Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 384 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Urek | 2010-10-05 11:17 | |
![]() | Så du har fått dra in på något då för att rädda några Somalier till livet, YamahaJet. Kan inte annat än tycka synd om dej.... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-05 11:43 | |
![]() | Kanske skulle starta en insamling? | |
| Urek | 2010-10-05 11:45 | |
![]() | Jo, då kanske han blir lite gladare igen och ser mer vitt på tillvaron..... | |
| storråda | 2010-10-05 13:07 | |
![]() | @ YJ "Nej, jag har inte missat att det pågår en del väpnade konflikter i hela Afrika, och att så har varit fallet i tio tusen år för att de inte förmår evolvera ett dugg." Du tror inte det har något att göra med att större delen av Afrika varit koloniserad av Västvärlden under många många år? Trots att koloniseringen idag formellt har upphört så nyttjar de s.k. i-länderna fortfarade Afrika som råvauproducent. Dvs. den producent som är längst ner, vi köper deras råvaror billigt, förädlar t.ex. metaller till maskiner och säljer tillbaka dyrt. Fiffig affärsidé, men den underlättar inte direk utvecklingen. Det har aldrig fallit dig in att vårat välstånd i väst till stor del är beroende av att vi kan importera från låglöneländer, vi har det bra på andras bekostnad? | |
| YamahaJet | 2010-10-05 14:12 | |
![]() | I-länderna nyttjar flera länder som råvaruproducenter, bland annat Norge, vissa extremt rika stater i Mellanöstern, men även andra länder som har en stark råvaruindustri, såsom Australien, Sverige och Brasilien. Skillnaden är att västvärlden kan förvalta sina inkomster. På tal om koloniseringen, var någonstans i utvecklingen befann sig Afrika när Europeerna anlände? Hur lyckades några få män på båtar kolonisera en helt kontinent? Därför att vi då, liksom nu, står ljusår från varandra i utveckling. | |
| lightningpaw | 2010-10-05 14:19 | |
![]() | YJ: 'där vi prestationslöst bekostar dem en semester för livet trots att vi inte har råd med det.' Varför tror du att det vill komma hit och ha semester? Är det för att du har så lata polare eller? | |
| lightningpaw | 2010-10-05 14:21 | |
![]() | Sen kan det ju i och för sig vara skönt att vila upp sig en liten stund efter att ha blivit traumatiserad i en krigszon, tycker vi kan unna dem det. | |
| YamahaJet | 2010-10-05 14:30 | |
![]() | Kan vi inte bara göra som så att vi avsätter 0 kr för flyktningmottagande, men istället instiftar en fond där alla ni som vill hjälpa somalier att vila upp sig kan avsätta pengar till samt bygga hus till dem i era områden? Sen slipper vi den här eviga diskussionen om invandringspolitiken i all framtid. | |
| SethGecko | 2010-10-05 14:34 | |
![]() | Solidaritet är inget som existerar i YahamaJets värld. Jag tycker det lutar åt att snubben är ett troll, helt enkelt. | |
| YamahaJet | 2010-10-05 14:36 | |
![]() | Aha, men det är solidariskt av er att ta mina pengar och prestationslöst ge dem till random somalier? | |
| SethGecko | 2010-10-05 15:15 | |
![]() | jo, för det är ju precis så det går till. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-05 15:15 | |
![]() | Du är väl arbetslös så du betalar väl ingen skatt för tillfället? | |
| lightningpaw | 2010-10-05 15:22 | |
![]() | Helt ok för mig med vilohem för krigströtta somalier här i mitt område. | |
| Het_och_cool - Ej medlem längre | 2010-10-05 15:53 | |
![]() | En enkel fråga är: varför ska vi importera de problem världens skurkstater skapar? Är det inte bättre att bidra till att lösa respektive lands faktiska problem på plats, så att folk slipper att bli flyktingar? Och, nej, det handlar definitivt INTE om ekonomiskt bistånd. Det handlar snarare om att störta tyranner och deras närmast underliggande skikt, tvångsdemokratisera deras länder och skapa anständiga livsförhållanden för det stora flertalet. Och finns det grupper som motsätter sig detta - såsom talibanerna i Afghanistan, så krossar man dem tills budskapet har gått fram. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-10-05 16:11 | |
![]() | Du tänkte ge dig ut och kriga lite? | |
| alcohol | 2010-10-05 16:19 | |
![]() | jag brukar drömma att jag är lasermannen, kanske kan bli något? | |
| lightningpaw | 2010-10-05 16:34 | |
![]() | Absolut bra att lösa problem på plats, men det lär ju ta ett tag. | |
| SethGecko | 2010-10-05 16:58 | |
![]() | Het_och_cool: din lösning verkar ju gå jättebra. titta på USAs invasion av Afghanistan och Irak. Det har ju gått jättebra i de länderna nu när de amerikanska trupperna lämnar länderna... | |
| _abc_ | 2010-10-05 17:33 | |
![]() | Tycker att det gått lite väl off topic nu mina vänner även om det varit intressanta synvinklar på olika saker och ting. Vad jag ville belysa om var främlingsfientlighet utanför invandrarfrågan mer eller mindre. Krill_master: Jag håller med om mycket du skriver med nu, men inte just att vi måste vara toleranta till intolerans, vilket apbur frågade om också. Själv sätter jag gränsen vid demokrati. När demokratin paradoxalt hotas av att t ex yttrandefrihet övergår till hets mot en minoritet (nazism, hets mot zigenare etc), då är inte jag längre tolerant. | |
| anträffbar - Ej medlem längre | 2010-10-05 17:37 | |
![]() | Måns_e m fl. - Arbetskraftsinvandringen från Finland till Sverige berodde tills stor del på det, att svenska företag reste dit och gjorde sitt allt för att förvärva folk, som vill arbeta till Sverige. På den tiden hade Sverige en blomstrande industri och den finska arbetskraften gjorde den sannerligen framgångsrik. YamahaJet m fl. - Finland har alltid tagit emot den mängd flyktingar som de har ansett si ha råd med. Att de inte har tagit emot fler beror inte på främlingsfientlighet utan på knappa resurser. | |