Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 912

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_abc_2010-10-09 18:27
Antal inlägg: 2200

Först kan jag säga att jag tycker att civilkurage är bra och att det är viktigt att många har det, att det är viktigt att vi rycker in när orättvisa gör sig gällande osv.

Men jag vill bara höja ett varningens finger från ett läskigt självupplevt exempel där ofullständig information kan göra att man vill väl, utan att inse att man gör skada.

Detta hände för några år sedan. Jag och en vän åker i hans bil på drottningholmsvägen vid fridhemsplan i sthlm förbi Åhlens, där min vän hojtar till om att det pågår en misshandel utanför Åhlens. JAg kollar dit och ser också att det ser ut som att 4 vita män slår/håller ner en svart man på marken. Min vän som har rejält civilkurage säger att vi måste rycka in. Jag är inte lika exalterad som honom kring detta men springer ut med honom efter att han tvärnitat längs trottoaren vid klungan. Han tacklar bort en av männen, puttar på en av de andra och jag hinner halvputta bort den tredje, det är dock som tur är EN av männen kvar som höll mannen på marken i schack. De bortputtade skriker åt oss: Vad fan gör ni, han har en pistol! Först då ser vi att mannen på marken klamrar sig fast med en pistol och någon i folksamlingen vid det laget skriker åt oss att han var med och rånade banken nyss i närheten. Vi höll alltså på att hjälpa en av bankrånarna helt enkelt. I stressen och panikångesten över hur nära vi var att låta mannen komma fri med pistolen och vårt ingripande MOT de goda männen med civilkurage, sprang vi tillbaka till bilen och satte gasen i botten. FÖr vi var så själviska att vi inte ville åka dit för något som kan klassas som medhjälp till rån eller dylikt.

Jag kan säga att det är få tillfällen jag mått så dåligt som där, sekunderna efter händelsen med hjärtat i halsgropen. Tänk om vi fått loss honom helt och han vådaskjutit någon eller dylikt. Så man kanske kan säga att sensmoralen är att man måste ta sig tiden att förstå händelsen innan man ingriper istället för att känslomässigt kasta sig in med huvudet före, annars kan det gå riktigt illa.

Delicious - Ej medlem längre2010-10-09 19:05
Antal inlägg: 11661

Kändes viktigt med kulören på människorna där

Arthur Nebe - Ej medlem längre2010-10-09 19:30
Antal inlägg: 96

Man förstår ju om polisen går efter färgen, eftersom produktionstakten har en omvänd korrelation till pigmentets mörker.

_abc_2010-10-10 02:03

delicious: Ja jag tycker det, för det var detta som var iögonfallande när vi begav oss, det såg ju ut att vara en rasistisk mobb som utan ingripande från andra var 4 mot 1.

Delicious - Ej medlem längre2010-10-10 03:53
Antal inlägg: 11661

Jag förstår, men hade ni ingripit om han inte varit svart? Det var det jag inte förstod.

Mamik2010-10-10 04:21
Antal inlägg: 278

Jag bevittnade, en gång ett bråk på tunnelbanan. Det var två män som angrep en ensam man, den ene mannen viftade med en kniv.

De flesta tog sig snabbt därifrån för att inte bli inblandade, så också jag. Med den stora skillnaden att jag gick till lokföraren för att be denna att tillkalla hjälp. Därefter gick jag tillbaka för att invänta polisen.
Detta var före mobiltelefonernas tid...

Fubbick - Ej medlem längre2010-10-10 08:56
Antal inlägg: 10

Klart man ingriper om någon far illa. Det är en medmänsklig plikt och gör man inte det så kan man ju inte heller vänta sig att någon annan hjälper om man själv får problem.

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-10-10 09:26
Antal inlägg: 439

får man ta nackgrepp på folk och hålla dem till polisen kommer till platsen på alla man tycker borde förhöras om/anmälas för något? Eller är det bara när det är en hjärtknipande historia?

Får jag ta tag i folk som går mot röd gubbe och hålla dem i nacken tills polisen kommer? Vart går gränsen mellan ett vänligt ingripande och medborgargarde-fasoner?

gnagelram - Ej medlem längre2010-10-10 09:50
Antal inlägg: 1646

Man får envarsgripa folk som begår brott som kan ge fängelse. Misshandel - ja. Röd gubbe - nej.

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-10-10 09:53
Antal inlägg: 439

man lär sig något varje dag. Tack gnagelram.

mishizaki2010-10-10 11:48
Antal inlägg: 2533

Fubbick: Det låter hedervärt det du säger. Det låter som en god etisk regel att ha i ryggen.
Men om jag själv far illa på gatan är det svårt för folk att veta om jag har utfört goda gärningar tidigare.
Eller- Ska människor som gjort sig kända för att bara tänka på sig själva undantas från regeln om de behöver hjälp?

Mammaoxå2010-10-10 12:02
Antal inlägg: 494

Har också "lagt mig i" vid några tillfällen. Men det blev lite läskigt efteråt. Man ska nog se till att det finns någon mer med som understöd vid kritiska lägen.

Em782010-10-10 20:39
Antal inlägg: 130

Klart man ingriper när ngn ger sig på ngn som är svagare än de själva. Det är några tillfällen då jag "lagt mig i" när idioter t ax står och sparkar på sina hundar. Ringt polisen också vid ett par tillfällen. Fattar inte hur folk bara kan stå och glo på eländet.

_abc_2010-10-11 00:19

delicious: Vi hade inte gjort skillnad på om mannen var vit, men jag vet att min vän särskilt reagerade över att mannen var svart och blev extra adrenalinstinn pga att det uppfattades som att det var en rasistisk handling.

En annan vinkling är när man är medveten om ens egna fara i inblanding. Man kan lätt förstå varför inte folk "griper in" eller har lika mycket "civilkurage" när det kommer till maffia i t ex Italien. Gemene man lägger nog inte näsan i blöt om man förstår att det är maffia eller organiserad brottslighet man angriper. Om det nu bjuds på en sådan situation i ens livstid.

De får ju t o m via hot folk att inte ens vittna när de sett något t ex. Är det att beklaga sig över att människorna inte har tillräckligt mycket civilkurage eller är det fullt förståeligt?

Varje människa har nog en egen gräns till hur stor risk man vill utsätta sig för en främling i nöd. Och jag skulle ta det som ren lögn om folk nu skulle svara att det är brist på civilkurage när det handlar om att inte vittna för att man från t ex maffia blivit hotad om man gör det.

mrperfect2010-10-11 01:45
Antal inlägg: 11437

Jag har vid några tillfället hjälpt till att prata bort folk som varit störiga men ej våldsamma. Hade de varit våldsamma så hade jag ringt efter hjälp, jag är ingen slagskämpe.

apbur2010-10-11 16:10
Antal inlägg: 9699

Att mannen inte slog ner tjejen som tog tag i honom beror nog enbart på att han trots allt var så förnuftig att han förstod att det bara skulle bli värre för honom själv. Hon hade helt enkelt tur.
Själv hade jag inte reagerat som hon gjorde. Jag hade ringt polisen i smyg, eventuellt backat upp om någon handgripligen försökte få mannen att sluta. Ska man ingripa på det sättet bör man först ta reda på om andra är med så man kan oskadliggöra den som är farlig. Det är ju det som är meningen, annars gör man ju bara allt värre.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-11 16:42
Antal inlägg: 11463

Jag kan omöjligen sitta still och hålla käften, vilket har satt mig i klistret vid några tillfällen. Man vill inte att karln tar ungen och smiter av tåget, så att som apbur ringa snuten i smyg är inte någon dålig lösning. Jag hade nog ringt snuten och stövlat fram för att avbryta misshandeln. Det har sina fördelar att vara stor och ha pondus.

Vekthra2010-10-11 16:42
Antal inlägg: 1

De flesta säger att dom skulle ingripa. Men jag har sett framför mig hur svårt det faktiskt är.
Blev rånad o pistolhotad på jobbet för ett tag sen (mataffär)
Inte ens när gärningsmannen tappat pistolen var det någon som vågade hjälpa, trots att det var lång kö i båda kassorna som fanns öppna.
Tror mycket kan ha att göra med vårt underbara rättsystem, för skulle någon hoppa på gärningsmannen, skulle gärningsmannen kunna anmäla människan med civilkurage för misshandel.
Dock inte om han då lyckas stoppa gärningsmannen och hålla honom kvar till ett gripande kan ske. Men om han tappar greppet och tjuven hinner smita innan polisen kommer, så är det faktiskt den GODA människans eget fel om han får en anmälan på sig då han frivilligt ville lägga sig i.
Sen händer sånna här saker så¨himla snabbt, så man hinner itne reagera.
Och en sak är i alla fall klar, när man hamnar i en panikartar situation, då gör inte hjärnan någonting som den är programerad att göra. Jag är själv förvånad över hur min kropp och hjärna fungerade. Inte alls som jag föreställt mig.

apbur2010-10-11 16:54
Antal inlägg: 9699

Vadå, får man använda mer våld om det leder till ett gripande? Låter konstigt.
Jag tycker man ska få använda mycket våld, även dödligt sådant, utan att riskera att åka dit för det. Jag hade aldrig försökt stoppa en rånare om jag inte med stor säkerhet kan överraska vederbörande och slå denne medvetslös med ett enda slag.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?