten gul skulle nog de flesta skita i, då de ändå tänker att de bara ska stå parkerade där ett par minuter max, dessutom syns det inte under vintern när det ligger snö över. Att helt enkelt be dem att ge fan i att parkera där skulle förmodligen heller inte hjälpa. Då jag antar att det är olika personer som ställer sig där hela tiden. Du kan ju även vända dig till kommunen och fråga om de kan ställa upp ett betongblock eller något liknande. Men det kanske är lite overkill. Hur som helst.. Lycka till! | |
| Behringer | 2010-09-29 20:27 | |
![]() | Jag förstår att du inte håller med mig, Måns, det är liksom inte din grej... Men var skrev att jag cyklister tar mer eller mindre hänsyn i förhållande till andra trafikanter? Och på tal om att lita på: Hur många fotgängare skadas genom påkörning av cykel respektive motorfordon? | |
| Behringer | 2010-09-29 20:28 | |
![]() | jaa, tar=visar i mitt inlägg också :) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:29 | |
![]() | Behringer: Cykel-kortet skulle förmodligen inte göra någon skillnad då det redan nu är de som skadar sig mest vid en kollision som tänker minst i trafiken. Och med det menar jag inte att cykelbanor och sånt skall tas bort, jag menar bara att andelen av de som cyklar i mycket högre grad är trafikinkompetenta än om man jämför med bilister. När jag cyklar är jag galet uppmärksam på var jag befinner mig och var bilarna är, oavsett rätt eller fel. När jag kör bil är jag galet uppmärksam på alla cyklister runtom som kan göra de mest oväntade och korkade manövrerna. När jag kör båge måste jag hela tiden se upp för båda ovanstående... | |
| Behringer | 2010-09-29 20:33 | |
![]() | Okej, Loco. Du är uppmärksam när du cyklar men alla andra som cyklar är det inte när du kör bil... :) Och uppmärksanheten när du cyklar torde ju bero på att alla andra som kör bil inte riktigt är att lita på....? | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:38 | |
![]() | Hur svårt kan det vara att cykla? Jag har gjort det i 35 år utan problem. Men man får ju tänka åt bilisterna också, helt klart. | |
| typ3 | 2010-09-29 20:41 | |
![]() | Bilar som parkerats utanför ingång så man inte kommer ut själv, eller med barnvagn, cykel eller vad man nu har med sig, förtjänar en FET repa på synligt ställe. Det är väl sånt man har nycklar till, eller? | |
| Behringer | 2010-09-29 20:41 | |
![]() | www.youtube.com/watc...p; index=36 Hej då! Och krama varandra i trafiken :) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:41 | |
![]() | Behringer: Uppmärksamheten när jag cyklar är för att jag är en av få som inser att jag bryter benen om jag blir påkörd. Och detsamma gäller även när jag kör bil. Ytterst få cyklister verkar ha en aning om hur de far fram på vägbanan. Jag tror ni missar poängen lite. Jag vill inte att cyklister ska försvinna eller förbjudas. Jag vill bara inte att de ska skada sig, och de själva borde tänka på det lite mer än de gör idag. Följ mitt råd, bara på skoj. Ta en tur längs slottet och observera... | |
| YamahaJet | 2010-09-29 20:47 | |
![]() | Det är naturligtvis ingen som parkerar in en utgång såpass att inte ens en människa kan klämma sig förbi. Det är bara oviktiga, tråkiga människor som låtsas att det förhåller sig så för få vara lite viktiga och att ha något och någon att gnälla på och känna sig smartare än denne. Typ3, om du repade min bil i nämnd situation hade jag, oaktat konsekvenserna, brutit minst tre ben i din kropp. Jag fantiserar om det just nu och det känns bra. | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:48 | |
![]() | Det är bra mycket farligare att färdas med bil än med cykel. Minns sloganen: "Det är farten som krossar, lemlestar och dödar", eller något liknande. Så tack för att ni bryr er om oss cyklister, men det är ju bilisterna det är mest synd om egentligen. | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:49 | |
![]() | *lemlästar | |
| slånbär | 2010-09-29 20:49 | |
![]() | YJ:" Till nästa fråga då - är det rimligt att barn i cykelålder tvingas ut på bilvägarna bara föra att våra politiker hatar bilister och tycker om att premiera underklassen? " Ja herregud!!!! premiera underklassen? Mina ungar började cykla till skolan i fyran och hade inget annat val än att delvis cykla på gatan. Dom cyklade helt enkelt för att det gick mycket fortare än att ta bussen ,hur nu det gör dom till underklass förstår inte jag men men..... Fast det kanske skulle vara då om jag antingen hade råd att vara lyxhemmafru och slippa jobba så jag kunde köra ungarna till skola och kompisar och vart dom än skulle eller om vi då hade råd att skicka dom i taxi. Hör man inte till ovanstående kategorier så är man väl underklass i YJ:s underbara värld. Nu är det förstås moppe och snart bil som gäller så vi tar väl då klivet upp ur underklassen äntligen. Ja herregud....... Själv så har jag inga problem med att ta hänsyn till oskyddade trafikanter då jag hör till dom som faktiskt kör bil lagenligt dvs håller hastighet ALLTID , visar hänsyn följer trafikreglerna och har framförhållning. Har haft körkort i snart trettio år och har aldrig ens varit i närheten av en olycka och självklart heller inte fått en enda bot för någonting (förutom två p-böter då) . Så för min del så får cyklisterna gärna fortsätta med sitt miljöarbete. | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:51 | |
![]() | Yamaha, jag hade utan tvekan repat din bil. Du är nog tämligen ofarlig. | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:52 | |
![]() | Usch, lunarstorm. :-) | |
| Behringer | 2010-09-29 20:53 | |
![]() | Det finns naturligtvis ingen cyklist som blcokerar biltrafiken och låter sig köras ihjäl. Det är bara oviktiga, tråkiga människor som låtsas att det förhåller sig så för få vara lite viktiga och att ha något och någon att gnälla på och känna sig smartare än denne. | |
| typ3 | 2010-09-29 20:53 | |
![]() | YJ: många parkerar så att man inte kan klämma sig förbi med ex barnvagn (ibland även inte utan), och att komma förbi med en bår vid en eventuell nödsituation är förstås inte att tänka på. Det finns ofta ett samband mellan självisk parkering och kärlek till den egna bilen (som ofta är dyr hos), varför repning sårar precis där det gör som mest ont, och alltså tjänar sitt syfte alldeles utmärkt. | |